A sztár- és celebkultuszt okolja Fekete György

2015.09.25. 14:33

A sztár- és celebkultuszt okolja Fekete György azért, mert szerinte defenzívában van a művészet a világon. Erről egy művészettel és közoktatással kapcsolatos, pénteken kezdődött konferencián beszélt köszöntőjében a Pesti Vigadóban. Emellett arról is megemlékezett, hogy 30 ezer magyar tanár nézőpontjának és tudástartományának korrekciójára lenne szükség ahhoz, hogy művészet beépülhessen a közoktatásba.

Fekete György az MMA közgyűlésénForrás: MTI/Illyés Tibor

A Magyar Művészeti Akadémia elnöke Az élet kincsesháza elnevezésű konferencián mondott köszöntőt, amiben ejtett néhány szót arról, hogy szerinte irreális illúzió az az elképzelés, hogy minden egyes művészeti ág bekerülhessen a közoktatási tananyagba. Ehhez ugyanis legalább 60-70 tanórára lenne szükség. Azonban vannak olyan, meg nem nevezett kiváló magyar példák is, amik azt bizonyítják, hogy lehetséges a művészet, azaz "az isteni üzenetek feletti emberi öröm kinyilvánításának" beépítése az iskolai nevelésbe. Ez viszont a tanárok korrekcióját kívánná meg.

A zene segít

Utána Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia kutatója beszélt arról, hogy a zenei nevelés bizonyíthatóan formálja gyermekkorban az agy még fejlődés alatt álló, különböző funkciókat ellátó belső hálózatait. A zene és elsősorban a hangszeres játék hatására szerkezeti változások következnek be az agyban, és megfigyelhető a relatív térfogat növekedés is.

A Magyar Művészeti Akadémia elnöke sajtóreggelinFotó: Bielik István - Origo

A zenei nevelésre két külföldi példát is hozott: az egyik a venezuelai El Sistema, a másik pedig az amerikai Harmony Program. Az utóbbit vizsgáló kutatások eredményei szerint

1-2 év alatt hatalmas változás figyelhető meg a programban részt vevő gyerekek beszédfeldolgozó agyterületeinek fejlődésében.

Nem jött be

Végül Kucsera Tamás Gergely szólalt fel: szerinte generációk nőttek fel valódi művészeti képzés nélkül, ezért megfelelő társadalmi közeget kell teremteni a művészettel való nevelés fontosságának elismertetéséhez. Kucsera megemlítette, hogy a művészeti oktatás problémáit eddig sem az önkormányzati fenntartás, sem az állami központosítás nem oldotta meg. Ő a művészeti nevelés szempontjából átgondolatlannak érzi az egész napos iskola intézményét, hiszen a teljes délután iskolában töltő tanulóknak nincs lehetőségük még művészeti képzésben is részt venniük.

Kövesse az Origo Kult rovatát a Facebookon.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK