Világsztárok érkeznek a világhírű magyar énekesnő jubileumi koncertjére

Sümegi Eszter operaénekes
Vágólapra másolva!
Jubileumi koncertet ad a világhírű magyar énekes, Sümegi Eszter. A koncerten többek között két világsztár, Rafael Rojas és Fokanov Anatolij is fellép. Az estnek két dirigense lesz: Medveczky Ádám és Kovács János. A kiváló énekes pedig arra is válaszolt az Origónak, hogy 25 évvel ezelőtt mit választott volna a fantasztikus sikerei közül. Illetve arról is beszélt, hogyan, milyen különlegességekkel készülnek a Gioconda-premierre.
Vágólapra másolva!

Pénteken 25 éves jubileumi koncertet ad, próba próba hátán, zaklatottak a mindennapjai?

Inkább nagyon feldobott vagyok, mint zaklatott. Nagyon kellemes dolog, ami most velem történik.

Sümegi Eszter operaénekes Fotó: Csudai Sándor - Origo

Ha 25 éve választani kellett volna a Kossuth-díj, amelyet tavaly kapott meg, a Pavarotti-énekverseny-győzelem és aközött, hogy a világ leghíresebb koncerttermeiben léphessen fel, melyiket választotta volna?

Nagyon nehéz választani. Csodálatos volt a Pavarotti-énekverseny a pályám elején, ahogy a Kossuth-díj is, de egészen egyedülálló koncerttermekben léphettem fel. Talán utóbbit választottam volna, de tényleg nagyon nehéz.

Mert az, hogy egészséges énekhanggal, az természetes. És persze nagyon jó énektechnikával, a közönségért, de az nagyon fontos volt, hogy a lelkem egészséges maradjon.

És ehhez mi kell?

Szerintem normálisnak kell maradni. Ezt úgy kell érteni, hogy egyensúlyban kell, hogy maradjon az ember önmagával.

A privát életére és a színpadra gondol?

Igen, arra, hogy ezt nagyon jó arányba hozza az ember. Nem szabad a pálya miatt lemondani a családról, a férjről, a barátokról.

Amikor telefonon az interjút egyeztettük, próbára ment, és a férje ott ült ön mellett. Tőle kérdezte, hogy az adott időpontban ráér-e. Ő fejből tudta, érezni lehetett a vonal másik végéről is az összhangot önök között. És ha már család, gyermeki mosollyal mutatta meg nekem az unokája fotóját. Ha ehhez hozzáveszem az egyedülálló karrierjét, úgy tűnik, nem kellett lemondani semmiről.

A pályának rengeteg buktatója van, csábtó, fényes, de nem igazából fényes oldalai. Tudni kell választani. Ehhez

kell egy jó férj, egy szerető család. Kell hit és egy fantasztikus énektanár, aki mindvégig fogja az ember kezét, és fantasztikus karmesterek. A jubileumi esten két csodálatos karmesterrel is fogok dolgozni. Nem tudtam, hogy melyiket válasszam a két ősz hajú barátom közül. Medveczky Ádám és Kovács János karnagyurak végigkísérték a pályám.

A szeretet és a tisztelet, amit érzek irántuk, azt mondatta velem, hogy legyenek mind a ketten, így ki tudom fejezni egy csodálatos alkalom keretén belül a tiszteletem feléjük.

Sümegi Eszter operaénekes Fotó: Csudai Sándor - Origo

Azt mondja, hogy nem szabad engedni a fényes dolgoknak. Ez mit jelent?

A gazdagságot és a gyönyört. Nem szabad csak a pénz után futni. Vannak énekesek, akik nagyon hamar kiégnek, mert mindent elvállalnak. A magánéletet nagyon kell óvni. A színpadon az ember mindent kiad, de kell lenni egy feltöltődésnek, és ez a család, a magánélet. Arra nagyon kell vigyázni. Minden ember sérülékeny, és a művész különösen az. Pont az extraérzékenységünket visszük ki a színpadra. Ezért lehettünk művészek.

Volt olyan bántás, amelyet nagyon nehezen dolgozott fel?

Igen, itthon és külföldön is.

Ezek emberi vagy szakmai bántások voltak?

Főleg szakmai.

Például olyan instrukciót kapott, amiről tudta, hogy nem jó, mégis meg kellett tennie?

Igen, vagy nem engem választottak. Nem azt a szerepet kaptam, vagy egyáltalán nem kaptam.

Fordítsuk meg a kérdést: volt olyan, hogy mondjuk az őszintesége miatt megbántott embereket?

Én maximalista vagyok, nagyon egyenes, ami a szívemen, az a számon. Ez sokszor nekem a kézifékem volt. Amit gondolok, azt nagyon hamar kimondom. De a jót is.

Én az az énekes vagyok, aki vállalja a véleményét, de szemtől szembe. Ezért szoktam konfrontálódni. De ezt a fajta őszinteséget a szakmáért, magáért a műért, a produkcióért szoktam vállalni.

Már amikor kell, ha nem értek egyet valamivel. De általában ezt szeretni szokták.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Van, hogy utólag köszönik meg, hetekkel vagy akár évekkel később?

Igen, volt ilyen is. Elnézést tudni kell kérni, mert az ember nem tévedhetetlen. Én is megtettem, ha szükség volt rá.

Azt tudja, hogy ezt a nagy nyilvánosság előtt csak nagyon kevesen ismerik be?

Én ember vagyok, nem isten. Minden emberi gyengeségemmel együtt vagyok Sümegi Eszter. Azt azért tegyük hozzá, hogy nem óriási nagyokat tévedtem, de az is igaz, hogy bántottam meg embereket akaratomon kívül a vehemens természetemmel is. Sokszor van, hogy az ember akaratán kívül, egész egyszerűen rosszul fogalmaz.

Miközben készültem az interjúra, önt hallgattam. A régi és a mostani felvételeit, és a legszembetűnőbb az volt, hogy önnek alig változott a hangja. Vitatkozna ezzel?

Évek hosszú sora alatt érik az ember hangja. Az idővel szembe kell menni, nem szabad hagyni, hogy az ember hangja megöregedjen. Nekem ez egy tudatos döntés volt, énektanárommal, Ónodi Mártával, akivel már harminc éve együtt dolgozom, ő is ott lesz a jubileumi esten. Nekem nagyon

Fog énekelni az esten Verdit, Puccinit és Wagnert...

Wagnert és Richard Strausst nem, azok csak korábbi bejátszások lesznek. Az első Wagner-főszerepem fogják bejátszani. Nagyon sokan kísérik a pályámat már az első perctől fogva, sok rajongóm van. Volt, aki Párizsba is utánam jött.

Sümegi Eszter operaénekes Fotó: Csudai Sándor - Origo

Volt tavaly egy New York-i vendégszereplés, ami nagy sikert aratott, és amelynek ön volt az egyik főszereplője...

Ez különösen kedves volt nekem, és nagyon megérintett. Ebben a darabban Isten közelségét érzem. A Sába királynő-ről beszélünk. Nagyon szeretem énekelni, nagyon tiszta.

A New York Times egyik vezető kritikusa ezüstös csillámporhoz hasonlította önt, míg az egyik New York-i klasszikus rádió kritikusa úgy fogalmazott, hogy ez egy sztárcsináló produkció volt.

Ezek nagyon megtisztelő szavak. Igazi állótapsos ováció követte a produkciót. A mezzoszoprán kolléganőmet azért választottam, mert abban a pillanatban, ahogy belépett az Operába, szoros emberi közelséget és barátságot éreztem iránta. Nagyon sokat énekeltünk együtt, ő volt a címszereplő (Gál Erika – a szerk.), én pedig a Szulamit. Nekem a Sába egy ajándék, egy extra.

Most egy olyan társat említett, akivel nagyon szeret együtt dolgozni. De volt olyan is, akivel sok volt a konfliktus?

Ha valaki ejti a próbát, azzal nagyon nehéz dolgozni. Én tavaly így álltam be egy produkcióba, és nagyon rosszul érintett, mert tiszteletlenség a darabbal szemben, Verdivel szemben és a közönséggel szemben is, ahogy természetesen velem szemben is. Az ilyet nehezen élem meg. Erre szoktam haragudni, persze megoldom, mert professzionális képzést kaptam, de nem szeretem.

Nem csak a jubileumi koncertre készül, néhány hét múlva mutatják be a Giocondá-t. Arra hogyan készül?

Áthelyeztük a történetet, nem a XVII., hanem a XIX. században játszódik, a nagy romantika korában. Azért felismerhető lesz Velence, de nem direkt. Nagyon szép lesz a díszlet, és a kosztümök is. Egy kicsit a rendező úr másként képzeli a figurákat. Rakjuk össze a mozaikot. Érdekes lesz, víz lesz fönt a színpadon, és különleges lesz a világítás is.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

A jubileumi koncert pénteken lesz, aztán február végén Gioconda-premier, meg persze több előadás. Ezután vesz egy nagy levegőt, vagy minden ugyanúgy megy tovább, ugyanazzal az intenzitással?

Reméljük, nem ugyanebben a tempóban megy minden tovább. Pihenni kell, és fogok is. Már tudjuk, hogy mikor fogunk kettesben pihenni a férjemmel, megvan az, hogy mennyi időt szeretnék az unokámmal tölteni, aztán jön a kert, van egy csodálatos virágoskertem, aztán fogunk kerékpározni járni a férjemmel. Nagyon szeretjük a kézilabdát, és el fogunk menni egy Szeged-Veszprém meccsre szurkolni. Én a kézilabdának szurkolok.