Nem csak a huszonévesek szórakoznak jól a Wellhello filmjén

Sohavégetnemérős Wellhello Fluor Tomi Diaz #Sohavégetnemérős - a Wellhello film
#Sohavégetnemérős - a Wellhello film
Vágólapra másolva!
Már egy hete vetítik a mozik a Wellhello zenéjére épülő szkeccsfilmet, a #Sohavégetnemérős-t. Az első hét tapasztalatai alapján a film beváltja a hozzá fűzött reményeket: a nyitóhétvége jegyeladási adatai szerint a magyar filmek között az év harmadik legjobb nyitásával büszkélkedhet a generációs vígjáték, amelyet Fluor Tomi és Diaz dalai ihlettek. De hogyan is lett maga a Wellhello viszonylag rövid idő alatt ennyire népszerű? Hogyan született az ő soraikból olyan epizódfüzér, amelyben a Tinder, a Facebook, a bagel és a lángos egyformán helyet kap? Ha pedig generációs filmnek nevezzük, pontosan melyik generáció filmje is? Lehet-e nemzedékek közti híd, és szól-e az internethasználat veszélyeiről? Ki és miért látott az ötletben akkora fantáziát, hogy egy fiatalokat megcélzó program központi elemévé tegye? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ Novák Katalin család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkárral, és a film producerével, Lévai Balázzsal.
Vágólapra másolva!
A #Sohavégetnemérős forgatásán Forrás: © Takács Attila/Takács Attila

Felmerülhet a kérdés, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás: kifejezetten generációs életérzést átadó filmet terveztek az alkotók, és ehhez társult a Wellhello zenéje, vagy a zenekar volt eleve adott tényező? Lévai Balázstól megtudtuk, mi volt a kiindulási alap, Novák Katalintól pedig azt: már önmagában ez, a későbbi részletek ismerete nélkül, elég volt ahhoz, hogy bizalmat szavazzanak a készülő projektnek.

Lévai Balázs: Elsőként az a gondolat született meg, hogy a Wellhello-jelenséget középpontba állítva készítsünk egy filmet. Engem az a kérdés foglalkoztatott, hogy vajon

egy ilyen rövid múltra visszatekintő popzenei formáció hogyan tudott ilyen gyorsan ilyen nagy sikert elérni.

Azt viszont kezdetben még nem tudtuk, hogy ennek a filmnek pontosan milyen legyen a tartalma vagy a műfaja: sok különböző ötlet merült fel a turnéfilmtől a dokumentumfilmen át a zenekart a backstage-ben megleső moziig, de ezeket az elképzeléseket Fluor Tomival és Diazzal együtt sorra elvetettük.

Lévai Balázs Fotó: Polyák Attila - Origo

A beszélgetéseink során aztán felmerült a merész gondolat, hogy

próbáljunk meg játékfilmet készíteni, ami a legköltségesebb műfaj a filmes világban:

nagyon sok pénz kell hozzá. Nekünk sok pénzünk ugyan egyáltalán nem volt, viszont lelkesedésünk annál inkább. A legnagyobb lökést az Új Nemzedék Központtól, az Emmi ifjúsági szervezetétől kaptuk, akik, miután meghallgatták a prezentációmat, egyből az ügy mellé álltak. Ráadásul a legjobb támogatói attitűddel: nem akartak rátelepedni a projektre, hanem gyakorlatilag az összes ötletünket elfogadták, megbíztak bennünk. A projekt életképességét bizonyítja, hogy utána nagyon sok piaci partnert sikerült még bevonni, mint a Heineken, a Sió, a Telekom vagy a Fornax. Ekkor indultam el társakat keresni, és

sikerült egy nagyon tehetséges fiatal csapatot toboroznom.

Gyakorlatilag elsőfilmes alkotónak számít mindenki: Tiszeker Dániel rendező, Pataki Ádám operatőr, Horváth András Dezső, Fehér Gáspár és Fehér Boldizsár forgatókönyvírók, illetve az a 34 fantasztikus színész, aki játszik a filmünkben. A stábból szinte mindenki 30 év alatti.

Novák Katalin: Ez egy szerencsés egymásra találás volt, az Emmi ugyanis elindította az Új Nemzedék Programot, amelynek célja, hogy a lehető legtöbb csatornán, a legtöbb eszközzel tudjunk a fiatalokkal kapcsolatba lépni. Egy nagyon fiatalos szervezetről van szó, amely mindenhol jelen van az országban. 20 különböző, úgynevezett Közösségi Terünk van a megyeszékhelyeken, amelyeket a fiatalok maguk alakíthatnak ki és vehetnek birtokba. De természetesen elérhetőek vagyunk az online térben, így a közösségi médiában is. Működnek tehetséggondozó, az önkéntességet támogató vagy a fiatalok munkába állását segítő programjaink is, illetve pályaválasztási tanácsadással is foglalkozunk. Emellett azonban folyamatosan keressük azokat a témákat, amelyek a fiatalok számára fontosak vagy vonzóak lehetnének, és a tehetséges fiatalok ügye ilyen. Bízunk abban, hogy Magyarországon azt érzik a tehetséges fiatalok, hogy ha hozzáteszik a maguk részét a sikerhez, akkor számíthatnak támogatásra is.

Novák Katalin család- és ifjúságügyért és nemzetközi ügyekért felelős államtitkár, Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ennek kapcsán született a gondolat, hogy közbeszerzési

pályázatot írjunk ki egy olyan imázsfilmre, amely tehetséges magyar fiatalokat mutat be.

Ez találkozott aztán a Wellhello zenekar, illetve producerük elképzelésével, akik szerették volna megmutatni, hogy itt van ez a két srác, két vidéki magyar gyerek, akikre jól illik az angol kifejezés, a „self-made man": mindketten saját erejükből, saját tehetségüknek, kitartásuknak, magas színvonalú munkájuknak köszönhetően jutottak előre, és értek el komoly sikereket a fiatalok körében. Mára a könnyűzenei iparban professzionálisan mozgó nagy csapat áll mögöttük, akik érzik, értik a fiatalok nyelvét. Minket is foglalkoztatott, hogy mi áll ennek a jelenségnek a hátterében, így örömmel fogadtuk a jelentkezésüket a felhívásra. De most, hogy már kétszer is láttam a filmet, azt mondhatom, hogy a #Sohavégetnemérős sokkal több lett egy imázsfilmnél: ez egy generációs film, amely olyan élethelyzeteket, problémákat mutat meg, amelyekkel meg lehet szólítani a mai fiatalokat is.

Ugyan hosszas gondolkodás eredményeként öltötte a film a jelenlegi formát, mégis viszonylag gyorsan készült el.

Lévai Balázs: A forgatókönyvírókkal és a rendezővel sokat tanakodtunk azon, hogy milyen központi szálra húzzuk fel a filmet. Így alakult ki a koncepció, hogy

ez egy generációs életérzés-film legyen, amely Wellhello-dalokra épül.

Hat Wellhello-dalból kiragadtunk egy-egy Fluor-sort, és azokat a középpontba állítva gondoltuk ki a történeteket. Így született meg a #Sohavégetnemérős hat epizódja, amelyeket a Wellhello turnéja, illetve dalai kötnek össze. Kiinduláskor természetesen nem hat történetünk volt, hanem legalább 16 vagy 20, így az írás során meg kellett válnunk olyan történetektől is, amelyeket szerettünk.

Novák Katalin: Az első perctől követtük a film készítésének folyamatát, amely igen gyors volt: mindössze egy év telt el a találkozásunk és a film mozikba kerülése között. Olyan mélységeiben követtük a történéseket, hogy én még a nyaralás alatt is a szövegkönyveket olvasgattam, maximálisan tiszteletben tartva az alkotói szabadságot.

Amikor úgy éreztem, hogy egy-egy káromkodást jó szívvel kihúznék a szövegből, erőt vettem magamon, hiszen a fiatalok ezt a nyelvet használják,

ettől hitelesek a párbeszédek. „Megrendelői" oldalról nem szóltunk bele az alkotás menetébe, viszont közelről láttuk, milyen kemény munka van a siker mögött. Készült az Új Nemzedék Központ kizárólagos felhasználására öt, a honlapunkon és a Facebook-oldalunkon is látható rövidfilm is, amelyekben a Wellhello csapatának tagjai mondják el, hogyan jutottak el idáig a pályájukon, hogyan élik meg a mostani sikereket. Ez is arról szól, hogy ezek a srácok nagyon lazának és irigylésre méltónak tűnhetnek, de

kőkeményen megdolgoztak mindenért,

amit a popzene területén elértek.

Lévai Balázs és a Wellhello Forrás: HBO

Lévai Balázs: Bizonyára annak is köszönhető a Wellhello sikere, hogy egy korjelenséget, olyan hangulatokat, képeket, pillanatokat kapnak el a hétköznapokból a szövegeikben, dalaikban, amelyek nagyon sokak számára ismerősek. Ilyen értelemben

mindenképpen generációs siker az övék, hozzátéve, hogy ez esetben egy nagyon széles generációról beszélünk!

Mára jelentősen kitolódott a családalapítás, a felelősségvállalás ideje, tehát egy frissen érettségizett 18 éves és egy olyan 33 éves fiatal között, aki esetleg még otthon lakik a szüleivel, nem házasodott meg és nincs gyereke, kis túlzással alig van különbség. Megeshet, hogy minden hétvégén hasonló helyekre járnak bulizni, és hasonló zenéket hallgatnak. De a Wellhello még ezen a széles generáción túl is képes megszólítani embereket: egyfajta zsiványromantikát képviselnek, amely érzelmes ugyan, de van benne némi szerethető huncutság, és ehhez társul Fluor Tomi flegmasága. Ez az egyveleg kiterjedt rajongótábort eredményez.

Úgy tűnik azonban, hogy a film nézőközönsége nem csak ebből a rajongótáborból, és nem kizárólag ebből a „széles" generációból kerül ki.

Lévai Balázs: A #Sohavégetnemérős-sel kapcsolatban a legjobban azoknak a visszajelzéseknek örülök, amikor a saját generációmtól kapok pozitív megerősítést, és azt érezhetem, hogy olyan filmet sikerült készítenünk, amely a megcélzott generáción túl is működik. Kétféle észrevétel szokott érkezni hozzám: Egyrészt, milyen jó, hogy ebből a filmből az idősebbek is megismerhetik az Y-generáció gondolkodásmódját, a párkapcsolatokról alkotott képét és elvárásait, másrészt nem egyszer hallom, hogy: „A fene egye meg, hogy én már nem vagyok ennyire fiatal!" Az tehát a tapasztalatunk, hogy az is tud nevetni a történeteken, aki nem ennek a generációnak a tagja, és bizonyos sztorikat az idősebbek is teljesen át tudnak élni. Eleve az vonatkozik a nézőkre, hogy

belegondolhatnak a történetek mélységeibe, ha akarnak, de ha nem akarnak, akkor egyszerűen csak egy jót röhöghetnek rajtuk.

