Vidnyánszky Attila totális győzelmet aratott a POSZT-on

Vidnyánszky Attila, rendező, a Nemzeti Színház igazgatója, interjú
Vágólapra másolva!
Négy díjat, köztük a legjobb előadásét és a legjobb rendezését nyerte el Vidnyánszky Attila a XV. Pécsi Országos Színházi Találkozón. A totális győzelem beverheti az utolsó szöget a POSZT koporsójába.
Vágólapra másolva!
Mátray László az Isten ostorában Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Vidnyánszky Attila abszolút győzelméről egy szuverén értelmiségiekből álló zsűri döntött saját ízlése alapján, döntésük így nem megkérdőjelezhető és nem támadható. Egy versenyen szinte lehetetlen mindenki számára kedvelt indulónak ítélni a díjakat. Ez a higgadt verzió.

A másik verzió szakmaiatlan és könnyen elfogultnak nevezhető. Eszerint a POSZT már régóta nem szakmai, hanem politikai alapon szerveződik, mind a válogatás, mind a díjazás politikai szimpátiák és az abból adódó harcok révén dől el, így a fesztivál hazug, felesleges, nem a színházról szól.

Hogy az idei fesztiválon Vidnyánszky Attila nyerte el a két legfontosabb díjat, végleg bizonyítja, hogy a POSZT-nak már semmi köze a színházi szakmához, csak a politikai hatalomhoz.

Ez roppant sokfelől támadható vélekedés.

De most nézzük csak a tényeket - igaz, a kontextusukból kiemelve.

Vidnyánszky Attila 2008-ban úgy érezte, a jobboldali gondolkodású színházi emberek nem kapnak elég súlyt a színházszakmai döntéshozatalban, ezért az évtizedek óta működő, a hovatartozástól függetlenül a teljes szakmát képviselő Magyar Színházi Társasággal szembehelyezkedve megalapította a Magyar Teátrumi Társaságot.

Vidnyánszky Attila egy vitán Fotó: Mudra László - Origo

Vidnyánszky Attila a későbbiekben is többször nyilatkozott úgy (lásd például 2011-es interjúnkat), hogy az általa képviselt színházi nyelv és konkrétan az ő előadásai méltatlanul vannak mellőzve az akkor még vitathatatlanul szakmai alapon szerveződő és a versenyprogramot is így kialakító POSZT-ról.

2012-ben a Vidnyánszky Attila vezette társaság megváltoztatta a POSZT működését: a Magyar Teátrumi Társaság a Magyar Színházi Társaságéval megegyező tulajdonrészt szerzett a fesztivált működtető kft.-ben, amelynek irányításába ezzel új ügyvezető is belépett, és azóta a szakmai döntéseket is közösen hozzák meg. Innentől a két társaság együtt egyezik meg a versenyprogramot kiválogató és azt zsűriző személyekről is.

2014-ben a Vidnyánszky Attila vezette Magyar Teátrumi Társaság olyan személyt jelöl a POSZT versenyprogramját kiválogatók közé Balogh Tibor személyében (aki Perényi Balázzsal együtt válogat), aki 2008 és 2011 között a Vidnyánszky Attila vezette Csokonai Színház irodalmi titkára volt.

Balogh Tibor nem tudja meggyőzni válogatótársát, hogy Vidnyánszky Attila rendezése, az Isten ostora méltó a POSZT versenyprogramjába,

így az előadás a korábbi években nem tapasztalható módon a „Balogh Tibor javaslata” címkével kerül a versenyelőadások közé, más hasonlóan címkézett előadásokkal együtt.

2015-ben nyilvánosság elé kerül, hogy a Magyar Színházi Társaság három zsűritag-jelölését (köztük Csáki Juditét) a Magyar Teátrumi Társaság nem fogadta el. Az ügyből kerekedő botrány hatására a két társaság megegyezik: mindkét fél 4-4 saját jelöltet delegál a zsűribe, így leszögezett szabállyá válik, hogy a versenyelőadásokat elbíráló zsűri felét a Magyar Teátrumi Társaság, felét a Magyar Színházi Társaság delegálja.

