Goya-festmény kolumbiai kokainért

Vágólapra másolva!
Két tonna kokaint csempészett magángépén diplomáciai védettsége segítségével egy állítólagos szaúdi herceg és három társa az Egyesült Államokból Párizsba - állítják az amerikai drogüldözők. A szállítmány nagy részét azonban értékesítése előtt az európai hatóságok lefoglalták, ezért a herceg egy társa két értékes festménnyel - egyik Francesco de Goya spanyol festő műve - akarta kiengesztelni a pénzüket követelő drogkereskedőket. A festményeket viszont az amerikai hatóságok foglalták le. Szaúd-Arábia állítja: nem tudnak a herceg létezéséről, aki talán hazájában bújkál.
Vágólapra másolva!

Az amerikai drogüldöző ügynökség, a DEA azzal vádol egy állítólagos szaúdi herceget, hogy 1999-ben diplomáciai mentességét kihasználva két tonna kolumbiai kokaint csempészett magánrepülőgépén Caracasból Párizsba, két kolumbiaival és egy spanyol műgyűjtővel szövetkezve.

Floridai lapok csütörtöki beszámolói alapján kiderült, hogy egy szövetségi vádesküdtszék egy DEA-ügynök eskü alatt tett írásbeli vallomása alapján vádat emelt a négy személy ellen, kokain kereskedelmi célú birtoklása miatt. Eddig csak az egyik kolumbiait, egy Miamiban élő ingatlanokkal foglalkozó nőt tartóztattak le, lakásában lefoglalva Fernando Botero kolumbiai festő három olajfestményét.

A DEA szerint a szaúdi herceg, Najef bin Szultan bin Favvaz al-Saalan, aki rövid ideig élt Miamiban, alighanem hazájában tartózkodik, a spanyol műgyűjtő pedig talán Svájcban. A sivatagi királyság washingtoni nagykövetsége mindenesetre közölte, hogy nem tud ilyen nevű szaúdi hercegről.

A DEA szerint az ingatlanügynök hozta össze a herceget a kolumbiai kábítószer-kereskedőkkel, míg a másik kolumbiai a szállítmány dél-amerikai útját intézte, a spanyol műkereskedő pedig az európai terítéssel foglalkozott. Al-Saalan gépe 1999. május 16-án érkezett meg a francia fővárosba.

Nem sokkal azután, hogy a csempészett drog az utcára került, a spanyol rendőrség elkobzott 190 kilót, a franciák pedig 804-et, így az összeesküvők nem tudtak fizetni a kolumbiai drogkereskedőknek. A spanyol műgyűjtő két értékes képpel próbálta kiegyenlíteni a számlát, de ezeket a DEA márciusban lefoglalta egy New York-i műkincsraktárban.

Az egyik Francisco de Goya spanyol mester festménye, A postakocsi kirablása (1793), a másik pedig a japán impresszionista Tsuguharu Foujita Fiatal nő mellképe című alkotása (1924). Mindkét festményt egy-egymillió dollárra taksálják, és a DEA azt reméli, hogy per befejeztével mindkettőt elárvereztetheti. Mindamellett az El Nuevo Herald szerint egy barcelonai műkereskedő máris keresetet nyújtott New Yorkban a DEA ellen, azt állítva, hogy a két kép az övé.