[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

[origo] motor> teszt

autó címlap Forma-1 Babetta-blog Garázsmenet Tesztek Videók Retro Mobil Új Peugeot 308 (x)

Darth Vader töri a menetszelet - Yamaha XT660Z Ténéré teszt

Nógrádi Attila|[origo]|2009. 09. 22., 9:29|Utolsó módosítás:2009. 09. 22., 10:17|

Az újjáélesztett Yamaha Ténéré ott folytatja, ahol legendás elődei abbahagyták: egy kis felkészítés után elindulhatunk vele a Dakar-ralin, míg az év többi részében közel tökéletes ingázó és kirándulómotor. Itthon egyenesen receptre kéne osztogatni, mivel a nyergében úgy tűnik, Magyarországon nincsenek rossz minőségű utak, megsüllyedt csatornafedelek és alattomos fekvőrendőrök. És ami a legfontosabb: Vader nagyúr gyári tartozék a motorhoz.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

180 centiméter alatt csak sámliról lehet felszállni rá
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A képeken csak egy filigrán túraendurónak néz ki a Yamaha tavaly feltámasztott modellje, ám ez ne tévesszen meg senkit: a Ténéré a valóságban olyan magas, hogy simán felkeltheti a fészekrakásban érdekelt gólyapárok figyelmét. A márka hazai képviseletének zsúfolt garázsában szó szerint kilógott a többi tesztmotor közül, így meglehetősen egyszerű feladat volt megtalálni. Felkászálódni rá sajnos már nem volt ilyen könnyű, a magas nyereg miatt csak egy majd fejmagasságba indított köríves rúgással lehet ráülni, ezért ha nincs a hátunk mögött pár év versenyszerű küzdősport, nem árt a motorozás előtt egy kicsit bemelegíteni.



Az első, Párizs-Dakar ralit is megjárt Ténérének még 30 literes volt a tankja


A Ténéré története több mint harminc évre nyúlik vissza, ugyanis a modell őse, az XT500 1976-ban jelent meg. Ebből a strapabíró egyhengeres enduróból fejlesztették ki 1983-ban az első Ténérét, amelyet rögtön bedobtak a mélyvízbe és elindították az akkor fénykorát élő Párizs-Dakar ralin. Az évek során számos újítást hajtottak végre a típuson, amely néhány év kihagyás után 2008-ban tért vissza a kereskedésekbe.



Akik túljutottak az első próbán és felküzdötték magukat a 895 mm magas nyeregbe, meglehetősen kellemes helyen találják magukat: a nyereg kényelmes, a lábtartók úgy helyezték el, hogy még hosszabb távon se gémberedjen el a lábunk, és a meglehetősen széles kormány is olyan magasan van, hogy egyenes háttal tudunk utazni. Az apró, de magas fejidom és a kis plexi a várakozásokon felül teljesített, még autópálya-tempónál is elterelte rólam a menetszél nagy részét, az pedig külön figyelmesség, hogy a Yamaha formatervezői Darth Vader fejét is belecsempészték a fejidomba. Ez persze csak Luke Skywalker számára lehet rossz hír, de mivel ő amúgy is egy messzi-messzi galaxisban él, igazából nem fontos.

Forrás: [origo]

Nem tudjuk, Vader nagyúr hogy funkcionál a menetszélben. A Yamaha jól


A 660 köbcentis egyhengeres blokk régi ismerős, ilyen dolgozik az XT 660 R-ben vagy az MT-03-ban is, őszinte, elnyűhetetlen darab óriási színészi képességekkel megáldva. Alapjáraton légkalapácsként dübörög, háromezres fordulatig csak egy kedvetlen favágó szerepét hajlandó eljátszani, csapkod össze-vissza, de nem sok mindent csinál, efölött viszont megtáltosodik, és nagyjából hatezerig vad vágtatásba kezd, majd mindez szép lassan átmegy egy elkeseredett halálhörgésbe, és a motor bár bömböl, de igazából nem csinál semmit legfölül. A fenti - tipikusan egyhengeres motorokra jellemző - karakterisztika öt perc alatt megszokható, másik öt kell hozzá, hogy megszeressük. Csak arra kell figyelni, hogy a fordulatszám ne essen háromezer alá, mert akkor jön a csörömpölés és rángatás.


