Világsztárral emlékezik a híres magyar karmesterre az Opera

Iréne Theorin sajtóbeszélgetés opera operaház Iréne Theorin sajtóbeszélgetés
Iréne Theorin
Vágólapra másolva!
A világhírű karmester, Richter János halálának 100. évfordulóján emlékhangversenyt rendez az Opera. Richter János jó barátságban volt Wagnerrel, így a tiszteletére szervezett koncerten az Erkel Színházban a német zeneszerző műveiből hangoznak el részletek. Az esten Pinchas Steinberg vezényel, a műsor énekes szólistája pedig a világhírű Wagner-specialista, Iréne Theorin, aki néhány nappal a koncert előtt válaszolt a magyar újságírók kérdéseire. 
Vágólapra másolva!
Iréne Theorin Fotó: Hirling Bálint - Origo

Iréne Theorin, a világhírű svéd szoprán ezúttal a Richter 100 című, december 5-i koncert szólistájaként érkezett Budapestre. Theorin, aki mára

egyike a legkeresettebb Wagner-énekeseknek,

a Dán Királyi Zeneakadémia elvégzése után, már nemzetközi karrierrel a háta mögött, 2008-ban robbant be az operaélet élvonalába. Akkor debütált ugyanis a Bayreuthi Fesztiválon, beugróként, a Trisztán és Izolda női címszerepében. Azóta a wagneri karakterek közül a Ring-tetralógia Brünhildája is ikonikus szerepének számít, de az olasz repertoár drámai hősnőit is nagy sikerrel alakítja, Turandottól Erzsébetig a Don Carlos-ból.

Talán nincs is olyan rangos operaház a világon, ahol Iréne Theorin ne fordult volna meg: fellépett a New York-i Metropolitanben, London, Berlin, Bécs, Barcelona, Milánó és Szentpétervár operaházaiban, a Salzburgi Ünnepi Játékokon, és Budapesten sem először énekel.

A Müpában, a Wagner-napokon lelkesen ünnepelte őt a közönség,

és ő maga is hangoztatta, mekkora élmény volt számára a közös munka Fischer Ádám karmesterrel. A kritikák Iréne Theorinnak kivételes énektudása mellett gazdag színészi eszköztárát és magával ragadó kisugárzását is rendszeresen dicsérik.

Ebből a kisugárzásból adott ízelítőt a svéd szoprán a Richter 100 előtt tartott sajtóeseményen, ahol elmondta, mekkora öröm és megtiszteltetés számára Budapesten fellépni.

„Úgy érzem magam, akár egy kisgyerek karácsonykor” – mondta nevetve, majd felelevenítette, hogy az egyetemi tanulmányai alatt járt először Budapesten, amikor több koncertet is meghallgatott az Operában és az Erkel Színházban.

„Ha Budapesten járok, mindig érzem a hagyományok erős jelenlétét, egyfajta természetesen adódó, történelmi büszkeséget. Szakmai téren pedig mindig biztonságérzettel tölt el, hogy látom: az itteni kollégákban a hagyománytisztelet és a büszkeség mellett megvan a kellő tudás és szakértelem.

Ettől én is megnyugszom. Így keményen tudunk dolgozni, és rengeteget fejlődni rövid idő alatt, tudván, hogy mindannyiunknak ugyanaz a célja: a létező legjobb produkciót létrehozni.”

Iréne Theorin tolmácsával az Operaházban tartott sajtóbeszélgetésen Fotó: Hirling Bálint - Origo

Az Origo kérdésére a világhírű Wagner-énekesnő azt is elmondta, mit ért pontosan fejlődés alatt – hiszen korábban egyenesen azt nyilatkozta, hogy ha nem érezné, hogy tud fejlődni, abba is hagyná az éneklést.

„A fejlődést két részre bontanám. Az általam alakított karakter fejlődésére, a szerep ívére nem elsősorban én vagyok befolyással. A figura olyan, amilyennek a zeneszerző megírta. Ilyen szempontból egy csapat részeként dolgozom, és a közös elképzeléseket igyekszem, legjobb tudásom szerint, megvalósítani.

Minél többször énekeltem már egy bizonyos szerepet, annál jobban átérzem, és annál többet tudok az előadáshoz hozzáadni,

hangtechnikai értelemben is. Egy-egy új szerepnél a kezdetek mindig bizonytalanok. Én szerencsés vagyok abban a tekintetben, hogy minden felkérésemnek eleget tudtam tenni, rendelkeztem a szükséges technikával, megvolt a kellő bátorságom és hitem. Mindig a tökéletességre törekszem – bár a tökéletességet egyrészt lehetetlen elérni, másrészt a változatlan tökéletesség végül érdektelenné is válna. Igyekszem mindig annak örülni maradéktalanul, amit az adott előadásban megvalósítottam, de már a pályám elején elhatároztam:

minden egyes előadás alkalmával kiválasztok két dolgot, amelyeket jobban próbálok csinálni, mint előző alkalommal.

Ami a fejlődés másik jelentését illeti: a mai napig úgy érzem, hogy megvannak az énekléshez a kellő kvalitásaim, a hangom, fejlődni tudok egyes karakterekben. Negyvenévesen úgy éreztem: még tíz évig folytathatom az éneklést. Ötvenéves koromban viszont úgy láttam, bőven van még további tíz évem a pályán. Mind Izoldát, mind Brünhildát számtalanszor alakítottam, de

amikor kiállok ezekben a szerepekben a színpadra, mindent teljesen tiszta lappal kezdek:

minden alkalommal nulláról építem fel újra az adott karaktert, hagyom, hogy hasson rám, ami elhangzik az előadáson. Arra reagálok, amilyen impulzusok ott érnek, és kerülni igyekszem, hogy a beidegződéseim működjenek. Ez egy ellentmondásos viszony: az ember mindig fél attól, hogy mi minden történhet egy új előadásban, ugyanakkor

éppen ezt a kiszámíthatatlanságot szeretem a legjobban.”

Iréne Theorin napjaink egyik legünnepeltebb Wagner-énekese, valódi operadíva Forrás: Chris Gloag

Iréne Théorin nem az egyetlen világsztár, aki ebben az időszakban az Operában vendégszerepel. Az Opera két intézményében bő egy hónap alatt öt világnagyság, egytől egyig New York és a leghíresebb zenei színpadok visszatérő vendégei lépnek színpadra kilenc repertoár-előadásban és két hangversenyen. November végén Marcello Giordanit láthatta az Erkel közönsége Cavaradossiként, Iréne Theorin fellépését Charles Castronovo Bohémélet-sorozata követi az Operában, majd visszatér az Erkelbe Erwin Schrott sztárbariton három Don Giovanni-előadással. Az újév első nemzetközi csillaga pedig Renée Fleming lesz, az Erkel Színházban adandó önálló estjével.

Richter100

A győri születésű Richter János Wagner és Liszt bizalmát egyaránt élvezte. Karrierje során bejárta a világ legfontosabb zenei központjait. 1871-től 1875-ig tartó budapesti korszaka után a Bécsi Filharmonikusokat vezette, megalapozva az együttes aranykorát. 1877-től Angliában dolgozott: a londoni zenei élet vezetőjeként irányította a manchesteri Hallé Zenekart, majd 1904-ben átvette a Londoni Szimfonikus Zenekart. Az emlékére szervezett, december 5-i, Erkel színházi koncert párhuzamosan zajlik majd egy győri emlékkoncerttel, amelyet a róla elnevezett hangversenyteremben tartanak. Ókovács Szilveszter főigazgató köszöntőbeszédét a győri est közönsége is élőben fogja hallani, és a budapesti nézőknek is kapcsolják Győrt egy Brahms-részlet hatperces közvetítésére.

Az Erkel Színházban 19.30-kor kezdődő emlékkoncerten Pinchas Steinberg vezényletével A bolygó hollandi és Tannhäuser nyitánya, a Trisztán és Izolda-előjáték és Izolda szerelmi halála, A Rajna kincséből az Istenek bevonulása a Walhallába, valamint Az istenek alkonyából Siegfried Rajnai útja, a Gyászinduló és a Zárójelenet hangzik el Wagner művei közül.