Plágiummal vádolja a U2-t és Bonót egy dalszerző

2017.02.28. 13:34

Plágiummal vádolja és 5 millió dollár kártérítésért perli a U2-t és fontemberét, Bonót egy brit énekes-dalszerző és gitáros. 

Paul Rose egy manhattani szövetségi bíróságon nyújtott be keresetet - írja a New York Post. Ebben azt állítja, hogy a U2 ellopta Nae Slappin című dalának egyes elemeit, amikor inspirációt keresett Achtung Baby című 1991-es albumához. A plagizált elemek az album The Fly című számában köszönnek vissza Rose szerint.

Bármely átlagos laikus megfigyelő megállapíthatja, hogy a két dal lényegében hasonló és megsértették a szerzői jogaimat" - áll a bíróságra benyújtott keresetben. Rose szerint, habár a U2 a nyolcvanas évek egyik legnépszerűbb zenekara volt, az évtized végére úgy érezték, hogy megújulásra van szükségük. Az új albumhoz ezért egy másik változtatot készítettek a Nae Slappin című dalából. Rose úgy gondolja, hogy a Nae Slappin és a The Fly gitárszólója majdnem azonos.

A zenész ezért 5 millió dollárt (1,45 milliárd forintot) követel Bonótól és zenekarától az okozott kárért és az ügyvédi költségek megtérítésére, és azt, hogy tüntessék fel a dal szerzőjeként.

Bonót is perli Paul RoseForrás: AFP/2016 Getty Images/Kevin Winter

A brit gitáros szerint a U2 tagjai az Island Recordsnál hallhatták dalát 1989-ben, amikor leszerződtek a lemezkiadóhoz. Paul Rose ugyanabban az évben adta le a kiadónál saját dalát egy demófelvételen, amelyet a kiadó vezetői gyakran lejátszottak irodájukban.

Rose ügyvédje szerint a brit dalszerző azért csak most, 26 év elteltével fordult bírósághoz, mert annak idején épp csak elkezdte karrierjét és nem akarta veszélyeztetni a pereskedéssel, illetve csak nemrég találkozott a lemezkiadó egy volt alkalmazottjával, aki megerősítette, hogy a kiadó irodáiban gyakran játszották a dalát, épp abban az időben, amikor a U2 új ihletforrásokat keresett.

A lapnak sem a U2, sem a perben szintén alperesként szereplő lemezkiadó nem reagált a plágiumvádra.

Paul Rose Nae Slappin című dala: 

Illetve a The Fly, amely az Achtung Baby első kislemezeként jelent meg, és egyfajta bevezetése volt annak, hogy a zenekar eltávolodott az addig rá jellemző, hagyományosabb rockzenei hangzásvilágtól: