Világhírű Virtuózok – a családok mindennapjaiba varázsoltak

2017.03.16. 10:23

„A világon egyedülálló műsor a Virtuózok. Más országoknak is követni kellene ezt a példát" – ezt nyilatkozta Plácido Domingo a Virtuózok című műsorról. Azt is hangsúlyozta: óriási lehetőség egy fiatal zenész számára, hogy már azelőtt közismert lesz, hogy önálló koncertet adna. A műsort Peller Mariann találta ki 2013-ban. Akkor többen azt mondták neki, hogy rétegműsor lesz, és jó, ha eléri az ötszázalékos nézettséget. Ezzel szemben a Virtuózok már az első, 2014-es szériában több estén is megverte a nagyobb kereskedelmi televíziókat, sőt, az egyik adást majdnem ugyanannyian nézték, mint az RTL Klub főműsoridős adását. Peller Mariann-nal beszélgettünk.

Két napja vette át a Magyar Arany Érdemkeresztet – mit gondolt, amikor megtudta, hogy felterjesztették erre a díjra?

Peller Mariann átveszi a díjat

Forrás: Peller Mariann


Hihetetlen volt. Mi éjjel-nappal dolgozunk a csapatommal, hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy mit is hoztunk létre, milyen nagyszerű műsor és mozgalom a Virtuózok. Aztán amikor kapunk egy elismerést, vagy meghívnak egy komoly koncerthelyszínre, például a New York-i Carnegie Hallba, vagy fellépünk Plácido Domingóval, akkor megállunk egy-egy pillanatra, és végiggondoljuk, hogy mit értünk el.

Peller Mariann, a Virtuózok kitalálója

Forrás: Peller Mariann

A műsor ötletét 2013-ban találtam ki, de ahhoz, hogy ilyen sikeres legyen, kellettek a kiváló zenetanárok és a szakértő közönség is. Úgy gondolom, hogy ez az elismerés nemcsak nekem szól, hanem a munkatársaimnak, akikkel dolgozom, a magyar zeneoktatásnak és a közönségnek.

Honnan jött a Virtuózok ötlete?

Marketinget tanultam, és hosszú évekig reklám-marketing területén dolgoztam. Sikeres volt az ügynökség, ugyanis akkoriban jöttek be Magyarországra a nagy, nemzetközi cégek, reklámügynökség viszont még kevés volt az országban. Néhány év után szerettem volna valami új dolgot kipróbálni, így elkezdtem komolyzenei koncerteket szervezni. Azt láttam, hogy nagyon nehéz megtölteni színháztermeket, koncerttermeket, ha klasszikus zenei koncertet hirdetünk. Azt is észrevettem, hogy a közönség soraiban is, és a zenészek között is kevesebb a fiatal. Természetesen ez nem feltétlenül van így mindenhol, ez csupán saját tapasztalat, saját megfigyelés volt.

Peller Mariann találta ki a Virtuózokat

Forrás: Gordon Eszter

Később egy franciaországi turnén ugyanezt tapasztaltam: kevés a fiatal koncertlátogató, és a nézőterek is félig teltek csak meg. Nos, ekkor jött az ötlet. Ott, Franciaországban találtam ki. Azon gondolkodtam egyik este, hogy milyen jó lenne, ha össze lehetne kombinálni a modern, trendi tehetségkutatókat és az örökérvényű komolyzenét. Akkoriban nagyon sikeresek és nézettek voltak ezek a műsorok, minden kereskedelmi tévé készített hasonlót. A magyar műsorokat ismertem, de a külföldieket nem. Tanulmányozni kezdtem, hogy más országokban milyen hasonló műsorok léteznek. Nem találtam komolyzenei tehetségkutató műsorformátumot. Aztán sok elemzés után kialakult bennem a Virtuózok tehetségkutató mai formátuma, a műsor munkacíme Classic Talents volt. Azt már akkor is biztosan tudtam, hogy a gyerekek kezét nem szabad elengedni a műsor után sem, hanem segíteni kell őket lehetőleg egy alapítványon keresztül. Azt is fontosnak tartottam már a legelején, hogy a kis tehetségeket ne „kreálja", „megcsinálja" a műsor, hanem felfedezze. Ez éppen elég. A harmadik fontos elem pedig az volt, hogy ne mutassunk elrontott produkciókat, szerencsénkre ilyenek nem is voltak, minden gyerek felkészülten jött el már az előválogatókra is.

Amikor először előállt az ötlettel, milyen visszajelzéseket kapott?

A legtöbben azt mondták, hogy rétegműsor lesz, kevés embert érdekel majd, és örüljünk, ha eléri az öt százalékot a nézettség. Kicsit mindenki szkeptikus volt. Aztán beszéltem mindhárom nagy televíziós csatornával, az MTVA-val, a TV2-vel és az RTL Klubbal is – mindhárom csatorna érdeklődést mutatott. A TV2 egyik gyártócégével már majdnem szerződést kötöttünk, de aztán hallgatva a szakmai tanácsadóinkra úgy gondoltuk, hogy ezt a komolyzenei tehetségkutatót inkább a közszolgálati televízióban mutatjuk be. Elindult a Virtuózok 2014-ben az M1-en, az első szériával, és azt vettük észre, hogy hatalmas sikere lett.

A Virtuózok a trendi tehetségkutatók és a komolyzene kombinációja

Forrás: Horacsek Ágnes

Azt mondta, azt jósolták, hogy örüljenek, ha ötszázalékos lesz a nézettsége a műsornak. Valójában hányan nézték a Virtuózokat?

Az első évadban, 2014-ben már rengetegen nézték a műsort. Már a második, az október 24-i adásunk nézettsége magasabb volt, mint a TV2-n aznap, ugyanabban az idősávban futó műsor, és majdnem elérte az RTL Klub nézőszámát. Az RTL Klubot azon az estén 920 ezren nézték, a Virtuózokat pedig 890 ezren. Ez hatalmas eredmény volt, különösen azért, mert a Virtuózok egy komolyzenei műsor. Úgy gondolom, hogy azért lett ennyire sikeres a műsor, mert óriási tehetségeink vannak az országban, ezenkívül a magyar komolyzenei oktatás nagyon magas színvonalú, és ahogyan már említettem, a zeneértő közönségnek is végtelenül hálásak vagyunk. A mai napig majdnem százezren követnek minket a közösségi oldalon, rendszeresen kommentelnek a rajongók, vannak olyan posztjaink , amelyeknek több ezer a like-száma, és soha senki nem írt rosszat vagy negatív véleményt. Aminek pedig nagyon örülünk, hogy a kommentekben nincs helyesírási hiba, nincs gyűlölködés, csak dicséret és szeretet. Úgy érzem, jó irányba haladunk, és folytatjuk tovább a munkát, hogy még több fiatal tehetséget felfedezzünk. Tudja, az a csodálatos ebben a műsorban, hogy korán megtaláljuk a tehetséges gyerekeket, akik mondjuk vidéken tanulnak, ahol kevesen ismerik őket. Egészen biztos vagyok abban, hogy sok különlegesen tehetséges fiatalt később is felfedeztek volna, de a műsor segítségével 3-4 évet „gyorsítottunk" a folyamaton, és vannak olyan gyerekek is a műsorban, akik csak a Kis Virtuózok Alapítvány segítségével tudnak zenei karriert befutni. Ezenkívül pedig a tehetségeket az alapítványunkon keresztül támogatjuk a műsor után – ahogyan korábban mondtam, ez alapszabály, hogy nem engedjük el a gyerekek és a fiatalok kezét. Húsz gyerek kap havonta ösztöndíjat, rászorultságtól függően átlagosan havi 80 ezer forintot. Az egyik műsorban felfedezett hegedűs kislányt, Kormányos Vanesszát külön segítjük, ugyanis az ő betegsége speciális ellátást igényel. Az ő támogatására jótékonysági árverést szerveztünk, amely szintén óriási siker volt. A közönség nagyon sok értékes tárgyat küldött az árverezésre, például egy Zsolnay vázát, festményt a kislányról. Lenyűgöző és nagyon megható volt látni, hogy az emberek összefognak, és együtt segítenek a beteg kislányon. Az összegyűlt pénzt gyógyszerekre, vitaminokra, speciális gépre költöttük. Az alapítvány tagjai között van Miklósa Erika, Batta András, Radovan Jelasity, a Batthyany család, de Placido Domingo menedzsere, Nicolas Marko is segít nekünk még népszerűbbé tenni a Virtuózokban megismert tehetségeket a világban, a tiszteletbeli elnökünk pedig Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.

