Nincs ember, akit ez nem mozgat meg lelkileg

Billy Eliot, próba
Vágólapra másolva!
Célegyenesbe fordult a Billy Elliot – a Musical próbaidőszaka. Alig több mint egy héttel a július 29-i bemutató előtt az első jelmezes összpróbán jártunk.
Vágólapra másolva!

Az egyébként aranyszívű balett-tanárnő, Mrs Wilkinson cseppet sincs megelégedve a tanítványai teljesítményével: folyamatosan kritizálja azt, ahogyan előadják a koreográfiát, amellyel majd fel kellene lépniük. „Már csak hét és fél hónapunk van begyakorolni!"- óbégatja, miközben a kislányok kétségbeesve próbálják a legjobb formájukat hozni.

Auksz Éva Mrs Wilkinsonként instruálja a balettnövendékeket. Kattintson és nézze meg a próbán készült képeinket a galériában! Fotó: Mudra László - Origo

Szemben a musical fent leírt jelenetével, a valóságban Szirtes Tamásnak és a darabban szereplő művészeknek gyakorlatilag már csak hét és fél napja van, hogy tökéletesre csiszolják a premierre a Billy Elliot – a Musical minden egyes jelenetét, a rendezőből – Mrs. Wilkinsonnal ellentétben – látszólag mégis sugárzik a nyugalom. Viccelődik, biztatja a színészeket, minden részletre odafigyel. Türelmesen veszi tudomásul, hogy probléma van a főszereplő frizurájával, hogy a gyorsöltözések miatt át kell majd alakítani a jelmezeket, sőt,

még akkor sem veszíti el a humorát, amikor a nyitójelenet első percében megremeg, és kis híján összedől a díszlet.

A szereléshez szükséges időt megbeszélésre használja ki, és arra is jut energiája, hogy a színpadon dolgozó fotóst figyelmeztesse, hogyan helyezkedjen, ha ki akarja kerülni a mozgó díszletelemeket. Az egész próba alatt egyetlen egyszer érződik szigorúság a hangjában: amikor úgy hallja, hogy a függöny emelkedése közben még mocorgás és morajlás van a színpadon. A teljes összpontosítás ugyanis elengedhetetlen, de úgy látszik, ha az megvan, akkor nincs olyan gond, ami ne lehetne megoldható.

Bár természetesen rengeteg munka van még hátra a bemutatóig, a stáb összehangoltan dolgozik az összes felmerülő probléma orvoslásán. Nagyon sok előrelépés történt a múlt hét óta, és már a színpadon, egyben próbálják a teljes első felvonást – most először jelmezben. Viszont az, aki van olyan szerencsés, hogy elsőként láthatja a kiválasztott ruhákat a színészeken, közel sem biztos, hogy a bemutatón vagy utána valaha viszontlátja ezeket a darabokat.

Ahogy próbálják az egyes jeleneteket, még rengeteg változtatást lát szükségesnek a rendező:

van olyan nadrág, amelyikre a gyors átöltözés miatt kerül majd cipzár és tépőzár, máshol a jelenet színvilága miatt festik majd át a kiegészítőket. Ha pedig egy-egy parókáról kiderül, hogy nem válik be, vagy egy felsőrész nem azt az üzenetet közvetíti a viselőjéről, ami a cselekménybe illik, akkor ezek a darabok néhány perccel a debütálásuk után már búcsúzhatnak is a reflektorfénytől: menthetetlenül kikerülnek az előadásból.

Gondos munkával készül Auksz Éva parókája - amelyre a rendező döntése szerint ezentúl valószínűleg nem lesz szükség. Kattinson még több, a színfalak mögött készült képért! Fotó: Mudra László - Origo

A készülő produkcióról sokat elárul, hogy Szirtes Tamás leggyakrabban elhangzó instrukciói az

„Energikusabban!", illetve a „Lendületesebben!"

