Műkincsek fólia alatt
A Szépművészeti Múzeum tervezett térszint alatti bővítését több muzeológus és művészettörténész támadta. A világháború óta raktárként szolgáló Román Csarnok a bővítést ellenzők egyik ütőkártyája volt a vitákban: miért akar a múzeum high-tech termeket a föld alá, amikor az épület maga romokban áll? A Román Csarnok, amire évtizedekig senki nem figyelt, egykettőre az érdeklődés homlokterébe került. Mit rejtegetnek a lezárt ajtók mögött? Körülnéztünk.
A Román Csarnoknak nevezett közel ezer négyzetméteres termet a látogatók irányából befalazott kapu őrzi, csak a múzeum dolgozói közelíthetik meg a szolgálati folyosók felől. Bent hatalmas szobormásolatok porosodnak a sötétben, a kopott falfestmények egykori pompát sejtetnek. A szobrok mögött letakart acél óriáspolcok állnak, rajtuk festmények. Az üvegtető a világháborúban elpusztult, utána az akkori technológiai szinten helyrehozták, de a nagy esőzéseknél a folyamatos karbantartás ellenére hol itt, hol ott nemegyszer beázik - tudtuk meg a főigazgatótól.
A rendszerváltás után ugyan megindult a múzeum rekonstrukciója, de elsőként a jobb állapotban lévő csarnokokat hozták rendbe. A legtöbb pénzt igénylő felújítás, a Román Csarnoké csak halasztódott. Amit erre kellett volna költeni, abból inkább, amikor volt egyáltalán, mást oldottak meg. A főigazgató példaként a 90-es években megvalósított alagsori bővítést említi, ami körülbelül annyiba került, mint ami a Román Csarnok rendbetételéhez kellene. "De a bővítéssel nyert funkcionális terekből a múzeum egésze többet profitált, mint a Román Csarnokból "- magyarázza Baán László. A csarnok felújítási költségeit most két és fél milliárd forintra becsülik. A bővítésre szánt uniós pénz számszakilag fedezné a Román Csarnok felújítását - de uniós forrás jelen szabályozás szerint csak turisztikai célhoz szorosan kötődő kulturális célra költhető, a csarnok rekonstrukciója pedig nem ilyen, arra - ahogy eddig az eltelt húsz évben - állami forrásokat kellene találni.
Mi legyen a gipszekkel?
A Román Csarnok nagy problémája a benne tárolt gipszgyűjtemény is. Letört fejű gipszangyalok, Donatello egyik lovas szobrának másolata, cirádás építmények foglalják a négyzetmétereket. Száz évvel ezelőtt a gliptokéka (gipszmásolatok tára) a múzeum egyik legfontosabb attrakciója volt. Tömegturizmus és minőségi sokszorosítás híján akkoriban nemzetközi trend volt, hogy híres művek másolatait készítették el, hogy a látogatókhoz utazás nélkül helybe jöjjenek a nagy művek. A múzeum földszinti termeit mind egy-egy művészettörténeti korszaknak szentelték (innen erednek a csarnokok elnevezései is), és azokat többnyire az adott korszakból származó szobrok másolataival díszítették.
Gipszangyalok fólia alatt | Nézzen még képeket a Román Csarnokról! | Fotó: Magócsi Márton [origo] |
A magyar állam a századfordulón hatalmas összegeket szánt a gipszekre. Ez utólag nem bizonyult gyümölcsöző befektetésnek. Baán szerint, ha azért a pénzért akkoriban a nemzetközi műtárgykereskedelemben vásárolnak be - netán impresszionistákra, posztimpresszionistákra költik az összeget -, akkor ma a Szépművészeti Múzeum egy egészen más rangú múzeum lenne.
Baán László szerint a Pulszky-botrány miatt (lásd erről keretes írásunkat) vált túlzottan óvatossá a nagyszabású külföldi vásárlásokat illetően a kultúrpolitika és a múzeumvezetés.
PULSZKY-BOTRÁNY, 1896
Az elhíresült szerencsétlen vásárlás és az elszámolási problémák a Szépművészeti Múzeum további műtárgybeszerzéseit is hosszú ideig befolyásolták. A gliptotéka divatja idővel lecsengett, a gipszmásolatokat szinte valamennyi nagy múzeumban szépen lassan raktárakba száműzték (az egyetlen ismertebb kivétel a moszkvai Puskin Múzeum, ahol az alagsorban bemutatják a gyűjtemény egy részét). Nálunk a gipszek a háború óta a Román Csarnokban porosodnak, az impresszionistákat pedig más múzeumokból kölcsönözzük.
A Román Csarnok nem alkalmas kiállítótérnek
Ahhoz, hogy a Román Csarnokhoz hozzá lehessen nyúlni, először a gipszgyűjtemény sorsáról kell dönteni - mondja a főigazgató. Az anyag bizonyos részei már szétszóródtak: a görög rész például Tatán van, egy másik a komáromi erődben. Baán szerint az egyik lehetőség a gipszgyűjtemény újraegyesítése. A Szépművészeti Múzeumban már nem férnének el, de nem is lennének idevalók. Másolatok számára luxus lenne itt fenntartani ennyi helyet, a múzeumokban amúgy is mindenekelőtt az eredeti műkincsekre kíváncsiak ma már a látogatók. A főigazgató egy használaton kívüli, nagy belmagasságú ipari épületet látna ideálisnak, ahol a gipszgyűjtemény újra megtalálná oktatási-közművelődési célját, s egyfajta spektákulumként is szolgálhatna.
