Mellélőtt a quadosokat regulázó minisztérium

Vágólapra másolva!
Évek óta megoldatlan probléma, hogy a hatóságok nem tudják elkapni és megbüntetni a quadosokat, akik rendszám nélkül - vagyis azonosíthatatlanul - feltúrják a védett tájakat. A közlekedési minisztérium azt állítja, hogy egy jogszabály-módosítással nyakon csípte a vandálokat, ám sokak szerint a koncepció is rossz, és a statisztika is azt mutatja, hogy alaposan melléfogtak. A körülbelül 15 ezer magyarországi quadból ma csak 59-en van rendszám, és azok sem jelentkeznek azonosítóért, akiknek ez pár hete kötelező lenne.
Vágólapra másolva!

ForrA!s: Budai TA!jvA©delmi KA¶rzet /HalA!sz Antal

Quadosok koptatták ki a dombokat a Budai Tájvédelmi Körzetben


"Az üldözéses jelenetek jól mutatnak a filmekben, de élőben - különösen terepen - ez igen veszélyes dolog" - magyarázta Taricska Tibor borsodi rendőr százados az [origo]-nak, hogy miért nem az az ideális módja a védett természeti területen rendszám nélkül motorozó quadosok elfogásának, hogy az egyenruhások is négykerekű terepmotorra pattannak. Pedig jobb híján erre kényszerültek a közelmúltban a miskolci rendőrök.

Az elmúlt években akkora problémát jelentett a térségben egyes quadosok felelőtlen természetkárosítása, hogy előbb krosszmotorokon voltak kénytelenek utánuk eredni a helyi rendőrök, áprilistól pedig kaptak két négykerekű quadot is. Az Északerdő Zrt. vásárolt nekik négykerekű terepmotorokat, ők állják a benzint is, fizetik a biztosítást, a rendőrök csak használják a járműveket.

De máshol is megoldatlan gond ez évek óta, ezért az ország több pontján is próbálkoznak hasonló együttműködéssel az erdészetek és a rendőrök. Közel négy éve írtunk arról, hogy a veszprémi rendőrök és a helyi erdőgazdaság krosszmotorokkal üldözi az Ausztriából a Bakonyig motorozó vandálokat. Ez is azt mutatja, hogy régóta vissza-visszatérő probléma ez a fajta természetkárosítás.

Azonosítani, számon kérni, büntetni

A quadosok ügye nem csak régi, hanem egyre nagyobb területeket érintő probléma. "Kiskunsági homokbuckák, Budai Tájvédelmi Körzet, Cserhát, Bükk, Gerecse, Börzsöny, Balaton-felvidék, lehetne tovább mondani, országszerte mindenhol van károkozás" - sorolja az érintett területeket Herczeg Zoltán, a környezetvédelmi tárca Természetvédelmi Őrszolgálati és Erdészeti Osztályának vezető tanácsosa. Hogy forintban mekkora lehet az elmúlt évtizedben keletkezett kár, azt szerinte annak ellenére nehéz meghatározni, hogy a tönkretett növényeknek van pénzben kifejezett értékük. A kitaposott védett növények mellett a motorok rendszeres hanghatása is súlyos károkkal jár: megzavarja a vadakat, elüldözi ősi élőhelyükről a madarakat.

Súlyos büntetés a természetkárosítóknak

A természetben engedély nélkül quadozókra sok százezer forintos bírságot is kiróhatnak a rendőrök, ha azonosítani tudják a motorosokat. Egyrészt szabálysértési bírság szabható ki rájuk, amelynek összege maximálisan 150 ezer forintig terjedhet attól függően, milyen vétségeket követtek el a quadosok: rendszám nélkül motoroztak, jogosítványuk sem volt stb. Minden esetben az érintett kapitányság szabálysértési előadója dönt az összegről utólag, mivel ez nem helyszíni bírság. Másrészt közigazgatási bírságot is kötelezően ki kell róni, ez már fix összeg. Ha védett területen motoroztak a renitensek, akkor 150 ezer forint, ha fokozottan védett területen, akkor 300 ezer forint a bírság.


Ha nem az elfogás, akkor mi lenne az ideális megoldás a természetkárosító terepmotorosok ellen? Az általunk megkérdezett rendőrök, környezetvédők, jogalkotók és a saját jó hírüket felelőtlen társaik miatt sirató szabálykövető quadosok is meglepően egységes választ adtak. Forgalomba kell állítani a quadokat, vagyis rendszámot kell rakni rájuk. Ha van rajtuk azonosító, akkor lefényképezhetők, azonosíthatók a renitensek, akiknek aránya - a quadosok szerint - kicsi.. Így a veszélyes üldözős jelenetek nélkül is számon kérhetők, büntethetők lennének. Sőt, ha volna rendszám a járműveken, kétszer meggondolnák a tulajdonosok, hogy bevállalják-e a törvénytelenségeket, vagy inkább csak a kijelölt helyen motoroznak - állították többen.

Jogszabályt módosított a minisztérium

Amilyen egyszerűnek tűnik a megoldás, annyira nehezen érthető, miért nem oldódott meg eddig ez a kérdés. A közlekedési minisztérium mindenesetre tavasszal lépett az ügy megoldása érdekében, és módosította a járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 1990-es KöHÉM-rendeletet, a részben új rendszer április 1-jétől hatályos.

