Ranald Sutherland, a háromfős bíróság elnöke több száz órányi meghallgatások után, a tavaly májusban kezdődött tárgyalás 85. napján nyilvánította lezártnak az eljárás eddigi szakaszát, amely után már csak az ítélethirdetés maradt hátra. Erre elvben akár közvetlenül a záró védőbeszédek elhangzása után, vagyis még csütörtökön sor kerülhetett volna, de Sutherland szerint a bíróságnak olyan nagy mennyiségű dokumentumot kell áttanulmányoznia, hogy most még az ítélethirdetés időpontját sem tudja megmondani.
A bíróságnak nehéz lesz el döntenie, bűnös-e az 1988 decemberében a skóciai Lockerbie felett felrobbant PanAm utasszállító gép elleni merénylet elkövetésében a vád alá helyezett két líbiai állampolgár. A skót törvények szerint, amelyek alapján a tárgyalás folyik, a bizonyítás a vád képviselőit terheli; a védelemnek semmit nem kell bizonyítania, csupán arról kell meggyőznie a bírákat, hogy a vádlottak bűnösségével szemben ésszerű kételyek támaszthatók.
A vád képviseletében Alistair Campbell vezető ügyész 230 tanú meghallgatása alapján, a múlt héten elhangzott záró vádbeszédében arra a következtetésre jutott, hogy a feltárt tények kétséget kizáróan bizonyítják a vádlottak bűnösségét, s ennek kimondására kérte a bíróságot.
A per január 30-i folytatásakor elvileg három dolog történhet: a bíróság bejelenti, hogy készen áll az ítélethirdetésre, amely ebben az esetben már másnap megtörténhet; a bíróság még nem tudja kihirdetni az ítéletet, de be tudja jelenteni az ítélethirdetés időpontját; végül, ha még ez utóbbi sem áll módjában, akkor a tárgyalást ismét elnapolják, s akkor ismét ugyanez a három lehetőség áll majd fenn. Maga az ítélet ugyancsak háromféle lehet: "bűnös", "nem bűnös", illetve "bűnössége nem bizonyítható".
Ez utóbbi változat, a skót jog sajátossága, gyakorlatilag felmentést jelent, de a vádlott ártatlanságának kimondása nélkül. A két vádlott mindvégig ártatlannak vallotta magát az 1988. december 21-én elkövetett merényletben, amely a légi közlekedés történetének egyik legsúlyosabb, 270 halálos áldozatot követelő katasztrófáját okozta.
(MTI)
Korábban:
(2001. január 9.)