Videointerjú a szemtanúval: a történelemórákat tenné élővé az Emlékpontok projekt

 Emlékpontok, Audiovizuális emlékgyűjtés, Terror Háza
Vágólapra másolva!
Kiegészítheti és élővé teheti a 20. század történelmének tanítását az Emlékpontok nevű projekt, amelyben középiskolás diákok készítettek videókat a környezetükben élő idős emberekről. Az uniós támogatásból létrejött és egy magyar közalapítvány által irányított projekt videóinak fele letölthető és használható a történelemoktatásban, a másik fele kutatóknak ad hosszú évekre értékes kutatási alapanyagot. Az iskolai oktatás színesítése mellett a cél az volt, hogy megtörjék az idősek hallgatását, amelyet a félelem és a szégyen érzete eredményezett évtizedeken keresztül. Az [origo]-n részleteket nézhet meg az interjúkból.
Vágólapra másolva!

Lezárult az Emlékpontok nevű projekt, amelynek keretein belül középiskolások forgattak videókat a közelükben élő idős emberekkel. A projektet a "hazai történelemtanítás új és izgalmas 21. századi módszerének" nevezte a projekt vezetője, Schmidt Mária, a Terror Háza főigazgatója az általa vezetett intézményben tartott nyitórendezvényen. A megörökített emlékek körülbelül a negyvenes évektől a rendszerváltásig terjedő időszakról szólnak. A felvételekből 1656 publikus, ezek megtekinthetők az Emlekpontok.hu oldalon.

Szégyen nélküli kérdés és válaszadás

A filmeken jobbára idős emberek láthatók otthon vagy egy irodában, ők többnyire a középiskolások nagyszülei, szomszédai, művészek, illetve több egykori vagy jelenlegi polgármester. A filmeken különböző politikai beállítottságú közéleti személyiség is felbukkan, például Pozsgay Imre, Tamás Gáspár Miklós vagy Szájer József.


szólj hozzá: Emlékpontok projekt

A Terror Házában tartott sajtótájékoztatón Schmidt Mária azt az interjút idézte fel, amelyben egy bizonyos Klári néni, a Rajk-per egyik vádlottja a beszélgetés közben kiszól az interjút készítő diáknak: "Ne sírjál édes, mert akkor én is sírok". Ezután a 86 éves asszony türelmesen elmagyarázza tájékozatlan kérdezőjének, mi is volt az ÁVH, és kik voltak a nyilasok. Schmidt szerint az egyik legfontosabb céljuk a szégyen nélküli kérdezés és a szégyen nélküli válaszadás lehetőségének megteremtése volt.

"A diákok egy videót hamarabb megnéznek"

A történeti interjúkat jobbára 11-12. osztályosok készítették, azaz éppen az a korosztály, amely a tananyagban épp a 20. századnál tart. "Amiről nem akart beszélni, azt nem erőltettük" - idézi fel munkamódszerét Török Lilla, aki a hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium tizenegyedikes tanulójaként vett részt a projektben. "Így sokkal közvetlenebb, személyesebb megmutatni, hogy mi volt régen. A diákok egy videót hamarabb megnéznek, minthogy bármit elolvasnának a korról, érdekesebb lesz így a törióra" - fejtegeti a projekt értelmét osztálytársával, Szabó Judittal, akivel összesen három embert kérdeztek meg, és körülbelül hat órát forgattak.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Schmidt Mária a Terror Háza főigazgatójaként koordinálta a projektet

"A megértést kell elősegíteni, átélhetővé tenni, amiről beszélünk" - foglalta össze a lényeget a történelemtanár szemszögéből Porogi András, a Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója. Fontosnak tartja az "emlékezés kultúrájának terjesztését", illetve hogy megtörjék az idősek hallgatását, amit évtizedeken át a félelem és a szégyen elegye okozott.

Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter szerint azért "számítanak a hétköznapi történetek", mert az apró történetek "láncba fonódva adják meg az önazonosság élményét", illetve segítik a még meg nem született nemzedékek emlékezését. Szerinte az 1945 utáni magántörténetek nem tekinthetők intim vonatkozásúaknak, mert "bizonyos történelmi távlatból még az intimitás is történelmi ténnyé válik".

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Navracsics Tibor beszél az egybegyűlteknek, a bal alsó sarokban Bajnai Gordon figyeli

Navracsics megköszönte a jelen lévő, a mellette az első sorban helyet foglaló Bajnai Gordon korábbi miniszterelnöknek, hogy még az előző kormány idején mint európai uniós forrásokért felelős miniszter támogatta a projektet.

Oktatási segédlet és kutatható anyag

Az 1656 filmet egyenként már most meg lehet nézni a projekt honlapján, tíz mintaóra szerdától lesz elérhető az interneten. Ezek az ún. mintaórafilmek összevágott interjúkat tartalmaznak, amelyeket a tanárok az órákon tudnak használni, például úgy, hogy az anyaghoz kapcsolódó filmet levetítik. De van más haszna is: a 3200 interjú fele nem publikus, kutatóknak viszont felbecsülhetetlen érték, évekre kutatási anyaggal látja el őket.

A projekt számokban
Tallai Gábor, a projekt menedzsere elmondta, uniós támogatásból valósult meg a projekt, a középiskolák által igényelt forrásokkal együtt a projekt költségvetése egymilliárd forint volt. Az EU-s támogatási szerződés 500 interjút szabott meg, végül 3200 készült el. A projektben 69 iskola 270 tanára vett részt, az irányító a Terror Háza Múzeumot is működtető Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány volt. A projekt 2009 őszén indult, és két év munka után, 2011. november 30-án ért véget.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A projekt létrehozói