Akár háromszoros költségek a külföldi rendszámra

műszaki vizsga EGYÉB TÁRGY rendszámtábla TÁRGY
Budapest, 2011. november 4. Piros plakett egy autó rendszámtábláján Budapesten. A fővárosban a főpolgármester által elrendelt szmogriadó miatti korlátozások 2011. november 5-én reggel 6 órakor lépnek életbe. A fekete és a piros színű hatszögletű környezetvédelmi plakettel ellátott gépjárművek a riasztási fokozat visszavonásáig nem közlekedhetnek. MTI Fotó: Marjai János
Vágólapra másolva!
Markáns különbség van a Hegyeshalom felől innen, és túl kiadott rendszámú gépjárművek fizetési terhei között, ugyanazért a szabályszegésért – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

Dr. Vágány Tamás kifejtette: a fizetős úthálózat feltalálása óta alkalmazott jogintézmény a pótdíj. Az úthasználó és az utat fenntartó között az előbbi ráutaló magatartásával szerződés jön létre.

A szerződést pedig teljesíteni kell - pacta sunt servanda. A nem fizető autóst, pontosabban a jármű üzembentartóját pótdíj-kötelezettség terheli.

Csakhogy markáns különbség van a Hegyeshalom felől innen, és túl kiadott rendszámú gépjárművek fizetési terhei között, ugyanazért a szabályszegésért. A vonatkozó jogszabály alapján a különbség oka és mértéke indokolatlannak tűnik.

Indokolatlan és jelentős különbség

Amikor a feledékeny magyar rendszámú autó üzembentartója megkapja a jármű kategóriájának megfelelő pótdíj felhívást, akkor viszonylag egyszerűen ellenőrizheti a pótdíj összegét, hiszen annak összegét jogszabály rögzíti (35/2007. (III. 26.) GKM rendelet).

Csakhogy külföldi rendszám esetén a pótdíj behajtására jogosult NÚSZ Zrt. nem tudja a hazai adatbázisból lekérni az üzembentartó személyét. Külföldi közreműködőt kell igénybe vennie. Innentől válik az eljárás jogilag aggályossá.

Háromszoros pótdíj

A külföldi közreműködő ugyanis többféle jogcímen jelentős összeget számít fel a saját eljárásáért, kiszámlázza továbbá a külföldi adatszolgáltatás hatósági díját – ismertette a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Forrás: MTI/Marjai János

Mindent egybevetve, ugyanazért a mulasztásért a magyar rendszámú autós pl. D2 kategóriában 30 napon belüli fizetés esetén 14875 forint pótdíjat köteles fizetni, német rendszámmal mindez több, mint 150 euróba kerül az üzembentartónak. A különbség tehát akár háromszoros lehet.

A hivatkozott GKM rendelet ugyan rögzíti, hogy külföldi rendszám esetén igénybe vehet közreműködőt a NÚSZ, de olyan kifejezett rendelkezés nincs benne, ami felhatalmazná a pótdíjat kétszeresen meghaladó vagy egyáltalán bármilyen költségek áthárítására.

Éppen ezért az a külföldre települt polgártársunk, aki külföldi rendszámú gépjárművel közlekedve kap 150 eurós fizetési felhívást, nem esélytelenül vitathatja a különbözet összegét a NÚSZ Ügyfélszolgálatán vagy a bíróságon – hangsúlyozta végezetül dr. Vágány Tamás.