A motor "megelőzhette" a repülőgépet - mondja a szakértő

Vágólapra másolva!
Az Airbus 300-asnak két hajtóműve van, és bár nagyon ritka, de elvileg elképzelhető, hogy ezek leválnak a géptestről - mondja Cseh Ákos repülőgép-szakértő, aki biztonságos repülőgépnek tartja ezt az európai gyártmányú géptípust, amely hétfőn lezuhant New Yorkban.
Vágólapra másolva!

A közös európai konstrukcióban gyártott Airbus repülőgépcsalád egyik típusa zuhant le hétfőn New Yorkban. Az [origo]-nak Cseh Ákos repülőgép-szakértő elmondta, hogy véleménye szerint a jármű nem kevésbé biztonságos, mint bármelyik más típus, és meghibásodásának az esélye sem nagyobb. Az Airbus-családból a 300-as az első tag, amit gyártani kezdtek a hetvenes években, de ettől függetlenül a nagyméretű gép nem mondható elavultnak, úgynevezett újgenerációs típus.

Két hajtóműve van, és bár nagyon ritka, de elvileg elképzelhető, hogy ezek leválnak a géptestről - tette hozzá Cseh Ákos. Ha így történt, az egyaránt bekövetkezhetett anyaghiba vagy szerelési gondatlanság miatt. Nyilvánvaló azonban, hogy ebben az esetben a pilóta hibájáról nem lehet szó. A hajtóművek akkora erővel húzzák felfelé a gépet, hogy nagyon ritkán ugyan, de elpattanhatnak a rögzítő szegecsek, és ilyenkor a motor "megelőzi a repülőgépet". Ha bebizonyosodna, hogy ez okozta a szerencsétlenséget, a terrortámadás lehetőségét is kizárhatjuk - mondta a szakértő.

Barbara Kracht az A 300- as Airbust gyártó konzorcium szóvivője bejelentette, specialisták indultak az USA-ba a katasztrófa okainak kivizsgálására. Az eddig kimondottan biztonságosnak bizonyuló A-300 - assal a '70-es évektől nyújtott először parolit az európai repülőgépgyártás amerikai konkurenciájának. A szóvivő egyenlőre nem tudta sem megerősíteni, sem cáfolni, hogy technikai hiba okozta a katasztrófát.

[origo]