Ezt kapja a világ Magyarországtól

2012.07.14. 17:04

Konyhai - lehetőleg magyaros motívumokkal ellátott - eszközöket és hűtőmágneseket visz legszívesebben haza budapesti útjáról a turista, míg a magyarok a használható és nem túl drága dolgokat viszik a nagyvilágnak. Bűn-e modernizálni a matyót, és hogyan valósul meg a hagyományőrzés a modern designtárgyainkban? Tényleg divatos újra a népművészet? Milyen képet sugárzunk magunkról az emléktárgyainkon keresztül? Az [origo] hat budapesti üzletben a nyár magyar szuvenírjeit mérte fel.

Mit tegyen az ember, ha éppen nincs designpiac vagy kézműves vásár, nincs népművész vagy designer a családjában, viszont utazik, és kimondottan magyar, de véletlenül sem ciki szuveníreket vinne külföldön élő ismerőseinek. Van, aki megoldja a reptéri shopok készletéből; aki viszont nem szívesen hagy az utolsó pillanatra mindent, a belvárosban kell hogy körülnézzen.

Ezt tettük mi is. Néhány üzletet Facebook-barátok ajánlottak, és volt, amelybe csak belebotlottunk. A sokféleségben utazó üzletekre koncentráltunk, így a szaküzletek, mint a pálinkaházak, kristályüzletek, Tisza-shop vagy a Mono (magyar divatdesign concept store) kimaradt. Összességében megállapítható, hogy a legnagyobb sláger a hűtőmágnes, a bögre, a póló, a konyhai eszközök, a paprika, valamint a modernizált matyó hímzés (és utánzatai). Az árakat viszont legtöbbször nem a magyar vásárló pénztárcájára szabták, és bár összességében még mindig sok a magyarosch gagyi, az igényesebb üzletek ezeket már nem engedik be.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A halasi csipke aranyárban van (Kattintson a többi képért!)

Az utcai árus

Egyértelműen nem jelenthetjük ki, hogy utcai árusoknál lehetetlen kincsekre bukkanni, ugyanakkor fontos az óvatosság: nem lehetünk biztosak benne, hogy a magyaros tárgy valóban magyar. A Deák tér közelében egy 2100 forintos kalocsai mintával ellátott mutatós lábasfogó-kesztyű származási helyeként az EU van megjelölve, ami nagy valószínűséggel minden, csak nem Magyarország. Persze még mindig jobb, mintha Made in China lenne, amire egyre gyakrabban van példa.

Az utcai árus szerint leginkább a "magyar hungarikumokkal" ellátott konyharuhákra buknak a külföldiek, de erős a konyhavonal olyanokban is, mint bögre (1500 HUF), három fűszerpaprika egy csomagban (1500 HUF), fakanál pár konyharuhával összecsomagolva (1500 HUF), rózsaszín naplemente Budapest fölött hűtőmágnesen (600 HUF). 

Ahogy mi is megírtuk, a magyaros minták az utóbbi időben óriási világsikerre tettek szert, ezért is hamisítják őket. Aki tehát biztosra akar menni, meg se álljon a népművészeti üzletekig: az itt kapható szőtteseket nem kínai kezek szőtték, és a kalocsai és matyó terítők hímzésével is garantáltan magyar asszonyok bíbelődtek napokig.

A népművészeti üzlet

Csakis kézzel és csakis Magyarországon készült termékeket árulnak, sorozatgyártott termékük nincs - szögezi le Halas Réka, a Folkart Kézműves Ház eladója. Itt hallunk először - a nap végére közmondásossá váló - 70 százalék külföldi, 30 százalék magyar vásárlói arányról. Az eladó szerint nemzetiségtől függ, ki mit keres: a japánok például akár több tízezer forintot is kiadnak mütyürökre, mint amilyen az alátét, a filc zsebkendőtartó vagy a kalocsai mintás könyvjelző. Az amerikaiaknak minden szín bejön, még a legvadabbak is, és valamiért kedvelik a szűr-tárgyakat; a németek és a franciák pedig mindenben az egyszerű, letisztult színeket és formákat keresik. Tapasztalataik szerint ha magyarok vásárolnak külföldi ismerősnek szuvenírt, akkor a használati tárgyakra koncentrálnak. Ilyen a terítő, a futó, a szemüvegtok vagy a tűpárna.

Az eladó hölgy egy hódmezővásárhelyi hímzéssel készült terítőt mutat, amely akár egy skandináv háztartásban is remekül festene, de ezt alig ismeri a világ. "Egy matyó blúzt előbb meg szoktak venni, mert a matyónak és a kalocsainak is sokkal jobb a marketingje, mint bármely más tájegységnek" - magyarázza az okokat.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A kalocsai és a matyó hímzésnek különösen jó a marketingje (Klikkeljen a többi fotóért!)

Az üzlet viszont igyekszik az egész országból begyűjteni tárgyakat: hímzésből nyolc-tíz tájegység, cserépből húsz tájegység; blúzokból van olyan, amely pontosan így nézett ki ötven évvel ezelőtt is, de van modernizált is, amelyet Nicole Kidman is megirigyelne.

Filc alapanyagú Matyó-táska 20 900 HUF, népviseletbe öltözött nőket ábrázoló képeslap 60 HUF, a cserép hűtőmágnes 750-1290 HUF, a hevesi filcpárna 9790 HUF. Van itt eredeti kalocsai bögre (2190 HUF), tradicionális szűr-kabát (249 ezer HUF), utóbbit legfeljebb csak Tokióban vagy New Yorkban lehetne feltűnésmentesen viselni az utcán.

A Váci utcai üzlet

Fotózási engedélyt csak az egyik Váci utcai szuvenír shopban nem kapunk, az eladó szerint "pontosan tudjuk, hogy miért, és gondolom, nincsenek rajta meglepődve". Bármit is értett ez alatt a vevőkkel rendkívüli hunglishban kommunikáló hölgy, kár, mert itt a szokásos magyarosch tárgyak tengerében még egymásba forgatható Nagy- és Kis-Magyarország kulcstartó, giccsbögre (1500 HUF), retró tárgy - mint a rugósbéka és a bádogautó -; illetve matrjoskára emlékeztető baba is van.

A szuvenírbirodalom

Alig egy éve működik, de még a budapestiek is ismerik a Memories of Hungary nevű szuvenírbirodalmat a Bazilika szomszédságában. Itt tényleg minden van: magyar design (kb. ötféle Rubik-kocka - a klasszikus 3990 HUF -, és többféle Gömböc), népművészet hagyományos formájában és modernesítve, ételek-italok. Van Puskás-sarok, busómaszk, magyar szerzők könyvei angolul. Sztaniszláv Dániel üzletvezető komolyan veszi a misszióját: saját grafikust alkalmaz, fiatal iparművészcsoportokkal dolgozik. Indokolt is az igyekezete: itt néhány méteres távolságban három népművészeti és szuvenírshop is verseng egymással a turistákért.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Hűtőajtóra szánt örök emlékek (Kattintson a hűtőmágnesekkel teli falra!)

Itt válunk egészen biztossá abban, hogy a hűtőszekrény ajtaja lett a világ utazóinak egyik legfontosabb emlékhordozója: egy egész fal van tele hűtőmágnesekkel. Az a görög lány is errefelé keresgél barátnőivel, aki nagy gonddal választja ki azt a mágnest és két fakanalat, amelyet hazavisz Athénba. "Nem keresünk semmi speciálisat, megnézzük, mi van itt, és amelynek a legjobb az ár-érték aránya, azt megvesszük" - mondja. 

Az eladók szerint is a mágnesek mennek leginkább, szoros versenyben állnak velük a pólók, a festett fa - fakanál-bordugasz-bornyitó háromság - és a kézműves játékok. Az árakat itt sem a magyar vagy az athéni pénztárcára szabták: a keresztszemes mintát idéző bögre ára a főváros látványosságairól 1990 HUF, páros fakanálé 1790 HUF, a hűtőmágneseké átlagosan 1190 HUF. Komolyabb ajándékok itt is vannak, bőrkesztyű (14 980 - 18 990 HUF), matyó gumicsizma (27 900 HUF) és itt is visszatér a kedves figurás filcpárna ugyanannyiért, mint a népművészeti boltban.

A designshop

Kilencvenöt százalékban magyar tervezőkre koncentrál a Design Terminál földszintjén található Hybrid Art designshop, amely a magyar design egyfajta concept store-jaként aposztrofálja magát.

"Kis progresszív márkák, apró tárgyak és ruhák találhatók itt" - mutat körbe Janota Orsolya üzletvezető. A hagyományhű hozzáállás itt már csak annyiban érezhető, amennyiben a magyar hagyományok újraértelmezésre ihletik a fiatal iparművészeket. Így például van busófej vászontáskára nyomva, két kicsi csodaszarvas karkötőn (ha elszakad, teljesül a kívánság), matyó hímzést idéző nyakláncok (3500 HUF körül), és bolondozó busókat ábrázoló bögrék (3690 HUF).  

A tárgyak többsége igényes, a világ bármely designshopjában megállná a helyét, és ezzel egybecseng az üzletvezető véleménye is, miszerint a magyar vásárlók nagyon árérzékenyek, akinek pedig pénze van, az előbb költi el az Andrássy úton valamilyen luxusmárkára ahelyett, hogy a magyar designt választaná. A vásárlók 70 százaléka itt is külföldi, a magyarok pedig itt is főleg a kicsi tárgyakat és a pólókat viszik.

És az elmaradhatatlan hűtőmágnes: az itt kapható Reich Károly grafikáit tartalmazó nosztalgia mesemágnesek nyilvánvalóan a magyar vásárlókat hozzák inkább lázba, 790 forintos áruk a magyar pénztárcákkal is jobban harmonizál. Itt láttuk először a népművészet újraértelmezésének egyik legjobb példáját: Boldizsár Zsuzsa pixeles hangulatú porcelántálát (9950 HUF) az ún. folk kollekciójából; illetve a betyár- és gulyásfigurákat, azaz a Folqa-babákat (5900 HUF).

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A Folqa-babák régi magyar mesterségeket mutatnak be játékos formában (Kattintson a babára!)

Aranyos üzlet a hostel alatt

A Grandió nevű hostel és romkocsma földszintjén nyitott ki a napokban a Grand Village nevű üzlet, amely árukészlete kialakítása előtt felhívással kereste leendő beszállítóit. A felhívásra olyan sokan jelentkeztek, hogy hosszasan kellett válogatniuk azt a néhány magyar tervezőt, akinek a munkái beférnek a nappali nagyságú üzletbe - és annak szellemiségébe. Náluk a két fő hangsúly ugyanis az újrahasznosított termékeken és az újragondolt magyar motívumokon van - magyarázza Kis-Németh Marcsi üzletvezető.

Mivel a kapu egy dzsungel hangulatú romkocsmára nyílik, ahol magyarok is szívesen hűsölnek, náluk megdől a 70-30 százalékos felosztás, a vásárlók fele ugyanis magyar. A magyaros életérzést pedig nemcsak az árukészletben, az üzlet berendezésekor is komolyan veszik: a földön kalocsai/matyó motívumok, a ruhák egy régi szekér darabjain lógnak, kimustrált bútorok kaptak új jelentést.

Az üzletvezetők kezdő és már befutott designerek munkáiból szemezgetnek, a készlet fele valóban a magyaros motívumokat igazítja a jelenkor ízléséhez. Az egyedi daraboknak itt is megvan az ára: ötezer alatt legfeljebb egy matyómintás gyűrűre vagy egy filc zsebkendőtartóra lehet szert tenni. A frissen végzett designerek közül kitűnik IDA  (pl. a kékfestő anyagból készült egybeszabott török hangulatú ruhája miatt - 19 500 HUF). Az ismert motívumok újragondolását pedig a legötletesebben a Gubolyka táskák készítői valósították meg (12 900 HUF felső határral).

Műhímzők és zászlókészítők

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Gumicsizmán a kalocsai (Kattintson!)

A Dob utca és Kisdiófa utca sarkán aztán megleljük a legjobb ár-érték aránnyal dolgozó üzletet. A Műhímző és Zászlókészítő Ipari Szövetkezetben maradék anyagokra hímeznek kalocsai mintákat olyankor, "amikor a lányoknak kedvük van". Az üzlet eladója egy éve érzékeli, hogy divatos a kalocsai minta, kolléganői pedig mindig újabbakat hímeznek a táskákra, az elkészült szatyrokat kirakják a kirakatba és egy ezresért eladják. Ha valakit nem zavar, hogy susogós zászlóanyagból van a szatyra, ár-érték arány tekintetében mindenképpen telitalálat.

KAPCSOLÓDÓ CIKK