Dr. Gombolai Éva kifejtette: sokan a fogyasztó elállási jogát nem különítik el a hibás teljesítés miatt alkalmazható elállási jogtól.
Az internetes vásárlás esetén azért illet meg bennünket az elállás joga, mert ténylegesen csak a kézhezvételt követően tudunk arról meggyőződni, hogy adott esetben ténylegesen tetszik-e a termék, ilyenre gondoltunk-e.
Ez nem azonos annak ellenőrzésével, hogy a termék hibátlan-e, és rendeltetésszerű használatra alkalmas-e.
Jótállási és szavatossági jogok érvényesítése
Utóbbi esetben jótállási vagy szavatossági jogokat érvényesíthetünk a vállalkozás költségére, elsődlegesen kijavítást, kicserélést kérve, végső esetben azonban el is állhatunk a szerződéstől.
Ez az elállás azonban nem 14 napos határidőhöz van kötve, legtöbb esetben akár egy év múlva is mód van rá – húzta alá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Lényeges továbbá, hogy az internetes vásárlás esetén gyakorolható, indoklás nélküli elállási jog csak a fogyasztókat illeti meg, vagyis a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személyt.
Az elállás tényleges okára figyelni kell
Mit jelent ez? Azt, hogy ha egy autószereléssel foglalkozó kft. interneten vásárol szerszámokat, akkor ő csak hibás teljesítés esetén állhat el a szerződéstől következmények nélkül, ha a szavatossági jogok lépcsőzetes rendszerét betartva oda eljutott, hiszen nem természetes személy.
Természetes személyként pedig ügyelnünk kell arra, hogy ténylegesen mi az elállásunk oka: ha az egyszerű nemtetszés, akkor az nem jogi kategória, saját költségünkre küldhetjük vissza a terméket, de indoklás nélkül.
Amennyiben rendeltetésszerű használatot akadályozó hiba, úgy a visszaküldést indokolni kell, és a vállalkozás köteles megtéríteni a költségeinket is.
Nagyon fontos, hogy az internetes vásárlások között is vannak olyan kivételek, amelyek esetén az indoklás nélküli elállási jog nem gyakorolható – hangsúlyozta dr. Gombolai Éva.
(A kétrészes írás második részét hamarosan közöljük – a szerk.)