D.A.S. JogSzerviz: internetes elállási jog és tévhitek (1. rész)

online shopping bevásárlás vásárlás
e-kereskedelem vásárló internetes
Vágólapra másolva!
Az internetes szerződések esetén fennálló elállási jog széles körben ismert, de bizonytalanságok és tévhitek a mai napig keringenek róla. Sokan még mindig úgy tudják, hogy az elállás határideje 8 nap, holott már évek óta 14 nap áll a rendelkezésünkre, ha utólag gondoltuk meg magunkat – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője. A kétrészes írás első részét olvashatják.
Vágólapra másolva!

Dr. Gombolai Éva kifejtette: sokan a fogyasztó elállási jogát nem különítik el a hibás teljesítés miatt alkalmazható elállási jogtól.

Az internetes vásárlás esetén azért illet meg bennünket az elállás joga, mert ténylegesen csak a kézhezvételt követően tudunk arról meggyőződni, hogy adott esetben ténylegesen tetszik-e a termék, ilyenre gondoltunk-e.

Ez nem azonos annak ellenőrzésével, hogy a termék hibátlan-e, és rendeltetésszerű használatra alkalmas-e.

Jótállási és szavatossági jogok érvényesítése

Utóbbi esetben jótállási vagy szavatossági jogokat érvényesíthetünk a vállalkozás költségére, elsődlegesen kijavítást, kicserélést kérve, végső esetben azonban el is állhatunk a szerződéstől.

Ez az elállás azonban nem 14 napos határidőhöz van kötve, legtöbb esetben akár egy év múlva is mód van rá – húzta alá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Lényeges továbbá, hogy az internetes vásárlás esetén gyakorolható, indoklás nélküli elállási jog csak a fogyasztókat illeti meg, vagyis a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személyt.

Az elállás tényleges okára figyelni kell

Mit jelent ez? Azt, hogy ha egy autószereléssel foglalkozó kft. interneten vásárol szerszámokat, akkor ő csak hibás teljesítés esetén állhat el a szerződéstől következmények nélkül, ha a szavatossági jogok lépcsőzetes rendszerét betartva oda eljutott, hiszen nem természetes személy.

Forrás: Dreamstime

Természetes személyként pedig ügyelnünk kell arra, hogy ténylegesen mi az elállásunk oka: ha az egyszerű nemtetszés, akkor az nem jogi kategória, saját költségünkre küldhetjük vissza a terméket, de indoklás nélkül.

Amennyiben rendeltetésszerű használatot akadályozó hiba, úgy a visszaküldést indokolni kell, és a vállalkozás köteles megtéríteni a költségeinket is.

Nagyon fontos, hogy az internetes vásárlások között is vannak olyan kivételek, amelyek esetén az indoklás nélküli elállási jog nem gyakorolható – hangsúlyozta dr. Gombolai Éva.

(A kétrészes írás második részét hamarosan közöljük – a szerk.)