A Billy Elliot című film musicalváltozatában ugyanis kulcsszerepe van a dinamizmusnak: a kis bányászvárosban sztrájk tör ki, a rendőrök összecsapnak a sztrájkolókkal, egy különlegesen tehetséges, félárva kisfiúról pedig kiderül, hogy sokra viheti, ha nem egy erőszakos bokszedző, hanem egy elszánt tánctanárnő veszi őt a pártfogásába. Tehát sorsfordító események követik egymást az utcákon és a négy fal között is, bizonyos értelemben minden szereplő egy jobb életért küzd: egy pillanatra sem lassulhat a tempó, nincs helye andalgásnak, szüneteknek.

Ezúttal McAllister John próbálja Billy Elliot nehéz és összetett szerepét - balra Auksz Éva mint Mrs Wilkinson. Még több próba fotó a galériában, kattintás után Fotó: Mudra László - Origo

A próbán, ahol az Origo munkatársai is részt vehettek, a több mint egyéves casting és felkészítő időszak után kiválasztott fiúk közül John Bailey McAllister alakítja a címszerepet, míg legjobb barátja, Michael szerepét ezúttal Kamarás Zalán, az apáét Németh Kristóf, a nagymamáét Hűvösvölgyi Ildikó, Mrs. Wilkinsonét Auksz Éva, Billy bátyjáét Borbély Richárd, az anyáét Krassy Renáta, Mr. Braithwaite zongorakísérőét pedig Ekanem Bálint próbálja. A Billy szerepét játszó fiatal tehetségeknek cseppet sincs könnyű dolga: az, hogy az éneklés és a tánc terén helyt kell állniuk, csak az egyik vetülete a feladatnak:

komoly színészi képességek kellenek ahhoz, hogy a Billyt érő számtalan érzelmi hatást is ki tudja fejezni, aki a bőrébe bújik.

A kisfiút a családja férfitagjai és az agresszív bokszedző (Fillár István) egészen más irányba igyekeznek terelni, mint amit a szíve diktál, ráadásul az édesanyját, akit elveszített, csak egy megindító levél segítségével érezheti maga mellett. A mély érzelmi átélés szempontjából kétségtelen nehézség, hogy a hármas szereposztásnak köszönhetően előfordulhat: egészen az utolsó pillanatig nem azzal a partnerrel próbál valaki egy adott jelenetet, akivel azt a nagyközönség előtt elő fogja adni. Nem csoda, hogy a színészek, amikor csak tehetik, megnézik, ahogyan egy másik szereposztás próbál – Tóth Sándor és Ladinek Judit most is a nézőtéren ülnek, és figyelik az instrukciókat, amelyeket a kollégáik kapnak. A mostani összpróbán még bőven akadnak újdonságok a művészek számára.

Hűvösvölgyi Ildikó Billy nagymamájának jelmezében. Fotó: Mudra László - Origo

Hűvösvölgyi Ildikó is most először játssza el egyben a nagymama jeleneteit – ezúttal McAllister Johnnal, miközben a nézők előtt Vizlendvai Áron Billyje oldalán mutatkozik majd be a szerepben. A mostani Billynek a premieren, július 29-én viszont Csákányi Eszter alakítja majd a nagymamáját.

egészen más nagyi lesz Bencze Icuska, és más Csákányi Eszter" – mondja a hármas szereposztásra és a próbarendre vonatkozó kérdésünkre Hűvösvölgyi Ildikó. „Néztük egymást a próbákon, megpróbáltunk mindent megjegyezni, aztán bejöttünk a táncpróbára a kisfiúkkal, de valójában bennem még most sem állt össze teljes egésszé a feladat. De a nagy dolgok már le vannak fektetve".

