Méltó párt kapott a kékszakállú herceg

Armel Opera Festival Armel Opera Festival sajtótájékoztató
Armel Opera Festival sajtótájékoztató
Vágólapra másolva!
Június 27-től július 3-ig kortárs művekkel és operaritkaságokkal vár mindenkit a 2007-ben alapított Armel Opera Festival. Újra a Nemzeti Színház színpadán rendez Alföldi Róbert, méghozzá Eötvös Péter operájának magyarországi ősbemutatóját. A hagyományosan öt produkciót bemutató fesztiválra Szerbiától Olaszországig Európa különböző pontjairól érkeznek az előadások - illetve a szerepekért versengő énekesek.
Vágólapra másolva!

„Nemcsak Magyarországon, hanem Európa legtöbb országában konzervatív az operaközönség.

Azt a munkát, hogy nyitni lehessen a kortárs opera felé, és a ma születő operáknak teret tudjunk adni, nemcsak nálunk, hanem a többi országban is a fesztiválok végzik el

– mondja az Origónak az Armel Opera Festival igazgatója, Havas Ágnes. „A színházi közönség ugyanis nagyon nyitott ebben az irányban, és a fesztiválokra a közönség mindig sokkal nyitottabb".

Havas Ágnes az Armel Opera Festival sajtótájékoztatóján Fotó: Polyak Attila - Origo

„Minden országban nagyon különböző a kortárs opera hangzása. Az, hogy a bel canto hazája hogy gondolja el a kortárs operát, az egy teljesen egyedi hangzásvilág, és különbözik mindentől. Egészen más, mint amit a norvégok gondolnak ma kortárs operának, vagy a franciák, a hollandok, a belgák. Ezeket a kortárs operákat mindenütt a fesztiválok mutatják be. A merészebb operaházak aztán szeretik ezeket műsorra tűzni, hiszen nagyon jók és érdekesek,

de mindig a fesztiválok érik el azt, hogy a néző be is jöjjön rájuk"

- ezért tölt be fontos szerepet az idén már kilencedik éve megrendezett Armel.

Öt este, öt ország, öt előadás, nyolc opera

Az Armel Opera Festival programjában idén is öt előadás szerepel.

Magyarországi ősbemutatónak számítanak a fesztiválon első alkalommal részt vevő Avignoni Operaház produkciói:

június 27-én a Nemzeti Színházban két, szó szerint egymásnak rendeltetett egyfelvonásost adnak elő. Nadine Duffaut francia rendezőnő Bartóktól A kékszakállú herceg várát viszi színre, amelyhez Eötvös Péter újonnan komponált Senza Sangue című műve párosul, Alföldi Róbert rendezésében.

Eötvös Péter Fotó: Polyak Attila - Origo

Eötvös Péternek régi vágya volt, hogy egy párdarabot komponáljon A kékszakállúhoz, mert évtizedek óta dirigálja az operát, és az volt az érzése, hogy nem létezik olyan egyfelvonásos, amely stílusában igazán illene hozzá, és vele egy estén elő lehetne adni. Mezei Marival, a librettó írójával együtt találtak rá Alessandro Baricco azonos című regényére, és ebből született a mű, amely, A kékszakállú herceg várához hasonlóan, szintén egy férfi és egy nő viszonyára koncentrál. Az egyfelvonásos zeneileg egységet alkot A kékszakállúval, de Eötvös Péter elmondta: jelentős különbség az alaphelyzetben, hogy a Bartók-műben szereplő párnak nincs közös múltja,

a Senza Sangue szereplőit pedig éppen a múlt köti össze. Nem is akárhogyan:

a történet főhősnőjének, Ninának kiirtják a családját, ő pedig apja és testvére három gyilkosa elől egy földbe ásott lyukba menekül. Az egyik támadó rátalál, de mégsem árulja őt el társainak. A szimbolikus pszichothrillerben a nő és a férfi 50 évvel később, a másik két gyilkos halála után találkoznak, és kiderül,

mennyire viszonylagos, ki a tettes, és ki az áldozat.


Alföldi Róbert, az előadás rendezője elmondta: Eötvös Péter műve rendezőileg nehéz feladat elé állította, hiszen egy olyan történetet kellett színpadra vinnie és a szó legjobb értelmében véve teátrálissá tennie, amelyet leginkább egy kizárólag közelikből álló filmhez lehetne hasonlítani. Lévén, hogy a felszínen látszólag „nem történik semmi", az énekesek esetében is nagyon fontos volt a személyiség ereje, az, hogy teljes nyitottsággal, száz százalékig adják oda azt, aminek művészileg a birtokában vannak. A fiatal énekesek ráadásul idős embereket alakítanak az apró rezdülések óriási pontosságát követelő előadásban.

Alföldi Róbert Fotó: Polyak Attila - Origo

Alföldi Róbert azt is kiemelte, hogy az utolsó próbahéten már az előadást vezénylő szerzővel, Eötvös Péterrel dolgoztak együtt, aki a rendező szerint

igazi, jelen idejű színházi alkotómunkát tett lehetővé:

művében változtatásokra is hajlandó volt, ha a minél jobb előadás érdekei úgy kívánták.

Alföldi Róbert már kilencedszer vesz részt az Armel fesztiválon: tavalyi rendezése, A varázsfuvola a fesztivál közönségdíjasa lett, ahogy korábban is nyerte már el az általa rendezett produkció a nemzetközi zsűri díját, illetve a közönségdíjat az Armelen. Most azt mondta, idei rendezésében, a Senza Sanguéban azt tartja érdekes kérdésnek, hogy

a bosszú, illetve évtizedekkel ezelőtt elkövetett bűnök és árulások hogyan határozzák meg mindkét fél életét, illetve mi történik az újbóli találkozáskor: meg tudunk-e vajon bocsátani?