A romanikát idéző díszes festés restaurálásra szorul | Nézzen még képeket a Román Csarnokról! | Fotó: Magócsi Márton [origo] |
Az is lehetőség, hogy a felújított Román Csarnokban néhány kiválasztott gipszmásolatot állítanának ki, emlékeztetőül a múzeum történetére. Időszaki kiállítások helyszínéül viszont Baán szerint a Román Csarnok rekonstrukciója után is alkalmatlan a díszes-színes falfestmények miatt, hacsak egy semleges installációval éppen rendre el nem takarnák ezeket a falakat. A főigazgató említi néhány múzeumi kolléga gondolatát is, akik azt szorgalmazzák, hogy a jó évtizede az épületen kívülre szervezett könyvtár költözzön a Román Csarnokba.
Újratervezés
Nem a gipszgyűjtemény az egyetlen dolog, ami döntésre vár a Szépművészeti Múzeumban. Az egy hónappal ezelőtti kormányzati bejelentéssel új helyzetbe került a múzeum. Négy év után kellett újragondolni, hogy ha nem az eddigi tervek szerint terjeszkedik, akkor hogyan. Kétféle terv van. A kezünkbe nyomott sajtóanyag a minimálprojektet tartalmazza. Eszerint a Szépművészeti Múzeum marad a régi tereiben, de a történeti épület két évtizede folyó rekonstrukciójának befejezéséhez így is 17 milliárd forintra van szükség: mindenekelőtt a korszerű energikai rendszerek kiépítéséhez, az állandó tárlat tereinek klimatizálásához, a Román Csarnok felújításához, új terek kialakításához (pl. foglalkoztatóterek, kiállítótér, étterem a két üvegtető között) és a tetőcseréhez. (Az összehasonlítás kedvéért: a lefújt föld alatti bővítés 4 milliárd forintba került volna.)
Ehhez az anyagi forrásokat csak az Uniótól lehet várni. Baán László hallott híreket arról, hogy a következő, 2014-től 2020-ig terjedő uniós költségvetési ciklusban esetleg már műemléki örökség megóvására is lehet pályázni (eddig csak a turisztikai célra lehetett), de egyelőre még az is kétséges, hogy Budapest milyen formában és mértékben részesülhet a jövőben az uniós forrásokból. És ez csak a szerényebbik ötlet.
Nézzen még képeket a Román Csarnokról! | Fotó: Magócsi Márton [origo] |
A nagyobb szabású terv a Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum összevonása lenne Baán szerint. A főigazgató nem először veti föl, hogy a Nemzeti Galéria anyagának, amelyet 1957-ben szovjet mintára "kioperáltak" a Szépművészeti Múzeumból, vissza kellene kerülnie eredeti helyére. A főigazgató elmondta, ő ezt mindig is úgy képzelte el, hogy az egyesített gyűjtemény két épületben helyezkedne el, hiszen az a Szépművészetiben már semmilyen módon nem férne el. "Most a megosztásra kézenfekvő megoldás adódik" - utalt a főigazgató a múzeumi negyed tervezett fejlesztéseire.
Régi Képtár - Új Képtár
Baán László javaslata az lenne, hogy a két múzeum egyesített gyűjteményét a modernitás határvidékén, a 19. században vágják ketté, ahogy ezt a nagy nyugat-európai múzeumok is teszik, ne pedig a nemzeti izoláció elvén, ahogy ez 1957-ben a szovjet modell alapján nálunk megvalósult. Külön mutatja be a régi és a modern műveket a Louvre és a Musee D'Orsay Párizsban, a Prado és a Reina Sofia Madridban, Münchenben pedig már a 19. században megtették ezt a szétválasztást az Alte Pinakothek és a Neue Pinakothek formájában - sorolta a főigazgató.
Baán szerint a régi mestereket - magyarokat és külhoniakat immár újra együtt - mutatná be egyfajta Régi Képtárként a Szépművészeti, a modern festészeti gyűjtemény pedig az Andrássy-terv keretében épülő új múzeumi épületbe kerülhetne, amelyet Új Képtárnak lehetne nevezni.
Nézzen még képeket a Román Csarnokról! | Fotó: Magócsi Márton [origo] |
Az új épület a főigazgató becslése szerint nagyságrendileg 30-35 milliárd forintba kerülne, bár ehhez hozzáadódna a felújítás költsége is, hiszen a Szépművészeti Múzeum műemléki épületének rekonstrukcióját sem lehetne megspórolni. Baán szerint meg kell várniuk az Andrássy-terv kidolgozását, amelyet ez év végére ígért a kormány. Az dönti majd el, hogy a Szépművészeti Múzeum fejlesztése melyik irányba indulhat.
Baán számít a szakmai vitára: "ha valaki azt mondja, jó a magyar művészetnek, hogy az európaitól elkülönítve mutatják be, hallgassuk meg az érveit". Szerinte bármelyik megoldás valósul is meg, mindenképpen hosszú időre kell számítani. A rendszerváltás óta - reálértéken - ugyanannyit tett bele a Szépművészeti rekonstrukciójába a magyar állam, mint amennyire most szükség lenne a hátralévő feladatok elvégzéséhez. Ha az ütem nem gyorsul, akkor ez bizony még 20 év - számolja a főigazgató.