„Hónapok óta dolgozunk együtt, lassan 4 hónapja minden áldott nap együtt vagyunk, 4-8-12 órát, vagy az egész csapattal, vagy különböző szekciókban. De az első másfél hónap szerintem mindenkinek az ismerkedésről szólt még" – teszi hozzá az apát alakító Németh Kristóf. „Ismerkedtünk egymással, a terekkel, az új koreográfiákkal, azzal, hogy

adott esetben egyszerre közel százan vagyunk a színpadon. Meg kellett tanulnunk feldolgozni ennek a volumenét,

azt, hogy a darabban mikor, hol a helyünk, hiszen hihetetlenül sok óriási képből, nagyon nagy számokból áll az előadás. A kezdőszám is egy közel 10 perces táncos koreográfia: a fizikumunkat is fejleszteni kellett ahhoz, hogy bírjuk a megpróbáltatást, és utána kezdtük el emberileg fölfedezni egymást, mi, szereplők. Erre jutott eddig a legkevesebb idő".

"A fizikumunkat is fejleszteni kellett ahhoz, hogy bírjuk a megpróbáltatást". Fotó: Mudra László - Origo

Az összpróbán is megmutatkozik, mennyire indokolt hónapokig foglalkozni az apró részletekkel. A néző magától valószínűleg soha nem venné észre, hogy ha egy méterrel arrébb ér földet egy elhajított táska, két másodperccel később halkul le a zene, vagy nem fér át a cipő a nadrág szárán, akkor

hiába az átütő tehetség: felborul a rend,

nem lehet hallani a kulcsfontosságú mondatokat, és nem utolsósorban: nem ér be időben a címszereplő a színpadra. Egy-egy hasonló próbalátogatás megtanítja az embert más szemmel nézni az előadást: aki eddig azt gondolta volna, teljes siker, ha időben kikerül a színpadról egy bútordarab, megtudhatja, hogy ha csak egy másodperccel is később indultak el vele a kelleténél, a takarásban még bőven okozhat kalamajkát, és

egy kulisszák mögött eltévedt ebédlőasztal miatt végső soron felborulhat az utcai harcok koreográfiája.

A kulisszák mögött is másodperceken és centimétereken múlik a siker. Még több backstage fotóért kattintson a képre! Fotó: Mudra László - Origo

Aki mindent elkövet azért, hogy a színpadon megtett minden egyes lépés olajozottan menjen, az Vaszilenko Eugénia rendezőasszisztens. Természetesen ez a premieren már nem így lesz, de egyelőre szinte elképzelhetetlen nélküle a színpadkép: fáradhatatlanul jár le a szereplőkkel minden koreográfiát, útvonalat, vesz végig minden mozdulatot – tökéletesen együtt él Szirtes Tamás instrukcióival és az előadással. Ha mindaz, amit most a színészekkel gyakorolnak, rutinszerűvé válik, átkerülhet a hangsúly az érzelmi átélésre.

"Ami technikailag a próbán nem születik meg, az többet soha nem is fog". Fotó: Mudra László - Origo

„Azt mondják, hogy ami technikailag a próbán nem születik meg, az többet soha nem is fog – mondja erről Németh Kristóf. „Most tartunk a főpróba-időszak kezdetén: ennek az utolsó egy hétnek kell arra elégnek lennie, hogy

Ilyenkor már a szerep lélektanával foglalkozunk, nem azzal, hogy hol vannak a hangok, hová kell lépni, hányas jelen állunk. Most már valóságos közünk van egymáshoz a szereplőkkel. Azonban szinte mindannyiunknak újdonság az ország legnagyobb és egyik legnagyobb hírű színpadán játszani, a Magyar Állami Operaházban. Soha nem felejtem el az első zenekari ülőpróbát, amikor az Operaház színpadán először megszólaltunk a cappella, és egy 44 tagú zenekar hangja kezdett a miénk alá beúszni. Nekem mindez azt az időszakot idézi, amikor főiskolásként kezdtem a pályát, és az első fantasztikus élmények értek".

Hűvösvölgyi Ildikónak is tartogat új feladatokat a nagymama szerepe. Az első felvonásban egyetlen dalban egy egész élet drámáját kell érzékeltetnie, amelyből az is kiderül, hogy a nagyi egyfajta lelki társa Billynek: sok a párhuzam kettejük sorsában.

