Mit tehet a fogyasztó, amikor a termék egyenesen kárt okoz?

e-mail notebook laptop hackaton
MIAMI, FL - FEBRUARY 01: Miguel Chateloin (L) and Lazaro Gamio use their computers to write code that would allow people living in Cuba to use email to post to blogs during the Hackathon for Cuba event on February 1, 2014 in Miami, Florida. The hackathon brought together experts and programmers to devise innovative technology solutions aimed at strengthening communications and information access in Cuba. The event is organized by Roots of Hope with support from the John S. and James L. Knight Foundation. Joe Raedle/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Az ágynemű színtartási hibája elszínezi az ágyat, a táskában jóformán „felrobbanó” dobozos üdítőital tartalma kárt okoz a laptopban – megtörtént esetek a Budapesti Békéltető Testület gyakorlatából. A termékekhez kötődő káreseményeket jellemzően a legnagyobb körültekintéssel sem lehet elkerülni, azonban az igényérvényesítést jelentősen megkönnyítheti, ha a fogyasztók tisztában vannak a legfontosabb tudnivalókkal.
Vágólapra másolva!

Megtörtént eset, hogy a néhány ezer forintért vásárolt ágynemű minőségi hibája miatt tönkrement a fogyasztó műbőrből készült bútora. A fogyasztó a kérdéses ágynemű garnitúra megvétele után rövid idő elteltével arra lett figyelmes, hogy az több helyen befogta, elszínezte a néhány hónapja kétszázezer forintér vásárolt műbőr ágyukat, és a keletkezett foltokat semmilyen módon nem tudta eltávolítani, holott már szakembertől is kért tanácsot a tisztítással kapcsolatban.

A gyártót is megkeresték, hogy cserélhetőek-e az elszíneződött részek, de erre is nemleges választ kaptak. A bepanaszolt vállalkozás vitatta azt is, hogy az elszíneződést az ágynemű okozta és egyáltalán, hogy a szennyeződést ne lehetne kitisztítani. Továbbá a fogyasztónak kártérítés gyanánt felajánlott összeg meg sem közelítette a bútor értékét.

Az üdítőital hibás csomagolása által okozott kár

Egy másik fogyasztó a kérelme szerint a bepanaszolt vállalkozás üzletében vásárolt egy dobozos üdítőitalt, amelynek a csomagolása nem volt megfelelő. A fogyasztó táskájában a csomagolás kiengedett és a doboz tartalma kifolyt a fogyasztó táskájába, amelyben többek között egy laptop is volt.

A kiszivárgó üdítő olyan kárt okozott a laptopban, amelyet csak szakszerviz javítása útján lehetett orvosolni, azonban nem ismerték el a fogyasztó panaszának jogosságát és a kijavítás költségét sem voltak hajlandóak megtéríteni.

A legfontosabb tudnivalók a termékek okozta kárral kapcsolatban

A fenti példákon keresztül is látszik, hogy a szóban forgó esetekben nem elsősorban az okozza a problémát, hogy a termék hibás és ezért nem használható arra a célra, amire a fogyasztó megvásárolta, hanem, hogy annak hibája további kárt okozott a fogyasztó valamely vagyontárgyában.

A termékhibák azonban nem csak vagyoni kárt eredményezhetnek, szélsőséges esetben testi sérülést, egészségkárosodást vagy halált is okozhatnak. A termékek okozta károk esetén a felelősség kérdése kétféleképpen alakulhat.

A hibás teljesítéssel összefüggő károk

A Polgári Törvénykönyv (Ptk.) alapján a kötelezett, azaz a vállalkozás köteles megtéríteni a fogyasztónak azt a kárt, amelyet a hibás teljesítésével okozott, kivéve, ha a hibás teljesítést kimenti. A vállalkozás teljesítése akkor tekinthető hibásnak, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.

Ez alól csak akkor mentesülhet a vállalkozás, ha a fogyasztó ismerte a hibát, vagy azt ismernie kellett. Fontos figyelni arra, hogy a vásárlást követő 6 hónapban felfedezett hiba esetén a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a termék a megvásárláskor még hibátlan volt és a hiba később keletkezett, kivéve, ha olyan természetű a hiba, hogy ezzel összeegyeztethetetlen.

A 6 hónap elteltével azonban a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a terméket eleve hibásan kapta meg. A fogyasztó és vállalkozás között a fentebb részletezett, hibás teljesítéshez kötődő igények 2 év alatt elévülnek.

Mit tehetnek a fogyasztók, ha egy termék hibája folytán kárt szenvednek?

A termékekhez kötődő káreseményeket jellemzően a legnagyobb körültekintéssel sem lehet elkerülni, azonban az igényérvényesítést jelentősen megkönnyítheti, ha a fogyasztók tisztában vannak a legfontosabb tudnivalókkal.

Forrás: AFP/Joe Raedle

A forgalmazóval szemben, akitől vásárolták a terméket, abban az esetben léphetnek fel, ha a vásárlásról kapott blokk rendelkezésre áll, mivel ezzel lehet bizonyítani, hogy tőle vásárolták a terméket, ezért lehetőség szerint őrizzék meg ezt. Ha a blokk már nincs meg, akkor a terméken szereplő gyártói vagy forgalmazói adatok irányadóak arra nézve, hogy kivel szemben lehet igényt érvényesíteni, de ebben az esetben a termékfelelősségre vonatkozó szabályok alapján kerülhet sor a kár megtérítésére.

A hibát és az ezzel kapcsolatos káreseményt két hónapon belül mindenképpen jelezzék a vállalkozás felé, mivel a Ptk. szerint a hiba felfedezését késedelem nélkül közölni kell a vállalkozással, de fogyasztó és vállalkozás között a 2 hónapon belüli közlés késedelem nélkülinek számít. Ilyen esetben mindenképpen jelentsék be kártérítésre vonatkozó igényüket is.

A termékfelelősség szabályai szerinti igényérvényesítés esetében nem áll fenn ez a kötelezettség, azonban ebben a körben mindenképpen a fogyasztónak kell bizonyítania a hiba tényét, míg hibás teljesítés kapcsán érvényesített szavatossági igény esetén a teljesítéstől számított 6 hónapon belül a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt meg a teljesítéskor. Ehhez viszont maximum 2 hónapon belül közölni kell a hibát.

A későbbi bizonyítás megkönnyítése érdekében készítsenek fényképeket a kárról, ha a jellege ezt lehetővé teszi, illetve őrizzenek meg minden dokumentumot, ami a káreseménnyel kapcsolatos.

Amennyiben a vállalkozás nem hajlandó az okozott kár megtérítésére, vagy arra, hogy egyáltalán kommunikáljon a fogyasztóval, kezdeményezzék a Budapesti Békéltető Testület eljárását, melynek során rendezni tudják a káresemény folytán kialakult vitát.