Az időjárástól függ, hogy folytatja-e a próbaüzemelését az Aurul cég<br/>

Vágólapra másolva!
Az év eleji súlyos ciánszennyezést okozó nagybányai Aurul "bizonyos időszakokban teljes kapacitással üzemel" - mondta Ioan Gherhes, a máramaros megyei Környezetvédelmi Hivatal vezetője. Abban az esetben ha a következő hetekben száraz idő várható, akkor az Aurulnak nem kell leállítania a korábban engedélyezett próbaüzemelést.
Vágólapra másolva!

Gherhes a pénteki román sajtóban megjelent nyilatkozatában elmondta, hogy az ausztrál-román vegyes vállalat a kitűzött határidőre, szeptember végére, nem készítette el azt az összefoglaló jelentést, amelyben arról kellett volna számot adni, hogy az elmúlt három hónapban mit végeztek a termelés biztonságának növelése érdekében, milyen technikai javaslataik vannak a jövőbeni működésre.

A vállalat vezetése azt kérte, hogy a jelentés elkészítésére kaphasson még két hónapot. A kérés egyben azt is jelenti, hogy az Aurul szeretné meghosszabbítani a próbaüzemelésre kiadott ideiglenes működési engedélyt.

Gherhes korábbi nyilatkozataiban elismerte, hogy a próbaüzemelés azt jelenti: az Aurul "bizonyos időszakokban teljes kapacitással üzemel". A környezetvédelmi illetékes szerint az eddigi próbák során semmilyen baj, rendellenesség nem történt.

A román illetékes hangsúlyozta, hogy a vállalat kérésének elbírálásához a vízügyi hatóságok véleményére is szükség van.

Mint mondta, a vélemények kialakításában nagy szerepe lesz annak, hogy a román meteorológiai intézet szerint az elkövetkező két hónapban száraz, vagy esős idő várható. Ha a meteorológia száraz időt jósol, az Aurulnak nagy esélye van arra, hogy folytathatja a próbaüzemelést. Ha esős idő várható, elképzelhető, hogy a jövő héten a vállalat leállításáról döntenek az illetékesek.

Az aranybányák meddőhányóinak újrahasznosítására alakult Aurul vállalat egyik zagytárolójának gátja január végén átszakadt, és több mint 100 ezer köbméter, ciánt tartalmazó ipari víz került a szabadba. A mérgező ciánhullám végigvonult a Láposon, a Szamoson, a Tiszán és a Dunán, és egy hónappal a baleset után érte el a Fekete-tengert.

A környezeti katasztrófa okait vizsgáló nemzetközi szakértői jelentések megállapították: tervezési hibák vezettek ahhoz, hogy a fejlett államokban ma már sehol nem engedélyezett technológia ilyen nagy bajt okozott.

(MTI)

Korábban:

(2000.08.31.)