Új eljárással védik a festményeket az öregedéstől

Expositon Georgia O'Keeffe, une artiste qui soignait son image avant l'heure Horizontal ART
A woman takes a photo of a painting at a Georgia O'Keeffe exhibit at the Brooklyn Museum March 8, 2017 in New York. Everyone knows her magnified flowers and desert bones of New Mexico. But Georgia O'Keeffe also was a pioneer in preening her own austere, androgynous image into an icon of US art. / AFP PHOTO / DON EMMERT / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY MENTION OF THE ARTIST UPON PUBLICATION - TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION
Vágólapra másolva!
Különböző kémiai reakciók miatt apránként egyre sötétebbé válik Georgia O'Keeffe híresen élénk festményeinek egy része, restaurátorok azonban abban bíznak, hogy újfajta digitális képalkotási eszközökkel lassítani tudják a károk kialakulását.
Vágólapra másolva!

Sante Fe-i és Chicago környéki szakemberek fejlett háromdimenziós képalkotási technológia megalkotásáról szóló terveket jelentettek be a hét végén.

Az eszköz segítene az O'Keeffe és más művészek festményein megjelenő káros lerakódások észlelését a világ múzeumaiban.

Georgia O'Keeffe festményeinek megóvására már 2011-ben megkezdődtek az erőfeszítések nagyfelbontású képalkotással. Így elkerülhetővé vált a mintavétel művekből, az ugyanis károsíthatta volna őket.

Forrás: AFP/Don Emmert

Ahogy a festmények öregszenek, káros szappanlerakódások jelenhetnek meg rajtuk.

Ez akkor fordul elő, ha az olajfestékben lévő zsírok kölcsönhatásba lépnek a pigmentekben vagy a száradásért felelős szerek lúgos összetevőivel. A festményeken parányi hólyagok tűnnek fel, amelyek homokszemekre emlékeztető kitüremkedéssé alakulnak.

Dale Kronkright, a Santa Fe-i Georgia O'Keeffe Múzeum restaurátora szerint szabad szemmel is láthatók. Ezernyi ilyen szennyeződés észrevehetően sötétebbé tesz egy festményt.

A jelenség nemcsak az amerikai festőnő hatalmas virágokat és az új-mexikói sivatagot ábrázoló ikonikus képeit, hanem a múzeumokban őrzött 20. századi olajfestmények jórészét érinti.

Dale Kronkright szerint részben azért, mert az akkoriban használt professzionális minőségű vásznakat száradásgátló zsírokkal vagy olajokkal kezelték.

A károsodás mértékét feltáró képalkotó technológia kifejlesztésére az O'Keeffe-múzeum, a Northwestern Egyetem és a Chicagói Art Institute 350 ezer dollárost támogatást nyert el.

A projekt célja egy olyan internetalapú rendszer létrehozása, amelybe bármelyik restaurátor feltölthet elemzésre felvételeket a festményekről a szappanlerakódás által okozott károk feltartóztatására irányuló erőfeszítések keretében.

T Forrás: AFP/Don Emmert

Tudósok még mindig nem értik teljesen a lerakódások kialakulásának okát és sebességét, bár a hőmérséklet és a páratartalom változása a szállítások során az első számú "gyanúsítottak" között van Dale Kronkright szerint.

A technika fejlődése révén már nem kell legalább bélyegnagyságú mintát venni az alkotásokból, hogy vizsgálni tudják őket.

- hangsúlyozta a szakember.

Georgia O'Keeffe művei különleges lehetőséget adnak a szappanlerakódás kialakulásának vizsgálatára, mert rendkívül sokat tudni az anyagokról és a technikákról, amelyeket hat évtizedet felölelő pályafutása során több mint 800 képet festett. A szappanosodás 2011-ben tűnt fel a nevét viselő múzeum szakembereinek, miután egy vándorkiállítás képei látható, de nem a szállításhoz köthető károsodásokkal tértek vissza az intézménybe.

- hívta fel a figyelmet Dale Kronkright. Becslése szerint öt festményen egészen biztosan a szappanosodás okozta károk mutathatók ki a múzeumban, míg összességében

Georgia O'Keeffe műveinek 90 százalékát fenyegetheti a probléma.