A nagymama életében is a tánc jelentette az egyetlen igazi csodát. További próba fotók a galériánkban, kattintás után Fotó: Mudra László - Origo

„Dramaturgiailag jó, hogy az előadás eleje felé hangzik el az a szám, amelyből képet kapunk az egész tragikus életéről ennek az asszonynak. Egész életében csak ütötte-verte a részeges férje, az egyetlen lánya meghalt. Nem csoda, hogy ilyen esendő lett, úgy is fogalmazhatunk, hogy belezakkant ebbe. Menet közben kell ráéreznem arra, hogyan tudom belecsempészni a sok apró jelenetbe, hogy ez a nagymama kicsit lökött.

Nagyon izgalmas ez a mostani fázis:

most van rajtam először egy bizonyos ruha, most tettünk fel először egy parókát, amin lehet, hogy még változtatni kell, és idő kérdése, hogy a gesztusok már maguktól jöjjenek elő.

Természetesen láttam a filmet, és megnéztem a külföldi előadást is: ott egészen más típusú nagyik szerepelnek. A filmhez képest a musical egy dinamikusabb műfaj, ezért kéri Szirtes Tanár Úr is állandóan, hogy dinamikusabban adjunk mindent elő. De az ember hajlamos arra, hogy mélyebben belegondoljon a nagymama életútjába. Amikor föltörnek az emlékek, akkor beszél a táncról, arról, hogy az volt számára a csoda. Amikor táncolni mentek, az erőszakos férje egy királyfi volt, és minden bajukat kitáncolták-kiénekelték magukból.

Hűvösvölgyi Ildikó szerint a nagymamát még jobban lehet szeretni attól, hogy esendő, hogy vigyázni kell rá. Fotó: Mudra László - Origo

Ezáltal lesz

a nagymama Billy lelki társa: hogy táncos lesz belőle, az genetikailag talán innen adódik.

A kicsi fiú egyébként is nagyon erősen kötődik hozzá, hiszen az édesanyja meghalt. Egy családban fogalom a jó nagyi: az én anyukám is fantasztikus nagyi volt, nagyon szerette a lányaimat. Billy és nagymamája között is megvan ez a szeretet, a cinkosság, ahogy az asszony falaz és drukkol az unokájának. Sajnos, a musical törvényei mások, itt kevés mód van ezt megmutatni, és akkor is kicsit más eszközökkel kell élni".

Forrnak az indulatok, az utcán járni sem biztonságos. (Középen: Borbély Richárd, Németh Kristóf és McAllister John.) Kattintson még több képért! Fotó: Mudra László - Origo

Szemben a támogató nagymamával, az apa megformálója az első felvonásban nem mutathat túl sok gyengédséget a fiaival szemben, bár szemlátomást félti őket. Németh Kristófnak és Borbély Richárdnak hosszan kell próbálnia azt a jelenetet, ahol egyenesen tettlegességig fajul apa és fiú vitája, de a Billy balettóráján vagy a meghallgatása reggelén játszódó jelenetekben is forrnak az indulatok.

„Nem sokkal fiatalabb a saját gyermekem, mint akik itt játszanak, és alkatra is nagyon hasonló, mint ezek a kitűnő tehetségű srácok" – magyarázza Németh Kristóf. „Nekem ezért még most azzal kell küzdenem, hogy a saját meghatottságomon felülemelkedjek a színpadon, amikor ezekkel a srácokkal üvöltözni, kiabálni kell, keménynek lenni, egzecíroztatni őket. Azonban csodálatos dolog, hogy a darab második felvonásában

amiről ő borzasztóan keveset tud. Egy macsó bányászembernek felül kell emelkednie saját természetén és neveltetésén, és hinnie kell egy balett-tanárnak, aki azt mondja a fiáról, hogy a fővárosba való, és művész lehet belőle. Az apa rádöbben, hogy ha mindent feláldoznak azért, hogy ezt az esélyt megadják ennek a fiúnak, akkor lényegesen többet tud adni a gyereke kezébe, mint egy csákányt a bányában: egy élet esélyét. Akkor következik egy olyan száma a papának, amelynek a lényege: ha én nem állok a fiam mellé, akkor ki fog? Szerintem ez a darab egyik fő üzenete, és az egyik olyan pillanat, ami miatt a Billy Elliot világsiker lett:

nincs ember, akit ez nem mozgat meg lelkileg".

