D.A.S. JogSzerviz: ezekre figyeljen, mielőtt autóval indul külföldre

2018.07.29. 15:42

Alapvető követelmény, hogy aki a közúti közlekedésben részt vesz a járművével, az mindenkor rendelkezzen érvényes kötelező felelősségbiztosítási szerződéssel. Mielőtt útnak indulnak, nem árt ellenőrizni azt, hogy az érintett szerződés rendezett-e díjjal, élő-e még a szerződés – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Dr. Burján Zsuzsanna kifejtette: a nyár leginkább a nyaralásról, utazásról és a pihenésről szól. Gyakori, hogy külföldre már autóval utazunk.

Sajnos azonban ekkor is fel kell arra készülni, hogy milyen szabályokat, tippeket kell követni akkor, ha külföldön akár mi szenvedünk közlekedési balesetet, akár mi okozzuk azt.

Ami alapvető követelmény

A D.A.S. JogSzerviz szakértője szerint alapvető követelmény, hogy aki a közúti közlekedésben részt vesz a járművével, az mindenkor rendelkezzen érvényes kötelező felelősségbiztosítási szerződéssel. Mielőtt útnak indulnak, nem árt ellenőrizni azt, hogy az érintett szerződés rendezett-e díjjal, élő-e még a szerződés.

Lehet, hogy ez furcsán hangzik elsőre, de sajnos szinte mindig meglepetésként éri az üzembentartót, hogy nincs is élő szerződése.

A biztosítási szerződés ellenőrzésén túl nem árt a gépjármű iratainak érvényességét és a jármű műszaki állapotát is ellenőrizni, valamint figyelemmel lenni arra, hogy az úti cél szerint ország nem követel-e meg valamilyen kötelező felszereltséget. És még egy fontos követelmény: minden esetben legyen az autóban a „kék-sárga bejelentő lap".

Az Európai Baleseti Bejelentő lap

Ha az Európai Unió valamely tagállamában mi magunk okozunk kárt, akkor a helyszínen megállva ki kell tölteni az Európai Baleseti Bejelentő lapot. Ha személyi sérülés történt, vagy egyébként az érintett ország jogszabálya előírja, akkor ki kell hívni a rendőrséget a helyszínre.

Ebben az esetben az érintett állam magyar nagykövetsége esetleg segíthet a tolmácsolásban, amennyiben nyelvi akadályok merülnének fel. Fontos kitétel, hogy az általunk okozott kárt jeleznünk kell a felelősségbiztosítónknak. Ezt ma már elektronikus úton, webes felületen keresztül is megtehetjük.

Ha mi szenvedünk vétlenként közlekedési balesetet, akkor szintén alap az Európai Baleseti Bejelentő lap kitöltése. Itt azonban fordul a kocka. A probléma az, hogy a kártérítési igényünket – mind jogalapját, mind pedig összegszerűségét tekintve – nekünk kell majd bizonyítanunk.

Forrás: Origó

Ezért a legtöbb esetben célszerű a helyszínről és az érintett járművekről fotókat készíteni, tanúk nevét és elérhetőségét is rögzíteni, egyben, ha van rá mód, akkor leírattatni velük a nyilatkozatukat. Ha súlyosabb esetről van szó, akkor szintén javasolt a rendőrséget a helyszínre hívni.

Ha a balesetet egy másik tagállamban üzembe helyezett gépjárművel okozták, akkor a kárigényünket, vagy a károkozó felelősségbiztosítójával szemben közvetlenül érvényesíthetjük, vagy a magyarországi kárrendezési megbízottja útján intézkedhetünk. Ez utóbbiról a MABISZ fog tudni felvilágosítást adni.

Ha a károkozó nem uniós tagállambeli, akkor a kárt közvetlenül a felelősségbiztosítójával, vagy a baleset a baleset helye szerinti képviselőjétől, a levelezővel szemben érvényesítheti.

Fontos azt tudni, hogy a kárrendezés ezekben az esetekben igen elhúzódik, így azzal is számolni kell, hogy hosszabb ideig tarthat – a nemzetközi porond miatt – mint egy „sima" magyarországi kárrendezés – mondta végezetül dr. Burján Zsuzsanna.