Az orosz haditengerészet szerint felkészült volt a Kurszk legénysége<br/>

Vágólapra másolva!
Az orosz haditengerészet hétfőn határozottan visszautasította azokat a sajtóértesüléseket, hogy a Kurszk atom-tengeralattjáró tragédiájáért a legénység gyatra képzettségi szintje lenne okolható. A hajó tavaly az Északi Flotta legjobb hajójának bizonyult, egy júliusban készült pszichológiai felmérés szerint pedig a Kurszk legénysége 20 százalékkal felkészültebb volt a flotta átlagánál.
Vágólapra másolva!

Igor Digalo, a haditengerészet szóvivője szerint a tengerészek gyakorlatlanságáról szóló beszámolók - amelyek azt feltételezik, hogy a haditengerészek képzetlenségük miatt nem tudták használni a fedélzeten lévő mentőeszközöket -, illetve a Kurszk kapitányának felkészületlenségéről terjesztett híresztelések minden alapot nélkülöznek. Emlékeztetett arra, hogy tavaly a Kurszk kitűnőre vizsgázott a szolgálati feladatok teljesítésénél, s el is nyerte az Északi Flotta legjobb tengeralattjárója címért járó vándorkupát.

A tengeralattjáró legénységének júliusban végzett pszichológiai vizsgálatai azt bizonyítják, hogy lélektani tényezők szempontjából a Kurszk haditengerészeinek mutatói 20 százalékkal jobbak voltak az Északi Flotta átlagánál.

Az orosz sajtótalálgatásokhoz az is hozzájárult, hogy az ügyészség az orosz büntető törvénykönyv egy olyan cikkelye alapján indított eljárást, amely "a közlekedésbiztonsági szabályok és a vasúti, légi és vízi járművek üzemeltetési előírásainak megsértése" kapcsán akár tíz év szabadságvesztést is kilátásba helyez a felelősöknek, s ezzel mintegy közvetve a Kurszk legénységét hibáztatta. Az orosz katonai főügyész főtanácsadója, Szergej Usakov ezredes hétfőn magyarázkodásra is kényszerült ezzel összefüggésben. A katona elmondta: nem a haditengerészeket gyanúsítják, hanem - az ügyészség megítélése szerint - azokat a hivatalos személyeket, akik azt az "azonosítatlan tengeri járművet irányították, amellyel a Kurszk ütközött". Usakov szerint ezek a személyek megsértették a közlekedésbiztonság előírásait, s ez vezetett az ütközéshez, majd pedig a katasztrófához.

Az orosz lapok viszont már korábban utaltak arra, hogy a felszíni hajók közlekedését valóban szabályozzák nemzetközi előírások, de azok nem vonatkoznak a tengeralattjárókra.

(MTI)

Korábban:

(2000.08.16.)