Gyári videón a Yamaha Ténéré

Érdekes módon a Ténérében ugyanaz a 48 lóerős blokk van, mint az XT 660-ban, ám a yamahások érezhetően finomítottak rajta egy kicsit, mert sokkal kulturáltabban jár és adja le az amúgy nem túl nagy teljesítményét. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy nehezebben lehet vele egykerekezni, ám akinek erre van affinitása, az nyilván úgy is megoldja egy kisebb áttétellel, mindenki más meg csak örülhet, hogy az erőteljes kigyorsítások közben a földön marad a 21 colos első kerék.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A gyári gumikkal csak földútra merészkedjünk, bütykössel viszont csodákra lehet képes


Az érdekes formájú kipufogóknak döbbenetesen jó hangjuk van, gyári rendszert így visszadurrogni még nem hallottam gázelvételnél, ezért tuning kipufogóra gyakorlatilag felesleges költeni. A gyári extrák közül sokkal inkább a bukócsőnek (46 ezer forint) és az alsó motorvédő lemeznek van inkább értelme (46 ezer forint), különösen, ha időnként terepezni is szeretnénk. A fenti extrák nélkül sem teljesen védtelen a Ténéré: hatalmas műanyag bukógombák védik a tank fényezését, így egy kisebb esés, borulás meg sem kottyan a motornak. Kedves, de adott esetben létfontosságú apróság lehet, hogy a váltókar vége is felhajlik, így csökkentve a letörés kockázatát egy esés során.

Címlapsztori»

Fotó: Szabó Gábor Részegen ámokfutni egy céges buli után - Honda NM4 Vultus-teszt A Honda Vultus képes leállítani egy komplett benzinkutat. Ehhez mindössze annyit kellett tennem, hogy begurultam tankolni. Először csak a kutas srác hagyott ott ...
    Forrás: Copyright - Gabriel Szabo / Szabó Gábor www.szabog.com +447910 466625/Gabriel Szabo-+447910466625 Legális az autók között cammogó kocsma Néhány éve Budapesten is megjelent a sörbicikli, ami a rajta ülőknek jó buli, de a többi közlekedőnek sok bosszúságot okoz. Ha már a jogalkotók nem, legalább az ...
    Forrás: Retro Mobil Eltűnt hegyi versenyek nyomában Régóta nem rendeznek itthon klasszikus autós hegyi versenyt, pedig évtizedekkel ezelőtt ez még egy elterjedt és közönségcsalogató műfaj volt. Most már csak a veterán ...
    Forrás: Bocsi Attila/Peugeot Ő tervezi a Peugeot jövőjét Neki köszönhető a francia márka legutóbbi stílusváltása és az egyik legizgalmasabb versenyautója is. Bocsi Attilát kérdeztük a munkájáról.
    Fotó: Zirig Árpád És akkor mi van, ha elöl hajt? Csak előre nézek. Szemem sarkából figyelem a kormány mögött diszkréten kibúvó szélvédő-kijelzőt, minden idegszálammal arra koncentrálva, hogy tökéletes ívben vágjam szét ...
    Forrás: Fortepan A munkásosztály úszó palotája A magyar ezüstnek is nevezett alumíniumból 1956-ban megkezdődött egy vízibuszcsalád gyártása, amit a propaganda forradalminak emlegetett, mit sem sejtve a pár hónappal ...
    Forrás: AFP/Aizar Raldes Ezek a világ legveszélyesebb útjai Az Egészségügyi Világszervezet adatai alapján elkészült a toplista a világ legveszélyesebb útjairól, amelyen épp úgy vannak egysávos, sziklába vájt szerpentinek és ...
hirdetés

Olvasnivaló

Forrás: AFP/Alexander Joe Tíz percig tartott a per Elhalasztották Oscar Pistorius perét, miután a vád még nyomozni akar a gyilkosság ügyében.
Forrás: Ruben van der Vleuten Saját útját filmezte végig egy csomag Minikamerát és intelligens vezérlést szerelt postai csomagjába egy brit szaki.
Forrás: MTI/Marjai János Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.

FÓRUM

További adatok » Időjárás »