"Nincs ember, akit ez nem mozgat meg lelkileg." Fotó: Mudra László - Origo

A gyerekekkel való közös munka egyébként is megható pillanatok forrása: a tapasztaltabb színészek nagyra tartják azt a munkabírást, amivel a kis Billyk és Michaelek készülnek a bemutatóra. Hűvösvölgyi Ildikó egyenesen azt mondja, hogy az ilyen találkozások révén töltődnek a már érettebb színészek is, ez tartja őket fiatalon.

Michael szerepében Kamarás Zalán. További fotók a galériában. Fotó: Mudra László - Origo

„Nekem a szívem csücske ez a darab, mert nagyon édesek ezek a kisfiúk!" – dicséri a fiatal partnereket. „Imponáló, ahogy ők dolgoznak, ahogy ők táncolnak - már most, ilyen pici korban ekkora fegyelmezettséggel, ekkora tudatossággal. Már most lehet látni, hogy ők komolyan készülnek erre a pályára, és nagyon akarják ezt.

Nincs kecmec: reggeltől estig dolgoznak!

Hűvösvölgyi Ildikó feltöltődésnek tartja, hogy olyan partnerekkel állhat színpadra az Operában, akikkel korábban soha nem játszott még együtt. Fotó: Mudra László - Origo

Én a mai napig tanítok táncosokat színészmesterségre: a Táncművészeti Főiskoláról növendékeim vannak itt a színpadon, és szeptemberben kezdek újabb kurzust. Tanácsokat ennek ellenére nem adhatok a gyerekeknek: nem tehetem meg, mert Szirtes Tamás igazgató úr nagyon jó rendező. Neki van egy képe az előadásról, majd ő szól, ha van észrevétele. Annyit tudok megtenni, hogy a mozdulataimmal fejezek ki valamit, magam felé fordítom őket, és azt mondom: „Most egy picit várj, várd ki ezt a mondatot, halld meg, és csak aztán válaszolj...!" Így tudok segíteni, mint nagyi a Billynek! De ők nagyon tehetségesek, játék közben fel fogják ismerni a fontos pillanatokat. Olyankor

nem is nekik kell majd elérzékenyülni, hanem mi fogunk sírni!"

„Számomra nagyon fontos volt, hogy ne erőltessem a srácokra az apa-fiú viszonyt" – fűzi tovább a gondolatot Németh Kristóf. „Nem akartam felettük sem atyáskodni, sem mint a tapasztalt kolléga, tanácsokat adni. Arra ott van Szirtes Tamás, a rendező úr, illetve a karnagy úr, Köteles Géza, vagy a koreográfusunk, Tihanyi Ákos. Ők a parancsnokok ezen a hajón, mi mindannyian a gályákat kell, hogy húzzuk. Ezért megvártam azt, ameddig először őszinte, nyitott tekintettel igazán a szemembe nézett vagy tanácsot kért egyik vagy másik „gyermekem" a színpadon. És elmondhatom, hogy

mára maguktól megszülettek ezek a pillanatok".

Bányászsztrájk és balettóra. Fotó: Mudra László - Origo

A végeredményre pedig már csak néhány napot kell várni, mert

a Billy Elliot premierje július 29-én lesz az Operaházban.

Ha a szereppel való azonosulás mindenkinek olyan tökéletesen sikerül, mint Hűvösvölgyi Ildikónak, aki azt is elárulta, hogy „ez a szerep bevonzza a nagyiságot", és ő maga a próbák alatt tudta meg, hogy a valóságban is nagymama lesz, akkor aggodalomra nem lehet semmi ok.