A futómű szétrobbanó gumiabroncsa okozta a Concorde tragédiáját

Csütörtök este nyilvánosságra hozott előzetes jelentésükben francia szakértők megerősítették azt a korábbi feltételezést, hogy a Concorde szuperszonikus repülőgép júliusi párizsi balesetét a futómű szétrobbanó gumiabroncsa, illetve annak következményei okozták.

Jó egy hónapal az Air France légitársaság szuprerszonikus utasszállítójának Párizs melletti blesete után továbbra sincs tiszta kép arról, hogyan idézte elő a gép egyik kerekének felrobbanása azt a láncreakciót, amely a Concorde-gép lezuhanását és száztizemhárom ember halálát okozta.

A francia felügyeleti hatóság balesetvizsgáló csoportjának (BEA) pénteki sajtóértekezletén ismertetett első, továbbra sem végleges jegyzőkönyv teljes bizonyossággal csak a gumiköpeny szétvetődését és ennek okát tudta bizonyosan megállapítani, továbbra is homály fedi azonban a tűz kipattanásához, valamint szétterjedéséhez vezető láncreakció elemeinek sorrendjét. "További hónapokra vagy akár évekre lehet szükség ahhoz, hogy a baleset okait feltáró végleges vizsgálati jelentés elkészülhessen "- közölte Paul-Louis Arslanian, a BEA igazgatója Párizsban.

A jegyzőkönyvet ismertető sajtótájékoztatón arra hívta fel a figyelmet, hogy mindenekelőtt a Concorde-gép futóművének gumiabroncsával összefüggő problémát kell tisztázni. "Ez nem azt jelenti, hogy a gumiköpeny márkája a kérdés tárgya: maga a kerékszerkezet az, amelyet vizsgálnunk kell" - tette hozzá.

A BEA-jelentés igazoltnak tekinti, hogy az Air France FR 4590-es Concorde-járata július 25-én New York felé felszálltában a kifutópályán rágurult egy 43 centimétres fémlemezre, amely felhasította a baloldali futómű jobb első kerekének gumiabroncsát. Ez indította el a végzetessé vált folyamatot: az idegen fémlemez felcsapódásakor már nem volt mód leállítani a felemelkedéshez felgyorsult gépet. Az egész katasztrófa - állapítja meg a jelentés - mindössze másfél perc alatt zajlott le.

A kifutópályán heverő, több helyen átlyuggatott fémlemez eredetéről sem hoz egyértelmű ítéletet a jegyzőkönyv, megelégszik annak rögzítésével, hogy azon a repülőgépiparban használatos szegecselést és ragasztóanyagot találtak. Származhat akár idegen repülőgépről, mert valószínűleg nem volt a lezuhant Concorde része - de ez egyelőre teljes bizonyossággal nem igazolható. A szétrobbant abroncs darabjait is megtalálták a kifutópályán: az egyik például négy kilogrammot nyomott.

Ettől a ponttól kezdve azonban nem tudják, hogy melyik esemény milyen sorrenben követte a másikat - a szétrepülő gumiabroncsdarabok az üzemanyagtartályt hasították-e fel vagy a motorba kerültek bele. Erre a kérdésre majd csak a szerencsétlenül járt gép teljes helyreállítása után - amely még hosszú időt vesz igénybe - tudnak majd végleges választ adni.

A 90 oldalas előzetes jelentés a részletes technikai adatoktól kezdve a gumiról és a fémdarabról készült fényképfelvételeken át a pilóták és a Roissy irányítótorony közötti utolsó beszélgetésig a baleset minden körülményét felsorakoztatja, a baleset okára vonatkozóan azonban nem tartalmaz elemzést vagy végleges következtetést.

A pilóták és az irányítótorony közötti kommunikációból kiderült, hogy a földi irányítók a tragédia észlelése után azt tanácsolták a gépnek, hogy térjen vissza Roissy-ba, de a pilóták azt mondták, hogy - a vészlandoláshoz szükséges sebesség eléréséhez - már nincs idő. A földi irányítók voltak egyébként azok, akik először észrevették, hogy valami nincs rendben a magasba emelkedő Concorde-dal: ők közölték a pilótákkal, hogy lángokat látnak a gépnél.
Hét másodperccel később hangzott el a repülőről, hogy a kettes hajtómű leállt.

A Concorde jövőjét firtató kérdést Paul-Louis Arslanian azzal hárította el, hogy a BEA-nak nincs felhatalmazása hosszútávú feltételezések megfogalmazására, és amúgy sem tartozik hatáskörébe az ilyen tartalmú döntés.

A júliusi Concorde-katasztrófában érintett Franciaország és Anglia - a British Airways augusztus közepéig hét Concorde óriás utasszállítót működtetett - közös vizsgálóbizottsága legközelebb szeptember 7-én, Párizsban tart ülést a további teeendők eldöntésére.

(MTI)

Ajánló:

A Boeing oldalán (angolul)

Korábban:

(2000. augusztus 10.)