Az ausztráliai éghajlatot vették figyelembe a ciánszennyeződést okozó üzem felépítésénél

Nicolae Noica román területfejlesztési és közmunkaügyi miniszter szerint nem a román, hanem az ausztráliai éghajlatot vették figyelembe az Aurul aranybánya-társaság zazari derítőjének tervezésekor, és ez a hiba vezetett a súlyos környezetszennyezést okozó balesethez.

A területfejlesztési és közmunkaügyi minisztérium, amely az építkezési normák és szabványok ellenőrzéséért felelős Romániában, Mugur Isarescu miniszterelnök felkérésére végzett átfogó vizsgálatot annak kiderítésére, hogy mi okozhatta a január végén történt gátszakadást. "Teljes felelősséggel kijelenthetem, hogy az ausztrál cég a vétkes, amely építészeti szempontból alapvetően hibás tervet valósított meg" - idézték a lapok a minisztert.

Borbély László, a területrendezési és közmunkaügyi minisztérium államtitkára szerdán azt mondta, hogy 1993-ban - az akkor még állami tulajdonban lévő - nagybányai (Baia Mare) Aurul társaság elvi engedélyt kapott a környezetvédelmi minisztériumtól a meddőt hasznosító üzem felépítésére. Az ausztrál Esmaralda Exploration aranybánya-társaság 1995-ben kezdett tárgyalásokat Romániában, és 1996-ban kormányrendelettel román-ausztráliai vegyesvállalattá alakult az Aurul. Az építési engedélyt 1997. áprilisban, az ideiglenes működési engedélyt pedig 1999. májusban kapta meg a nagybányai társaság.

Nicoale Noica szerint figyelembe kellett volna venni a román klímát, ám a tervezéskor abból indultak ki, hogy a derítőben a vízmennyiség változatlan lesz, mert a tárolóba jutó természetes csapadék elpárolog. "Ausztráliában, az ottani időjárási viszonyok közt ez az egyensúly kialakítható, de Romániában nem" - mondta a miniszter. Noica szerint ez a tervezési hiba elkerülhetetlenné tette a katasztrófát.

Már tavaly is három alkalommal ciánt tartalmazó víz került a szabadba, ennek ellenére 2000. január 20-án 2001. március 31-ig szóló működési engedélyt kapott a cég.

A zazari derítő gátja idén január 30-án éjszaka szakadt át mintegy 25 méter hosszan. A balesetet megelőző hetekben rendkívül sok hó esett a térségben, majd január utolsó hetében hirtelen felmelegedett az idő, és a hó gyors olvadásnak indult. Az Aurul ausztrál igazgatója két nappal a baleset bekövetkezte előtt lemondott posztjáról.

A fele-fele arányban ausztráliai és román tulajdonban lévő Aurul társaság vezetői mostanáig kizárólag az időjárást - a gyors hóolvadást - okolták a történtekért.

(MTI)

Korábban:

(2000. február 24.)