A második bemutató, június 29-én, már a Thália Színházban, Ástor Piazzolla María De Buenos Aires című műve, egy különleges, tangókból összeállított opera lesz, a Theater Orchester Biel Solothurn előadásában.

Következő este két egyfelvonásos operát mutatnak be, A furcsa véletlenek angyalát és az Árulkodó szívet, melyeknek egyik érdekessége, hogy Edgar Allen Poe azonos című műveiből készültek. „A bel canto hazájából, Olaszországból nem a nagy olasz operákat hozzuk" – emeli ki a másik érdekességet Havas Ágnes – „hanem a Teatro Verdi Di Pisa jön két amerikai krimi-egyfelvonásossal, amit maga a zeneszerző, Bruno Coli vezényel, és ez ma Olaszországban a kortárs opera!"

A negyedik bemutató három egyfelvonásos operából áll össze, amelyek, rendhagyó módon,

esetenként nem hosszabbak 10 percnél.

Menotti: A telefon című műve a telefonok indokolatlan és túlzásba vitt használatát állítja pellengérre, Barbertől a Lapjárás kifejezetten házassági problémákról szól szórakoztató formában, Hindemith Oda és vissza című operájában pedig a főhős, miután eljutott a napja feléig, attól kezdve visszafelé kezdi el élni azt. A három rövid operát a Szerb Nemzeti Színház hozza el Budapestre.

Meláth Andrea Fotó: Polyak Attila - Origo

Az ötödik bemutató a Zeneakadémiával együttműködésben születik majd meg. A jövő idő azért is indokolt, mert Meláth Andrea, a Zeneakadémia tanszékvezetője hangsúlyozta: egyetem lévén az intézmény a premier előtt nem tudja színházi körülmények között próbálni és előadni a darabot. Így a fesztiválon valóban először lesz látható Hans Werner Henze Elégia ifjú szerelmesekért című operája, amely egyben a benne szereplő fiatal énekesek vizsgaelőadása is lesz.

Vajda Gergely Fotó: Polyak Attila - Origo

Vajda Gergely, az Armel Opera Festival művészeti vezetője elmondta: fontosnak tartják, hogy Magyarországon kevésbé ismert szerzőket is bemutassanak, és Henze operáját eddig nem hallhatta magyar közönség. A művészeti vezető viccelődve azt mondta, ez az előadás

végleg tönkreteszi majd a művészekkel mint csodálatos emberekkel kapcsolatos illúziókat,

hiszen a kegyetlen pszichológiai drámában egy válságba jutott költő kíméletlenül kihasználja a környezetében élőket azért, hogy minél jobb alkotást hozhasson létre.

Almási-Tóth András Fotó: Polyak Attila - Origo

Almási-Tóth András, a darab rendezője azt is hozzátette, hogy a fiatal énekesekhez minden tekintetben, többek között technikai tudásuk szempontjából is jól illeszkedő operában a rendezői koncepciónak eleve része a sok szerepkettőzés. Abból, ami egy vizsgánál adottság volna, nevezetesen, hogy minél több hallgatónak kell benne szerepet biztosítani, erényt kovácsolnak, és szerepkettőzések által szürreálisabbá, álomszerűbbé teszik az előadást, miközben a pszichológiai sűrűség megmarad.

Öt ország, öt előadás, öt szerep, több száz énekes - és a folytatás

Az Armel Opera Festival fontos jellemzője, hogy egyben verseny is: az öt különböző országban készülő öt előadás egy-egy főszerepét meghirdetik, és

több száz énekes közül, többfordulós válogatóval döntik el, ki énekelheti azt.

Horváth Zsolt Fotó: Polyak Attila - Origo

A fesztiválnak alapító partnere a Pannon Filharmonikusok, akik rendszeresen kiemelten foglalkoznak Bartókkal. Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója azt mondta, többek között ezért is jutalomjáték számukra az idei év, hiszen Bartókot játszhatnak – de a koronát az adja, hogy Eötvös Péter művét adhatják elő, ráadásul Alföldi Róbert rendezésében, aki A salemi boszorkányokban, a 2008-as év legjobb produkciójában a zenészeket is aktívan bevonta az előadásba, ezzel újfajta motivációt adva nekik.

Havas Ágnes Fotó: Polyak Attila - Origo

Havas Ágnes azt is hangsúlyozta, hogy az Armel Operafesztivál már önmagán túlmutató kezdeményezéseknek is része. Az Európai Fesztiválszövetség Budapestet választotta, hogy az Armellel közösen itt szervezzenek Nemzetközi Fesztiválakadémiát, de az Armel jelen lesz a Sziget Fesztiválon is, illetve kiemelt támogatója a Virtuózok című zenei tehetségkutatónak: nemzetközi koncertlehetőségeket ajánlott fel a győzteseknek, a New York-i Carnegie Hallban, a londoni Cadogan Hallban és a Berlini Filharmonikusok koncerttermében.

Idén pedig

klipet is készített az Armel Opera Festival: Hient kérték fel arra, hogy írjon a számukra egy dalt,

amelyhez Budapesten, Pilzenben, Avignonban, Londonban és a svájci koncertkörútjukon forgattak a fesztivál hangulatát jól bemutató felvételeket.