Hogyan találta ki a műsor formátumát?

Egy kreatív csapattal állítottuk össze, köszönet többek közt Vadász Dánielnek, Koós Györgynek, Szarvas Szilviának és Illés Gabinak – a végén 600 oldalas lett a formátum leirata. Aztán az első szériát úgy forgattuk le, hogy egy-egy ember állt a rendező, a világosító és a kameraman mellett, és folyamatosan jegyzeteltek. Ez nagyon fontos volt, hiszen a második adásnál már sokkal könnyebben és gördülékenyebben ment a munka. Ma már úgynevezett „executive supervisor" pozícióban vagyunk, amely azt jelenti, hogy ha bármelyik külföldi országban átveszik a produkciót, mi határozzuk meg, hogy milyen legyen a főcím, milyenek legyenek a „kreatívok", határozottan kiköthetjük, hogy melyek a műsor alapszabályai, mint például az, hogy kizárólag a zsűri dönthet, és csak a végén vonjuk be a közönséget, amikor a három, fináléba került fiatal közül kell győztest hirdetni.

Külföldön is lesz Virtuózok

Fotó: Talán Csaba

Ez azt jelenti, hogy külföldön is lesz Virtuózok?

Igen, most már a Virtuózok alapján a világ számos országában rendeznek ugyanilyen klasszikus zenei televíziós showműsort. A cannes-i televíziós szakmai találkozón szerződést kötöttünk a világ egyik legnagyobb forgalmazó cégével, a Dick Clark Productionnal. Nem adtuk el formátumot, hanem ők értékesítik a műsort a világban, de mi is köthetünk szerződést bárkivel. Egyébként többen jelentkeztek, még a Rocket Pictures is – Elton John cége –, csakhogy ők kifejezetten meg szerették volna vásárolni az egész formátumot. Nagyon kecsegtető volt az ajánlatuk, de végül úgy döntöttünk, hogy nem adjuk el. Elveszítettük volna ugyanis azt a szerepünket, amellyel a hosszú távú működést garantálni tudjuk. Nem tudtuk volna szabályozni, hogy tényleg a zsűri döntsön, hogy arányaiban mennyi legyen a komolyzene, és mennyi a crossover, és azt is, hogy a gyerekek sorsát a műsor után is egyengessük.

Egyébként országonként más az aránya a komolyzenének és a crossover zenének a műsorban?

Persze, ez megállapodás kérdése. Amerikában például fele-fele lesz. Kínában viszont száz százalék komolyzenét akarnak. Thaiföldön is tárgyaltunk, ott a népzenét tartanák fontosnak az első körben – a saját népi hangszereikkel.

A világ legnagyobb komolyzenei koncerttermeiben lépnek fel a Virtuózok tehetségei

Fotó: Talán Csaba

Visszatérve a magyarországi Virtuózokra: a gyerekeket, fiatalokat a műsor után nagyon sok külföldi koncertre hívták. Felsorolná a legnagyobb fellépéseket?

Ó, persze, nagyon büszkék vagyunk rájuk, és hihetetlen koncerteken vagyunk túl. Felléptek a New York-i Carnegie Hallban, a Berliner Philharmonie-ben, de jártunk Torontóban, Miamiban, Los Angelesben, Tokióban....

Mindenhová megy a gyerekekkel, fiatalokkal?

A legtöbb helyre elkísérem őket, és segítek nekik. Hihetetlen érzés, hogy a repülőtereken várnak minket, ugyanis külföldön is figyelik a műsort a magyarok, a Médiaklikken keresztül. Úgy érezhetik magukat a gyerekek, mintha kis sztárok lennének. Ez eddig nem volt túlzottan jellemző a komolyzenében. A Magyar Televízió pedig jön velünk, és felveszi a koncerteket, akár Berlinben, New Yorkban vagy Párizsban lépnek fel a fiatalok, ezért nagyon hálásak vagyunk. Boros Misi Párizsban például a klímakonferencián adott koncertet, de ő játszotta a 2016-os Forma–1-es Magyar Nagydíjon a Himnuszt is, ahol nagy kedvence, Hamilton gratulált neki, és felkérte, hogy legyen a zongoratanára, hatalmas élmény volt. Mindig azt mondjuk, hogy ennél már nem lehet több, aztán mindig újabb és újabb különleges helyszínre kapnak meghívást a gyerekek. Boros Misivel és a szüleivel egy pakisztáni turnén voltunk, ahol három koncertet adtunk a nagykövetség meghívására. Hihetetlen volt, hogy a koncert helyszínein 20-30 kamera várt minket, ugyanis ott nem jellemző, hogy ilyen kicsi gyerekek zenét tanulnak, pláne, hogy ilyen színvonalon muzsikálnak. Ez is kihívás egyébként nekünk, hogy olyan országokba is eljuttassuk a tehetségeket, vagy akár a műsort, ahol a zenetanulás nem általános. Talán a műsor hatására több gyerek kezd zenét tanulni.

A Virtuózok fellépői példaképei lehetnek a következő generációnak

Fotó: Talán Csaba

Ez egyébként Magyarországon kimutatható?

Igen, 14%-kal többen jelentkeztek zeneiskolába az első évad után. Ráadásul nemcsak gyerekek, hanem felnőttek is elkezdtek zenét tanulni. Újra „bevarázsoltuk” a komolyzenét a háztartásokba, a mindennapokba, és sokan megszerették a klasszikus zenét és a hangszereket. Ez egy kicsit tudatos is volt. A műsort ugyanis úgy építettük fel, hogy ne azonnal a nehezen érthető, súlyosabb klasszikus zenét adjuk a nézőnek. Eleinte csak kiskanállal adagoltuk a komolyzenét – és közben bemutattuk a gyerekeket egy-egy kisfilmben. Aztán ahogy folytatódott a műsor, és egyre kevesebb gyerek volt versenyben, nyilván egyre nagyobb teret kapott a zene is. De itt sem csak a klasszikus komolyzenét játszották a fiatalok, hanem volt könnyedebb stílus is. Figyeltünk arra is, hogy a vendégművészek, akik felléptek a műsorban, kicsit könnyedebb stílust játsszanak. Az első évadban a világ egyik legnagyobb crossoverzenekara, a The Piano Guys jött Magyarországra, és adott koncertet a gyerekekkel. De vendégünk volt a 2cellos, akikkel egy Michael Jackson-feldolgozást, a Smooth Criminalt játszották el a gyerekeink. A 2cellos különösen kedvesen foglalkozott a kis tehetségekkel, játszottak velük, együtt nevettek, megpörgették a csellókat, amely persze végtelenül tetszett a kicsiknek, szóval, velük nagyon szerettünk együtt dolgozni.

Hogyan tudják a gyerekek feldolgozni ezt a hirtelen jött, hatalmas sikert?

Sokat beszélgetünk velük mi is, a tanárok is, és a szülők is, természetesen. Ezenkívül a győzteseknek az egyik bank vezérigazgatója tart előadást arról, hogyan kell befektetni a nyereményeket. Mert ez is fontos, hogy megtanulják a takarékoskodást. A siker ugyanis olykor csupán időszakos.

