Durrdefekt okozhatta a Szent Gotthárd-alagúti katasztrófát

Vágólapra másolva!
Sikerült eloltani a Szent Gotthárd-alagúti baleset után keletkezett tüzet. A rendőrfőnök szerint durrdefekt okozhatta a tragédiát, melyben 11 ember meghalt, és további 128 személyt keresnek. A romok alatt mintegy 100 személyautó és 15 kamion van.
Vágólapra másolva!

A Szent Gotthárd-alagútban péntekre virradóra sikerült a tüzet annyira eloltani, hogy hozzáláthattak a mennyezet szerkezetének megerősítéséhez, ami előfeltétele a további munkálatoknak. A szerda reggeli baleset és az azt követő, rendkívül magas hőfokú tűz nyomán a mennyezet borítása mintegy 250 méter hosszúságban leomlott, illetve meglazult.

A biztosítást fém állványzat segítségével végzik, s a reggeli tájékoztatás szerint ez a munka több órát igénybe vesz majd. A mennyezet megerősítése után először várhatóan a péntek déli órákban zürichi szakértők csoportja keresi fel a baleset helyszínét, és fotósok rögzítik a látványt. Az utólagos elemzéssel a lausanne-i egyetem szakértőit bízták meg.

Ezután látnak majd hozzá az áldozatok kiemeléséhez. A romok alatt az alagútban mintegy 100 személyautó és 15 kamion van, de azt még becsülni sem lehet, hogy hányan vesztették életüket autójukban.

Pénteken reggel még mindig száznál több embert kerestek, s a hatóságok arra számítanak, hogy az eddig kiemelt 11 után még további áldozatokat is találnak, de remélik, hogy a keresettek számánál jóval kevesebbet. Feltételezik, hogy az alagútban lévő autók többsége üres, s emlékeztetnek arra, hogy az eddig kiemelt áldozatok legtöbbjét nem autókban, hanem az aszfalton találták meg.

Marco Guscio, Ticino kanton közlekedési rendőrségének vezetője úgy vélte, hogy a formátlan halmokká égett roncsok kivontatására csak később kerül majd sor. A rendőrségi vezető annak a feltételezésének adott hangot, hogy a katasztrófát egy durrdefekt okozhatta. Azt is hozzátette: pénteken nem várható több áldozat kiemelése, mivel a roncsokban az emberi testekből legfeljebb mikroszkopikus méretű maradványok lehetnek.

Ausztriában, ahol több tűzzel, és sok áldozattal járó alagútbaleset is történt az utóbbi időben, a szakértők nem győzik újra hangsúlyozni, mi a teendő az alagutakban általában, s tűz esetén különösen: eleve nagy követési távolságot kell tartani, s dugó esetén is az elől haladó kocsitól a szokásosnál nagyobb távolságra kell megállni bekapcsolt vészjelzővel. Balesetnél lehetőleg a fal mellé kell húzódni, hogy a mentők-tűzoltók elférjenek, tűz esetén pedig azonnal el kell hagyni az autót - de a slusszkulcsot a zárban kell hagyni - s menekülni kell.

Korábban:

A svájci alagútban több mint 130 halott lehet