[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

[origo] motor> !ALROVAT_NEVE

autó címlap Forma-1 Garázsmenet Tesztek Videók Retro Mobil Új Peugeot 308 (x)
halláskárosodásmotorozáshallásfüldugó

Szilikonnal a hallásért - motorosfüldugó-teszt

2010.04.20., 11:39|Utolsó módosítás:2010. 04. 20., 15:04|

Sokan nem tudják, hogy motorozás közben olyan zajterhelés érheti a fülünket, ami már néhány perc után is maradandóan károsíthatja a hallásunkat. A megoldás meglehetősen egyszerű: füldugót kell használni, de persze nem mindegy, milyet. Kipróbáltuk a kínálatot a pár száz forintos szivacsdarabtól kezdve a füldugók Ferrarijáig.

Fotó: Csanádi Márton [origo]

Ennyi kell mindössze a motorozáshoz, hogy halljuk az unokáinkat
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)


Egy füldugókat forgalmazó cég felmérése szerint Magyarországon a motorosok alig egynegyede (23 százalék) használ valamilyen füldugót motorozáshoz, holott a válaszadók 89 százaléka arról számolt be, hogy szokott sípolni, zúgni a füle motorozás után. Ez nem véletlen, ugyanis általános tévhit, hogy a bukósisakok védenek a zajártalmak ellen, a legtöbb sisakban már viszonylag alacsony sebességnél is meghaladja a zajszint a káros mértéket.

Mekkora a halláskárosodás kockázata motorozás közben?

A biztonságos hangnyomás-érték, aminek kitehetjük a hallásunkat, 80 decibel, de már 60-80 decibel közötti folyamatos zúgás is nagyon fárasztó, csökkenti a koncentrációs képességet, míg a tartós, 80 decibelnél erősebb zajhatás visszafordíthatatlan halláskárosodást okoz. Vizsgálatok szerint bukósisakban a szél hangja messze meghaladja ezt az értéket, és ezért egy rövid út alatt is károsodhat a hallás. A hallásromlás a magas hangokkal kezdődik - ezért nem venni észre, hogy a folyamat elkezdődött -, a folyamat pedig visszafordíthatatlan, ugyanis a zaj a középfülben levő kis szőrszálakat károsítja, melyek nem nőnek újra és nem tudnak regenerálódni.

Sebesség

Szél hangereje

Halláskárosodás nélkül
így tölthető maximális idő

100 km/óra

94 dB

15 perc

120 km/óra

98 dB

7 perc

140 km/óra

102 dB

3 perc





Sokan azt gondolhatják, hogy motorozás közben az erőforrás vagy a kipufogó bömbölése jelenti a legnagyobb problémát, pedig ezeket a zajhatásokat messze meghaladja a sebesség növekedésével erősödő szélzaj. A hallás károsodásához vezető zajhatás eléréshez ráadásul nem is kell száguldozni, hiszen már 100 kilométer/órás tempónál is 94 decibeles zaj érheti a fülünket a bukósisakban, ami már 15 perc után ártalmas lehet.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Már a dobozukon is látszik, melyik a profi füldugó


A megoldás viszonylag egyszerű, csak egy pár füldugót kell beszerezni és hordani ahhoz, hogy ne ordibálva kelljen kommunikálnunk nyugdíjas éveinkre. A választék szerencsére meglehetősen bőséges, a néhány száz forintos szivacsdarabtól kezdve a nyolcezer forintos profi füldugóig terjed a kínálat. Ez utóbbiba a márciusi motorkiállításon botlottunk a Hungexpón, ami az egész teszt ötletét is adta: mit tudhat a sokezer forintos füldugó a mezei változatokkal szemben?

A fülpróbát a legegyszerűbb és egyben legolcsóbb dugóval kezdtünk, amelyet már néhány száz forintért beszerezhetünk a legtöbb patikában. A formázott kis szivacsdarabok nagy hátránya, hogy nem túl kényelmesek, igen könnyen kipottyannak a fülből, amikor felvesszük a bukósisakot. Mivel nem bukósisak alá tervezték őket, nem meglepő, hogy a legtöbb sisakban kényelmetlenül nyomhatják a hallójáratot, mivel a párnázott felület beljebb nyomhatja a dugót. A kényelmetlenségek ellenére még így is inkább érdemes ilyen dugóval motorozni, mint nélküle, mert jól érezhetően csökkenti a zajszintet menet közben.