Tóth János Gergely és Rujder Vivien a #Sohavégetnemérős című filmben Forrás: © Takács Attila/Takács Attila

Novák Katalin: Valóban úgy szól a film a fiatalok élethelyzetéről, párkeresési problémáiról, hogy

Szintén körülbelül 40 év volt a kollégáim átlagéletkora azon a premier előtti szűk körű vetítésen, ahol végignevettük a filmet, úgy gondolom, hogy a #Sohavégetnemérős meg tudja szólítani azt a generációt, amelyik éppen fiatalokat nevel. Ha együtt megyünk moziba kamasz gyerekeinkkel – feltéve, hogy hajlandóak még a szülőkkel moziba menni -, az jó apropót teremthet olyan beszélgetésekre, ahol az idősebb generáció is többet megismerhet a fiatalok világából. Az Új Nemzedék Központtal el is indítottunk egy olyan játékot, ahol

mozijegyet lehet nyerni azzal, ha valaki beküldi azt a szót, amit a gyerekeitől tanult

- lehet, hogy a yolo szót például ebben a filmben hallja majd egy-egy szülő először.

Amikor először olvastam a szövegkönyveket, úgy gondoltam, hogy a film leginkább egy görbe tükröt tart majd a fiatalok elé, de utólag sokkal inkább úgy látom,

szerethető, nem didaktikus módon ad bepillantást abba, hogyan élnek ma a fiatalok, Magyarország sajátosságait is figyelembe véve.

Gyönyörű felvételeket láthatunk az országról, szerepel a lángos, a hekk, a Balaton vagy éppen Sopron, az ország olyan jellemzői, amelyeket mindannyian sajátunknak érzünk és szeretünk. Emellett pedig markánsan van jelen a digitális világ, de tény, hogy a fiatalokon kívül

a mi generációnk is az online térben tölti idejének jelentős részét.

Természetesen mindenki maga vonhatja le a tanulságokat, de számomra a film egyik üzenete, hogy a fiatalok hiába kommunikálnak, teremtenek kapcsolatokat vagy élik a közösségi életüket elsősorban online,

mélyen mégis ugyanaz hajtja a ma huszonéveseit, mint ami bennünket, vagy annak idején a dédszüleinket.

Ugyanúgy a szeretetéhség, a közösséghez való tartozás vágya az indíték számukra, és az értékeink lehetnek azonosak, még ha az eszközeink mások is. Ezek az eszközök természetesen más típusú veszélyeket rejtenek, ami burkoltan szintén megjelenik a film néhány jelenetében.

Lábodi Ádám a #Sohavégetnemérős című filmben Forrás: Színfolt Film

Arra a kérdésre viszont, hogy a burkolt megjelentetésen kívül feltett szándéka volt-e az alkotóknak direkt módon felhívni a figyelmet ezekre a veszélyekre, határozott „nem" a válasz.

Lévai Balázs: Alkotói oldalon

semmilyen formában nem merült fel a szándék, hogy didaktikus bűnmegelőzési filmet forgassunk,

vagy arra hívjuk fel a fiatalok figyelmét, milyen veszélyek leselkednek rájuk az életben. Az viszont kifejezett szándékunk volt, hogy mai történeteket, a fiatalok számára releváns helyzeteket ábrázoljunk. Jelenségeket próbáltunk megragadni, amelyeknek többféle aspektusa van. Fontos aspektus, hogy egy közösségi oldalon mit árulsz el, mit teszel hozzáférhetővé a személyes információid közül, mennyire véded ezeket, vagy egy társkereső applikációban mit állítasz magadról. Ezek a szituációk igenis adhatnak a szakembereknek beszédtémát, mi pedig örülünk ennek, mert azt jelenti, hogy elértük a célunkat, és

egy friss, mai filmet sikerült létrehoznunk.

Lábodi Ádám és Sztarenki Dóra a #Sohavégetnemérős egyik olyan jelenetében, ahol kulcsfontosságú szerepet játszik egy közösségi oldalon megjelenő profil Forrás: Színfolt Film

Novák Katalin: Amikor a film elkészült, megállapodás volt köztünk az alkotókkal, hogy ez ne csak multiplexekben, drága mozijegyért látható film legyen tehetősebb, értelmiségi fiataloknak, hanem

jusson el a kistelepülésekre, olyan helyekre is a vidéki fiatalokhoz, ahol esetleg nincs is mozi.