ForrA!s: [origo]

Továbbra sem lehet majd azonosítani az engedély nélkül quadozókat


Ennek lényege, hogy a jövőben az 50 cm3 alatti új quadokat csak rendszámmal lehet értékesíteni, a használatban lévők tulajdonosai pedig április 1. és július 1. között kell, hogy bejelentkezzenek valamelyik lakóhelyükhöz közeli vizsgaállomásra a forgalomba helyezés miatt. Az 50 cm3 fölötti quadok forgalomba helyezését ugyanakkor nem érintette a KöHÉM-rendelet módosítása.

A minisztérium szerint "a rendszámmal történő ellátással [...] lehetővé válik a járművel elkövetett szabálysértés esetén az üzembentartó azonosítása, és ezáltal az elkövetett szabálysértések - elsősorban a fokozottan védett természeti értékek rongálásához kapcsolódó cselekmények - szankcionálása is". A tárca úgy véli, így megoldódik a károkozók ellenőrzése és a büntetése is.

"Semmi értelme nincs"

Az általunk megkérdezettek másként látják. "Nem igazán érthető ez a döntés, hiszen úgy rendszámozza fel az 50 cm3 alatti quadokat, hogy egyáltalán nem ezekkel túrják szét egyesek a természetet, hanem az 50 cm3 felettiekkel" - fogalmazott Smidt Éva, a Quadfun Magazin volt főszerkesztője. Szerinte jó az irány, de a megoldás az lett volna, hogy az összes nagy quadot rendszámkötelessé teszik, kivéve persze a versenypályákra trélerrel szállított versenyquadokat.

Hasonló véleményen volt, csak még erőteljesebben fogalmazott Mészöly Tamás, aki szakosztályvezetőként (Magyar Terepjárós Egyesületek Szövetsége, quad-szakosztály) és kereskedőként évek óta lobbizik a jogalkotóknál azért, hogy a nagyméretű négykerekű terepmotorokat is forgalomba lehessen helyezni. Szerinte ennek a módosításnak "az égvilágon semmi értelme nincs, ennek így szinte semmi szerepe nem lesz a természetvédelemben".

ForrA!s: AFP

Van, aki kizárólag a versenyquadokat hagyná ki a rendszámkötelezettségből


Nem csak a szabálykövető quadosok képviselői, hanem az ORFK is azon volt az elmúlt években a különféle egyeztetések alkalmával, hogy nyilvántartáshoz, vagyis rendszámhoz kössék az 50 cm3 feletti négykerekű terepmotorokat, mondta az [origo]-nak Szabó Péter, a közlekedésrendészeti főosztály munkatársa. Az őrnagy szerint ugyanakkor a kis quadok tulajdonosai közül is "könnyen lehet, hogy sokan nem fognak rendszámot kérni. Sokan szeretnek tilosban járni" - közölte az őrnagy.

Lehet rendszámozni! Nem lehet rendszámozni!

A terepmotorozók fő kifogása tehát az, hogy szerintük ma nem lehet forgalomba helyezni a Magyarországon árult vagy korábban az országba behozott 50 cm3 feletti quadokat. Ugyanezt állították az általunk megkérdezett kereskedők is, akik szerint nekik nagyobb forgalmat, a költségvetésnek pedig ebből következően plusz adóbevételt jelentene, ha ez megoldható lenne.

Amikor továbbítottuk az illetékeseknek a kritikát, mind a közlekedési minisztérium, mind a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ugyanazt a választ adta. E szerint Magyarországon évek óta igenis forgalomba lehet helyezni az 50 cm3 fölötti quadokat, erre mind a jogszabályi háttér, mind a vizsgaállomások műszaki adottságai (megfelelő szélességű fékpadok, adatbázis a járművekről stb.) lehetőséget biztosítanak. Sőt, ha valaki közúton is használja a járművét, akkor a járművére kötelező is a rendszám. A tárca friss jogszabály-módosítása még könnyítést is tartalmaz: nem kell differenciálmű és terepgumi a forgalomba helyezendő járműre.

Kis nyomozás után kiderült, hogy mindkét tábornak igaza van. Valóban vizsgáztathatók az 50 cm3 fölötti quadok, de csak abban az esetben, ha az adott típusnak van úgynevezett európai típusbizonyítványa (hogy mi az, arról bővebben keretes írásunkban olvashat). Mennyi Magyarországon forgalmazott 50 cm3 feletti quad rendelkezik ilyennel? Fogalmam sincs - felelte a közlekedési minisztérium illetékese, az NKH pedig egyszerűen nem válaszolt erre a kérdésre levelünkben.

Az európai típusbizonyítvány

A közúti forgalomban használható, de elsősorban terepezésre készült quadokra a 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv - biztonsági és környezetvédelmi céllal - konstrukciós követelményeket állapított meg - szól a hivatalos meghatározás. Az úgynevezett európai típusbizonyítvány a következő műszaki és felszereltségi követelményeket írja elő: maximálisan 17 KW teljesítmény, katalizátor, korlátozott károsanyag-kibocsátás, irányjelző, tükör, kürt, valamint lámpa elöl és hátul.