D.A.S. JogSzerviz: megválni a karácsonyi ajándéktól

2017.12.27. 16:37

Mikor köteles cserélni az eladó terméket, mikor van lehetőségünk elsőre elállni a szerződéstől, az adásvételtől? Mikor választhatja a kereskedő a fogyasztók javára kedvezőbb szabályokat? A D.A.S: JogSzerviz szakértője arra is rámutatott, hogy többekben él az a téves felvetés, miszerint a boltban vásárolt terméket, ha 3 napon belül visszaviszik, akkor annak árát a kereskedő köteles vissza is fizetni. Ez azonban a jogszabályi előírások alapján nincs így.

Dr. Burján Zsuzsanna kifejtette: ebben az esetben a fogyasztói szerződésekből eredően a fogyasztó jogait vizsgáljuk meg. Tehát, amennyiben például egy vállalkozás vásárol egy terméket (mondjuk számla alapján), akkor nem irányadók a lenti szabályok.

Másodsorban pedig különbséget kell tenni aközött, hogy a vásárolt termék hibás-e vagy csak nem tetszik, illetve boltban, vagy például interneten keresztül vásárolja a fogyasztó.

Sokan tévesen tudják

Többekben él az a téves felvetés, hogy a boltban vásárolt terméket, ha 3 napon belül visszaviszi, akkor annak árát a kereskedő köteles vissza is fizetni. Ez a jogszabályi előírások alapján nincs így.

A „3 napos szabály" azonban létezik, csak más esetre vonatkozik.

Ugyanis a fogyasztóvédelmi szabályok azt teszik lehetővé, hogy amennyiben a termék hibás (figyelem: csak akkor, ha hibás) és a vásárlástól számított 3 napon belül a fogyasztó visszaviszi a boltba, akkor a kereskedő köteles minden kommentár nélkül a terméket kicserélni.

Közvetlenül az elállás joga a fogyasztót akkor illeti meg, amikor a szerződés, tehát az adásvétel is távollévő személyek között jött létre. Ilyen az internetes vásárlás során valósul meg.

Az elállási jog gyakorlása

A fogyasztó ekkor a termék átvételétől, kiszállításától számított 14 naptári napon belül, a kereskedőhöz intézett, írásbeli nyilatkozattal gyakorolhatja az elállási jogát.

Ebben az esetben nincs indokolási kötelezettsége, sőt ebbe az esetbe az is belefér, ha egyszerűen valaki meggondolja magát a vásárlás kapcsán – húzta alá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

.Forrás: AFP/Caia Image/Science Photo Library

A fogyasztónak ebben az esetben vissza kell küldenie a terméket a kereskedő által megjelölt címre. A fogyasztó köteles a visszaszállítás költségeit viselni, kivéve, ha a kereskedő ezt kifejezetten magára vállalja.

Fontos tudnivaló azonban, hogy az internetes vásárlás esetén, amennyiben a vásárló nem kiszállítással veszi át a terméket, hanem az érintett boltban személyesen veszi át, akkor a fenti szabályok már nem alkalmazandók.

Tehát nem minősül a továbbiakban távollévők közötti szerződésnek a vásárlás.

Természetesen a kereskedők minden esetben a fogyasztók javára eltérhetnek kedvezőbb szabályokkal, azonban, ha jogvita merülne fel, akkor a fenti rendelkezések az irányadók – mondta végezetül dr. Burján Zsuzsanna.