A riasztórendszer hibája okozhatta a norvég vonatbalesetet<br/>

Vágólapra másolva!
Eddig tizenegy holttestet emeltek ki a szerelvények roncsai közül, 22 ember sorsa ismeretlen. A két utasszállító vonat kedden frontálisan ütközött össze Oslótól 150 km-re. A balesetet a riasztórendszer súlyos hiányosságai okozhatták.
Vágólapra másolva!

Norvégia történetének eddigi legsúlyosabb vonatszerencsétlensége után szerda délben még mindig 22 ember sorsa volt ismeretlen. Eddig tizenegy holttestet emeltek ki a szerelvények roncsai közül. Egy kislány úgy menekült meg, hogy kiesett a vonatból.

A TV2 norvég televízió beszámolója szerint a balesetet a riasztórendszer súlyos hiányosságai okozhatták. Egyre több jel utal arra, hogy a forgalomirányító központ tudott a két vonat közelgő frontális összeütközéséről, a mozdonyvezetőket azonban nem tudták időben figyelmeztetni, mert nem találták mobiltelefonjaik számát. A mozdonyvezetők egymásnak adják át a mobiltelefonokat, ezért mindig más és más vonaton használják őket, így a telefonkezelők nem tudják pontosan, mely készülék mikor kinél van. "Képtelenek voltunk a telefonszámokat megtalálni" - mondta a norvég vasutak két tisztviselője a TV2 norvég televíziónak.

A két vonatnak öt-hét kilométeren át vezet azonos szakaszon az útja. A két mozdonyvezető egyike minden bizonnyal nem vett észre egy piros lámpát - mondták a vasutasok. A tervek szerint hamarosan olyan fékrendszert vezetnek be, amely önműködően megállítja a vonatot, ha az áthalad egy piros jelzésen.

A szerencsétlenül járt vonatok egyike egy Trondheimből Oslóba közlekedő távolsági vonat volt, a másik helyi ingajáratként Hamar és
Rema között szállította a utasokat. A két szerelvény Lillehammer közelében, Aasta városka pályaudvarától nem messze ütközött össze.
Az NSB norvég állami vasúttársaság adatai szerint 96 utas és négy vasúti alkalmazott tartózkodott a két szerelvényen. Harminc sebesültet helikopterrel kórházba szállítottak. A 67 szerencsés túlélő egyike egy hároméves kislány, aki az ütközéskor kirepült a vonatból, és a hóba esve szinte sértetlen maradt. A baleset egy kanyarban történt. A két vonat óránként 80-90 kilométeres sebességgel rohant egymásba - közölte a vasúttársaság szóvivője.

A roncsokból szerda délig csak tizenegy halottat tudtak kiemelni, mert a keletkezett tűz kezdetben csaknem lehetetlenné tette a mentést. Mindkét vonatot dízelmozdony vontatta, amelyek gázolaj-üzemanyaga meggyulladt, és több vasúti kocsi teljesen kiégett. Szemtanúk beszámolói szerint több ember a lángokban lelte halálát.

(MTI)

Korábban:

(2000. január 4.)