Az EgyptAir légitársaság Los Angelesből Kairóba közlekedő Boeing 767-es típusú gépének a fedélzetén a New York-i megálló után 217-en tartózkodtak, és valamennyien szörnyethaltak, amikor gép hatalmas sebességgel becsapódott az óceán vizébe.
A két fekete doboz egyike, amely a repülés során keletkezett műszaki és elektronikus információkat tárolta, arról tanúskodik, hogy a repülés eseménytelenül zajlott, mígnem valaki kikapcsolta a robotpilóta berendezést, majd a gép hajtóműveit is. Műszaki hiba nyomára nem bukkantak.
A napokkal később megtalált hangrögzítő berendezés - amely a pilótafülkében elhangzott beszélgetések mellett a háttérzörejeket is szalagra vette - olyan információt tartalmaz, miszerint amikor a főpilóta rövid időre elhagyta a pilótafülkét, az ott maradt személy rövid fohászt mondott arabul, miszerint Isten kegyelmébe ajánlja magát. A műszaki információkat őrző adatsor szerint néhány másodperccel ezután kikapcsolt állapotba került a robotpilóta berendezés.
Ez a pilótafülkében maradt személy valószínűleg Gamal el-Batuti, a tartalék másodpilóta volt, akinek csak jóval később kellett volna beülnie a segédpilóta székébe, de a hangszalag egy korábbi részének tanúsága szerint ő kérte társát, hogy cseréljenek.
A pilótafülkébe rövidesen visszatérő főpilóta a hangszalag szerint döbbenten kérdezte, hogy mi folyik, majd azt mondta: "húzd velem együtt". Ekkor a gép már vészes sebességgel süllyedt a felszólítás nyilván arra vonatkozott, hogy együtt igyekezzenek magasabbra emelni a gépet. A műszaki adatokból azonban arra lehet következtetni, hogy a két férfi egymással ellentétesen cselekedett: a főpilóta a saját üléséből elérhető módon a repülési magasságot növelni igyekezett, a segédpilóta azonban a keze ügyébe eső manőverezési lehetőségeket a jelek szerint arra használta, hogy a gép minél alacsonyabbra kerüljön.
Az amerikai vizsgálókhoz pénteken újabb egyiptomi szakemberek társultak - többek közt az EgyptAir légitársaság olyan alkalmazottai, akik jól ismerték a nyugdíjazás küszöbén állt Gamal el-Batutit.
Az egyiptomiak bekapcsolódása nyomán amerikai részről pénteken szükségesnek látták pontosítani az eddig megjelent sajtóhíreket. Az ominózus fohász ugyanis - az amerikai lapokban használt átírás szerint: "Tawakilt ala Alla" - nem jelent többet mint hogy aki ezt mondta, Isten segítségére bízta magát. Napokkal ezelőtt azonban a USA Today című lap, majd ennek nyomán több sajtóorgánum azt közölte, hogy az elhangzott mondat értelme angolul: "A döntést meghoztam, Isten kezébe helyezem sorsomat".
Az egyiptomiak felhívták a figyelmet arra, hogy a szóban forgó kijelentés angol fordításának az eleje ("a döntést meghoztam") csupán erőltetett értelmezési kísérlet, ami indokolatlanul került be az angol nyelvű tájékoztatásokba. A vallásos mohamedánok nagyon gyakran kérik Isten segítségét, akkor is, ha teljesen hétköznapi cselekvéshez fognak, és ez a kijelentés (Tawakilt ala Alla) nem feltétlenül utal valamilyen sorsfordító súlyú dologra, amit a "döntést meghoztam" kitétel sugall.
Egyiptomi közlés szerint az amerikai repülésbiztonsági szervek így most levették a napirendről azon tervüket, hogy bűncselekmény gyanúja miatt az FBI-nak, az amerikai Szövetségi Nyomozó Irodának adják át a vizsgálatot.
Mindettől persze semmi nem változott abban a tekintetben, hogy a szerencsétlenségnek semmilyen lehetséges műszaki kiváltó okát nem őrzi a fekete doboz, valamint hogy a két pilótaülésből végrehajtott kézi beavatkozás a jelek szerint egymással ellentétes műszaki hatás irányba mutatott.
A szakértők most digitális hangelemzéssel próbálnak pótlólagos információkhoz jutni. Olyan háttérzörejeket, hangfoszlányokat keresnek, amelyek választ adhatnának arra, kik tartózkodtak a szerencsétlenség előtti percekben a pilótafülkében, és milyen magatartást tanúsítottak.
(MTI)
Ajánló:
Ilyen típusú volt a lezuhant gép is. (angolul)
Korábban:
(1999.11.17.)