Popsztár helyett plazmatévé. Az évtized legjobb magyar számai

2009.11.20. 19:50

Aki azt gondolta, hogy a Quart az évtized nemzetközi legjei után nem mer belevágni egy magyar szavazásba, az nagyot tévedett. Itt van tehát a kétezres évek huszonöt legjobb magyar dala, és már előre szólunk, hogy az összes olyan kommentet kimoderáljuk, amelyikben nem szerepel a kommentelő saját 25-ös listája. (A számok címére kattintva meg lehet hallgatni a számokat.)

25. Lovasi András: Mire megtanultam (2001)

Lovasi Andrással sok minden történt az évtizedben, kezdve a Kiscsillagtól odáig, hogy öreg, dagadt köcsög lett, viszont a szólóban kijött, lemondóan bölcs Mire megtanultamnál jobb dallal azóta se jelentkezett.

24. Annabarbi: Percenként 100 (2003)

Az évtized második legjobb pasija a magyar könnyűzenében az Óriás és az Isten Háta Mögött előtt az Annabarbi zenekarban próbálta átültetni az IGAZI emo-punkot a hazai viszonyok közé, és valószínűleg őt lepi meg a legjobban, hogy ez helyenként milyen jól sikerült.

23. Kampec Dolores: Tudnék bár repülni (2006)

A Kontroll Csoport utódzenekaraként indult Kampec Dolores ebben az évtizedben inkább jazzes-világzenés rockot játszott; ez a szám azonban különbözik a többitől, egy sosem létezett, de ettől csak még vonzóbb világpszichedélia műfajának képviselője, a végén egy egészen valószínűtlen szólóval.

22. Puskás Peti: Bébi (2007)

A Megasztárnak köszönhetően megismert énekesek és énekesnők közül Puskás Peti igazolta a leginkább, hogy a karaokezáson kívül mást is tud: a Bébi egy energikus és meglepően jó szám, kár, hogy a magyar slágeripar nem ebbe az irányba megy.

21. EZ Basic: Nice 1 (2007)

Az angolul éneklő magyar zenekarok közül az EZ Basic-kel szemben fel lehet ugyan hozni, hogy semmi "magyaros" nincs a zenéjükben, de ha ilyen jó angolszász hangzású gitárpop-számokat írnak, akkor inkább ne is legyen.

20. Heaven Street Seven: Krézi srác (2000)

Ez volt az a pillanat, amikor a Heaven Street Seven végleg leszámolt a kis klubokkal és az állítólagos britpoppal, és írt egy olyan időtlen slágert, amiről már az ország is kénytelen volt tudomást venni.

19. Frenk: Az 1formaság kora (2007)

A Hiperkarma egykori dobosának van a legmenőbb imidzse a magyar alterpopban, és nem ő tehet róla, hogy a magyaroknak plazmatévére van szükségük, nem pedig hiteles popsztárra.

18. Sickratman: Nesze hülye paraszt (2004)

A még csak friss EU-tag Magyarországon a Buzi-e vagy aratott, de azóta tudjuk, hogy buzizni még ironikusan sem szabad egy öntudatos európainak - ellenben a felületes rajongók és a csak önmagukról rappelő STÁRok kifigurázása megfelel a Lisszaboni Szerződés ajánlásainak is.

17. Pluto: Gyerünk fel hozzád (2006)

A Vittula kocsmát világhírűvé tevő Pluto szerencsére hamar felhagyott a kocsma-skával, és a budapesti alterszíntér egyik legjobb zenekara lett, és ami azt illeti, ilyen sodró lendülettel még senki sem akart hozzánk szobára jönni! (Bónuszpont a klipben felbukkanó coollistásokért!)

16. Hangmás: We Are Modern (2007)

Modernek vagyunk - hirdeti büszkén a Hangmás zenekar, és bár majdnem ugyanilyen erővel retrónak is vallhatnák magukat, feszes és posztpunkos darkdiszkójuk tényleg megfelel a külföldi trendeknek, anélkül (kivételesen), hogy kínos nyúlás lenne.

15. Csík Zenekar és Lovasi András: Fiúk ölébe a lányok (2008)

Akik azt hitték, hogy a ROCK őserejét csak bőrszerkós férfiak tudják felszabadítani elektromos gitárok húrjait tépve és dobokat csépelve - azok a Csík Zenekar Tankcsapda-feldolgozása hallatán mélyen, őszintén és kőkeményen magukba kellett, hogy nézzenek.

14. Csermanek lakótelep: Kőműves (2007)

Szinti + basszusgitár + rajzfilmszerű magyar hétköznapok. A nagykanizsai, ám Pécsen élő Csermanek lakótelep zenéjében a múlt és a jelen, a költészet és a vaskohó. Lehetett volna a Kövérek a strandon is, mégis ez lett, mert ez szebb.

13. Bobafett: Nénike (2008)

Ennek is már nagyon itt volt az ideje, hogy valaki végre jól megmondja a magáét EZEKNEK! (Igen, a Barátok köztre gondolunk.) Az pedig, hogy ezt egy nyíregyházi világcsavargó teszi, annál jobb.

12. Péterfy Bori: Hajolj bele a hajamba (2007)

Az Amorf Ördögök búcsúja után a volt énekesnőjüket egyedül tolta föl a frontvonalba Tövisházi Ambrus, aki az évtized végére az egyik leginkább foglalkoztatott producer/zenész lett a magyar popvilágban, de valamennyi dala közül ez volt a leggyorsabban fülbemászó sláger, Péterfy Borit pedig még a hírnév is utolérte.

11. Zuboly: Másfél millió tépés Magyarországon (2007)

A Wicked Game című ősi magyar népdal találkozik a szájjal dobolás sámánoktól ránk maradt hagyományával - de a Zuboly a modern ízlés számára is befogadhatóvá tette ezeket azzal, hogy szellemesen beledolgozta az Indulj el egy úton című slágert.

10. Flash: Képviselő funky (2000)

A Flash együttes annyi figyelmet kapott már az elmúlt években az online médiában, hogy kicsit kínosnak is érezzük, hogy ide is beszavaztuk őket, de hát mit csináljunk, a Képviselő funkynál jobb kritikája a gulyásdemokráciának azóta sem született, és a szám is zsupán nagyon!

9. Ludditák: I'm So Pretty  (2003)

Azt előre elhatároztuk, hogy nem írjuk le, hogy "rapsziszták", de ez nem kevésbé idegesítő, mint az, hogy "emszílány", pedig utóbbi el is hangzik a szövegben. Mégis, ez a szám valahogy működik, jó a refrénje, bár hasonlóval töltené az idejét az inkább a névtelen elhízást választó tehetséges lányok legtöbbje.

8. Tekintetes Úr: Ez a világ rendje (2007)

Pozsonyi Ádám számos felülmúlhatatlan érdeme dacára egy fasz. Ezzel ő maga is tisztában van, hiszen művészi alkotásainak kiindulópontja is általában ugyanez, viszont Pozsonyi sok mással ellentétben szórakoztatóan tud fasz lenni, ráadásul a zenei ízlésére sem lehet panaszunk.

7. PASO: Pannonia Allstars Ska Orchestra (2003)

Reggae, dancehall, ska – ezek nélkül elég nehéz lenne bármit is mondani erről az évtizedről Magyarországon, lévén a jamaicai eredetű stílusok arattak idehaza. Közülük is a PASO volt az, ami a leginkább végigkísérte a szocialista rémuralom éveit, kár, hogy a többség nem rájuk hallgatott.

6. Burzsoá Nyugdíjasok: Bunkó pestiek (2001)

Nagyon utálnánk a vidékieket, ha éppen nem néznénk le őket. De mivel lenézzük, ezért csak gúnyos mosollyal tudjuk nyugtázni az állandó főváros-frusztrációjukat, és egyben felajánljuk a már megszűnt Burzsoá Nyugdíjasok számára a lehetőséget, hogy költözzenek Budapestre, mert ezt a szemétdombot a távolból könnyű utálni, de benne élni SOKKAL nehezebb.

5. Ozon feat. Ponza: 2 méter felett (2008)

A kilencvenes évek vége és kétezres eleje ún. budapesti undergroundjának jellegzetes alakja DJ Ozon, aki a drumandbasstől eljutott a hiphopig, majd évtizedünk végére csak összekaparta bemutatkozó lemezét, melynek legdelejesebb és legütősebb bítje a 2 méter felett, nyilván Ponza szürreálisan mindennapi szövegétől sem függetlenül.

4. Isten Háta Mögött: Közelítő távolító (2004)

A '99-ben alakult Isten Háta Mögött egy évtized alatt lett egyszerre a legjelentősebb és legdivatosabb magyar metál/rockzenekar, ráadásul úgy, hogy egyre jobb a zenéje. Ez a dal a leghíresebbike, illetve a szavazáson is megelőzte a három másik jelöltet.

3. Tűzvész pusztít Ausztriában (2002)

Ezt nevezik őstehetségnek. Reggel Bence és a húga 2002-ben, egy évvel a Seven Nation Army előtt csattanós választ adtak a White Stripes-jelenségre, egy bluesos minimálszámmal, amely pszichedelikus szövegvilágával is köröket ver a legtöbb magyar dalszövegíróra. És aztán mi történt? A még mindig csak 19 éves gitáros felfedezte magának a Morcheebát meg a Korai Örömöt, és azóta sokkal érdektelenebb zenét csinál.

2. Hiperkarma: Dob+basszus (2000)

A mostanában ismét aktív Bérczesi Róbert együttese, a Hiperkarma mentette át a magyar alterhagyományt a legügyesebben az új évezredbe, amíg volt, itthoni popkultúrában betöltött szerepére pedig jellemző, hogy később azonos címmel Lévai Balázs indított műsort a televízióban, illetve a – listánkban ettől függetlenül is okkal helyezett – számot szignálként használta fel ahhoz.

1. Belga: Magyar nemzeti hip-hop (2000)

Már mindenki tudja, hogy a Belga se nem nemzeti, se nem hiphop, és 2000 óta annyi víz lefolyt a Dunán, hogy még a valódi nemzeti hiphop is megszületett közben, és már azt sem nehéz elhinni, hogy vannak, akik ezt a számot simán komolyan vették. Ettől még a Belga humorán és ötletességén nem fog az idő, a Majd megszokod lemezről még több másik szám is az élen végezhetett volna, de közülük is Trianon Tagadó Tibi (alias 3T) és Jobbos Tibi koprodukcióját volt a legjobb újra meghallgatni.

A lista összeállításában részt vett: Dömötör Endre, Gelegonya Edina, Inkei Bence, Plankó Gergő, Puskár Krisztián, Rónai András, Sidó Zoltán, Szabó Sz. Csaba. A szövegeket IB, PK és RA írta.