Mit tehetnek a gyerekek azért, hogy a siker ne csak időszakos legyen?

Gyakorolniuk kell – ez a legfontosabb. Nem kell minden felkérést elfogadni, csak a legfontosabb koncerteken kell fellépni. Mellette gyakorolni kell, fejleszteni kell magukat, új műsorokat kell megtanulniuk. Hallgassák meg a tanárokat, járjanak komoly mesterkurzusokra, és gyakoroljanak, gyakoroljanak, gyakoroljanak – szerintem ezek nagyon fontosak. A tehetség persze elengedhetetlen, de mellette a szorgalom talán még fontosabb.

Lehet-e már tudni, hogy milyen lesz a következő Virtuózok-évad?

Az idén még szóló Virtuózokat rendezünk, magyar fiatalok részvételével, nagyon büszkék vagyunk, hogy csatlakozott a Virtuózok zsűrijéhez Várdai István, aki a világ legjobb csellistája, és az ugyancsak világhírű Balázs János zongoraművész is. A következő évben – 2018-ban – visegrádi Virtuózokat készítünk, amelyben a visegrádi országok tehetségeit keressük. Ide jelentkezhetnek majd azok a magyar tehetségek, akik már korábbi adásokban szerepeltek, vagy akár finálésok voltak, de új tehetségek jelentkezését is várjuk. Ezután lesz a kedvencem, a kamarazenei Virtuózok. Nagyon várom ezt az évadot, ugyanis rendkívül izgalmas dolog, mire eljut egy zenekar addig, hogy kiálljon a közönség elé frakkban, felkészülten, és eljátssza a darabot. Ezt is bemutatjuk abban az évadban – a felkészülés folyamatát – reality formájában. Ezt követően pedig a zeneszerző virtuózok versengenek majd terveink szerint. Itt nem biztos, hogy kis Mozartokat keresünk. Persze, nem baj, ha találunk. De keressük majd azokat a fiatalokat, gyerekeket, akik kiváló reklámzenét vagy filmzenét, kamaraműveket, vagy esetleg operát is szereznek. Már a tavalyi évadban sikerült felfedeznünk Szüts Aport, aki nemcsak kiváló zongorista és karmester, hanem fantasztikus zeneszerző is, sokat dolgozunk vele, most készülünk kiadni a Groteszk tangó című szerzeményét.

A Virtuózok forgatásán

Forrás: Marjai Judit

Akkor még évekig „varázsolják" a háztartásokba, a nappalikba a komolyzenét, és még több ember megszereti a klasszikus muzsikát.. Talán évek múltán nem lesz olyan nehéz megtölteni egy-egy koncerttermet...

Remélem, hogy így lesz. Ahhoz, hogy ezt elérjük, megpróbáljuk minél érdekesebbé tenni a műsort. Megmutatjuk a gyerekeket közelről is, hogyan élnek, mit csinálnak szabadidejükben, mennyit gyakorolnak. Ezenkívül továbbra sem mutatunk elrontott produkciókat. De higgye el, nemcsak azért, mert ez koncepció, hanem azért is, mert tényleg nem hibáznak a gyerekek. Amit ők tudnak, az példamutató, még nekünk is. Bízom benne, hogy a felnövekvő generációnak is példaképei lehetnek a Virtuózok tehetségei. Hihetetlen akarás és szorgalom van bennük. Tudja, amikor Párizsba érkeztünk az egyik fellépésre, délután két óra lehetett. A gyerekek azonnal gyakorolni kezdtek, ahogy lepakoltak. Nekem kellett rájuk szólni, hogy hagyják abba a próbát, és azonnal induljunk a Disneylandbe. Azt szerettem volna, ha kicsit kikapcsolnak, ha kicsit szórakoznak, játszanak a vidámparkban. De így is nagyon nehezen akarták abbahagyni a gyakorlást. Olyan nyílegyenesen, pontosan tudják, hogy mit szeretnének elérni, hogy tényleg le a kalappal előttük. Azt hiszem, sokszor mi nézünk fel rájuk.