Veszélyes Szent Gotthárd-alagútat elkerülő út is

Vágólapra másolva!
A Szent Gotthárd-alagút múlt hét közepe óta tartó, baleset miatti lezárása Európa egyik legveszélyesebb útvonalává tette a Szent Bernát-alagúton átvezető elkerülő utat, s a kormány fontolóra vette, hogy a nemzetközi forgalom számára lezárja az alagutat.
Vágólapra másolva!

A Szent Gotthárd-alagút múlt hét közepe óta tartó, baleset miatti lezárása Európa egyik legveszélyesebb útvonalává tette a Szent Bernát-alagúton átvezető elkerülő utat - írták a svájci lapok csütörtökön, s a kormány fontolóra vette, hogy a nemzetközi forgalom számára lezárja az alagutat.

A Szent Gotthárd-alagútban történt baleset óta csütörtökre virradóra immár harmadik alkalommal kellett súlyos balesetek miatt lezárni a Szent Bernát-útvonalat: ezúttal egy nyerges vontató durrdefekt miatt hirtelen irányt változtatott, majd kigyulladt.

A Szent Bernát-alagút 34 éve épült, hossza 6,6 kilométer, s az autóklubok általi tavalyi vizsgálat hiányosnak minősítette biztonságát, ráadásul az útvonal a hamarosan beköszöntő télben csak hólánccal járható, illetve kamionok számára gyakran le kell zárni. Eddig évi 2,2 millió autó haladt át rajta - ennek egyötöde volt kamion és teherautó -, de forgalma most megsokszorozódott. A sajtó ketyegő pokolgépnek nevezi az alagutat, mivel úgy ítéli meg, hogy ott a jelenlegi körülmények között bármikor történhet súlyos baleset, vagy katasztrófa.

A Szent Gotthárd-alagút lezárása miatt naponta közel 20 ezer kocsit, s ezen belül mintegy 5000 kamiont kell más utakra terelni, miközben a Szent Gotthárd-alagút két vége között húsz év után újra indított, ingajáratban közlekedő autószállító vonatok kihasználtsága hétfőn alig 13 százalékos volt.

Az Olaszországba irányuló forgalom egy része most a Torino és Albertville közötti Frejus-alagúton halad ás, és azt tervezik, hogy ha az ugyancsak egy 39 ember életét kioltó 1999-es baleset óta lezárt Mont Blanc-alagút december 15-re tervezett megnyitása után az egymástól 90 kilométerre lévő két alagutat egyirányúsítják.

Ausztriában a legnyugatibb elkerülő útvonalat csak 7,5 tonna súlyig használhatják a kamionok, a Brenner-hágón a Szent Gotthárd-alagút lezárása óta a szokásosnál mintegy 15 százalékkal több, napi 500 kamion halad át, de ez még csak az első napok tapasztalata, s hogy mekkora a forgalom tényleges növekedése, az csak később derül majd ki. Az Arlberg-úton és az Inntal-autópályán más a helyzet, Akadnak olyan szűk keresztmetszetek, ahol autószállító vonatok is enyhíthetik a forgalmat, másutt, például a Felbertauernen a hó nagyon megnehezíti a közlekedést, s például az itt járó vonat csak személyautókat és legfeljebb 3,5 tonna összsúlyú teherautókat visz.

Korábban:

Durrdefekt okozhatta a Szent Gotthárd-alagúti katasztrófát