Sőt első helyen jusson el hozzájuk. A film premier előtti vetítései éppen ilyen Mozgó Mozikban, illetve vidéki művelődési házakban zajlottak. A film révén arra használjuk az elsődleges partner, az Új Nemzedék Központ által már kiépített hálózatot, amire hivatott. Egy-egy vetítés apropóján lehetőséget teremtünk a fiataloknak arra, hogy a fogyasztás kényszere nélkül beüljenek a Közösségi Térbe, és egymás közt is beszélgethessenek a filmről, de minden ilyen térben jelen van két olyan munkatársunk is, aki segít, ha kérdés merül fel. Ők kortársak, olyan tudással, amelyet meg tudnak osztani az érintettekkel. Így

az internethasználat vagy a közösségi média veszélyeivel sem tankönyvszagú módon foglalkoznak, hanem egy-egy adott élethelyzet kapcsán nyújtanak segítséget

abban, hogyan érdemes felkészülni vagy védekezni annak a buktatói ellen, ha valaki a közösségi oldalán többet árul el a világnak, mint amit a legjobb barátjával megosztana. De nemcsak lehetőséget és helyszínt biztosítunk ezekhez a beszélgetésekhez: a Wellhello tagjai is vállalták azt, hogy eljönnek különböző alkalmakra, és szívesen kapcsolódnak be a saját élettörténetükkel. Jövőre remélhetőleg arra is lesz példa, hogy nem is csak létező Mozgó Mozikban vetítjük le a #Sohavégetnemérős-t, hanem a film apropóján létrejövő speciális vetítési formát szervezünk: például akár kamionos vetítést.

Fluor Tomi a #Sohavégetnemérős vetítésén a váci Madách Imre Művelődési Központban Forrás: www.SandorFegyverneky.com

Bár a Wellhello tagjai készek a komoly párbeszédre, a producer szerint bennük – akárcsak egész generációjuk tagjaiban – jócskán munkál az önirónia is. Ha a fiatal alkotókból álló csapat nem tudott volna, adott esetben, önmagán is nevetni, más lett volna a végeredmény.

Lévai Balázs: A Wellhello zenekartól és Fluor Tomitól egyáltalán nem idegen az irónia, sőt! Ha valaki figyelmesen meghallgatja az Apuveddmeg című slágert, felismerheti, hogy annak bizony rettenetesen ironikus a szövege! Szerencsére a filmnél is egy olyan alkotói stáb verbuválódott össze, amelynek tagjai nem veszik véresen komolyan magukat. Mi nem egy Fellini-filmet akartunk létrehozni, nem gondoljuk, hogy egy korszakos művészfilm kerül ki a kezeink közül. Szándékosan kicsit markoltunk: egy-egy párkapcsolatból, azon belül is a megismerkedés pontjától indultunk, és ebből próbáltuk a legtöbbet kihozni.

Hála Istennek, az Y-generáció is fogékony erre. Bizonyos helyzetekben ráismer magára, és tud is röhögni saját magán.

Diaz, Fluor Tomi és Tiszeker Dániel rendező a #Sohavégetnemérős forgatásán Forrás: Színfolt Film

Novák Katalin: Megítélésem szerint nagy értéke ennek a filmnek, hogy fiatal csapat készítette. Arra is lehetőséget adott a #Sohavégetnemérős, hogy mind a készítők csapatában, mind a szereplői gárdában olyanok lépjenek vászonra, akiket eddig kevésbé ismertek a nézők.

Csak azt tudom javasolni mindenkinek, hogy nézze meg a filmet! Szánjon rá másfél órát!

Egyrészt azért, mert a magyar alkotásokat érdemes ismerni, és úgy mondani róluk véleményt, másrészt pedig mert ez egy hiánypótló alkotás abban a tekintetben, hogy gondolatokat ébreszt, és kérdéseket tesz fel a mai magyar fiatalokról.