Reviczky Gábor az Isten ostorában Fotó: Eöri Szabó Zsolt

2015-ben mindezek után Vidnyánszky Attila rendezése négy díjat nyer, és a zsűri ezt az előadást ítéli a legjobb előadásnak, Vidnyánszky Attila munkáját pedig a legjobb rendezésnek.

Ebben az eseménysorban az a tragikus, hogy innentől fogva bárki is mondja, hogy a POSZT-ot Vidnyánszky Attila végleg zsebre vágta, és hogy a POSZT 100%-ban hatalmi játszmák eszköze lett, és a fesztivál 0%-a szól a színházi szakmáról – nagyon nehéz lenne jogos és védhető ellenérveket találni.

Kicsit hasonló ez a szituáció ahhoz, mint ami miatt az összeférhetetlenségi törvényeket megalkotják: lehetséges, hogy a cégvezető unokaöccse a legalkalmasabb a cégvezető által kiírt pályázat megvalósítására, azonban, hogy ne merüljön fel a részrehajlás vádja, a cégvezető unokaöccse nem indulhat a pályázaton.

Lehet, hogy Vidnyánszky Attila ma a legjobb színházi rendező Magyarországon. De ezt nagyon nehéz megítélni egy olyan fesztiválon, amelyet Vidnyánszky Attila és az általa vezetett társaság hosszú évek óta, tucatnyi eszközzel befolyásol.

Márpedig nekünk csak ilyen POSZT-unk van, másmilyen nincsen.

Lehet, hogy nem kéne semmilyen sem.

A XV. Pécsi Országos Színházi Találkozó díjazottai

A szakmai zsűri díjai:

Legjobb előadás:

Isten ostora

Rendező: Vidnyánszky Attila

Nemzeti Színház, Budapest

Legjobb rendezés:

Vidnyánszky Attila

Isten ostora

Nemzeti Színház, Budapest

Legjobb női főszereplő:

Krizsán Szilvia

Krizsán Szilvia a Bánk bánban Fotó: Srđan Doroški

Bánk bán

Újvidéki Színház

Legjobb férfi főszereplő:

Pálffy Tibor

Pálffy Tibor a Meggyeskertben Fotó: Kálmándy Ferenc

Meggyeskert

Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

Legjobb női mellékszereplő:

Csonka Ibolya

Szigorúan ellenőrzött vonatok

Csiky Gergely Színház, Kaposvár

Legjobb férfi mellékszereplő:

Kelemen József

Szigorúan ellenőrzött vonatok

Csiky Gergely Színház, Kaposvár

és

Szalma Tamás

A Mester és Margarita

Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen

Legjobb látvány:

Olekszandr Bilozub

Isten ostora

Nemzeti Színház, Budapest

Legjobb zene és hangzásvilág:

Rozs Tamás

Szigorúan ellenőrzött vonatok

Csiky Gergely Színház, Kaposvár

Különdíj:

Wilhelm-dalok

Jel Színház, Magyarkanizsa

A szakmai zsűri a Legjobb jelmez és a Legjobb színpadi szöveg díját nem adja ki.

A színész zsűri díjai:

Legjobb férfialakítás:

Horváth Lajos Ottó

Horváth Lajos Ottó néz fenyegetően a háttérben Forrás: Simarafoto

Isten ostora

Nemzeti Színház, Budapest

Legjobb női alakítás:

Gubik Petra

Gubik Petra, legjobb női alakítás Forrás: Simarafoto

Koldusopera

Jókai Színház. Békéscsaba

A Fidelio díjai (a színész zsűri döntése szerint):

Legjobb 30 év alatti színésznő:

Benedek Ágnes

Meggyeskert

Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

Legjobb 30 év alatti színész:

Kónya-Ütő Bence

Meggyeskert

Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

A közönség zsűri díja:

Meggyeskert

Tamási Áron Színház Sepsiszentgyörgy

A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos díja:

Bajomi Nagy György

Vitéz Mihály

Weöres Sándor Színház, Szombathely

A Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti Tagozata által alapított alkotói díj:

Fehér László

Szigorúan ellenőrzött vonatok

Csiky Gergely Színház, Kaposvár