Fotó: Csanádi Márton [origo]

A legolcsóbb és a leggyengébb megoldás a szivacsos füldugó, de még ez is jobb, mint a semmi


Jelentős előrelépés a szivacsos dugókhoz képet a szilikonból készült darabok, ezeket sokkal könnyebb felhelyezni, és kényelmesebbek is, mivel felveszik a hallójárat formáját, és nem csúsznak ki olyan könnyen. Tesztalanynak a saját jól bevált dugóimat fogtam be (a legtöbb patikában beszerezhető szilikonos dugókról van szó, áruk 2-3 ezer forint körül alakul). Eredetileg egy vékony damilszál kötötte össze a két dugót, amit levágtam, mert zavart motorozás közben. Amúgy a formázott dugók felhelyezése meglehetősen egyszerű, viszonylag kényelmesek, és - a szivacsoshoz képest - nem akarnak folyton kiesni. A szilikondugók használatával drámaian csökken a menet közbeni zajhatás, a szélzaj tompa zúgássá válik a háttérben, így kicsit videójáték-effekté válik a motorozás, viszont nem cseng a fülem percekig egy-egy forszírozott tempóban lezavart autópálya-menet után.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Kényelmes, és a külvilágot szinte teljesen kizárja a patikai szilikonos füldugó


Mivel tökéletesen elégedett voltam a patikai szilikondugókkal, ezért meglehetősen kíváncsi voltam, mit tudhat egy jóval drágább, kifejezetten a motorosok számára fejlesztett változat. A csomagolás már jelzi, itt egy szinttel feljebb járunk, műanyag dobozka helyett szivacsos, zipzáras tokot kapunk, amelyet a kulcstartónkra is felfűzhetünk, a két kis szilikondugó mellé két-két szűrőt, valamint egy behelyezést segítő kis adaptert is csomagoltak. Az Alpine Moto Safe nevű füldugó tapintásra jóval puhább, mint a patikai változaté, ami nem véletlen, hiszen nem szilikonból, hanem hőre lágyuló orvosi műanyagból készült. Ennek köszönhetően jóval kényelmesebb viselet a fülben, alig érezni, remekül felveszi a hallójárat formáját. A csomagolás szerint a zöld színű kis műanyag szűrők a közepes, míg a sárgák magas szintű zajvédelemről gondoskodnak. Az biztos, hogy az én fülemet már maradandó károsodás érte a sok motorozástól, mert akármennyit cserélgettem a kis pöcköket a dugók végén, nem hallottam különbséget a zöld és sárga betétek között.

Fotó: Csanádi Márton [origo]

Biztos, hogy az én fülemmel volt baj, de nem hallottam különbséget a pöckök között


Mindkét szűrővel ugyanolyan mértékben véltem hallani, pontosabban nem hallani szélzajt, ami viszont nagy különbség az olcsóbb, patikai dugókhoz képest, hogy szofisztikáltabban szűri a zajokat. A motor és a kipufogó hangját például sokkal jobban kivettem a szélzajból, nem volt teljesen süket érzésem, ami nagyban növelte a vezetési élményt. A motorzajból ráadásul pont annyi érkezett, ami még nem volt zavaró, mintha csak három telekkel odébb valaki tologatott volna egy szép hangú benzines fűnyírót. Ugyancsak érezhető különbség, hogy a beszédhangot is jól érthetően hallani még bukón keresztül is, így - ha motoros cimboránknak is ilyen menő füldugója van - nem kell üvöltve, kézzel-lábbal gesztikulálva kommunikálni a piros lámpáknál.

A "nagy füldugótesztünk" eredménye hozta a papírformát: a legdrágább volt egyértelműen a legjobb, ám az érzékelhető zajvédelme korántsem annyival hatásosabb a patikai szilikonos dugóénál, mint amennyivel drágább. Ennek ellenére, aki megteheti, nem jár vele rosszul, mert kényelmesebb - ami a hosszabb utak, túrák alatt nagyon fontos szempont -, és nem zár el minket úgy a külvilágtól és hőn szeretett motorunk brummogásától, mint egy hagyományos füldugó, így az élmény és a hallásunk is megmarad.

Címlapsztori»

Forrás: Kia Motors Titkon érlelt whisky, Koreából - Kia Stinger bemutató Főnév, bizalmas jelentése fájdalmas ütés, vagy Nagy-Britanniában whisky szódával. Így fordítja le a szótár az angol stinger szót, és bármelyikre is gondoltak a Kia ...
    Forrás: BMW Túl a harmadik X-en - BMW X3 (2017) menetpróba Az első X3-as BMW bemutatása, vagyis 2003 óta másfél millió darab kelt el a modellből a világon. Bármennyire is népszerű Európában, Németországban nem is gyártják, hanem ...

Legolvasottabb cikkek

hirdetés

Olvasnivaló

Forrás: AFP/Alexander Joe Tíz percig tartott a per Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Forrás: Ruben van der Vleuten Saját útját filmezte végig egy csomag Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Forrás: MTI/Marjai János Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.

További adatok » Időjárás »