Bush helyi rádiókban kezdi kampányát

Vágólapra másolva!
Viszonylag kis területen fogható, konzervatív szellemiségű rádiókban kezdte meg választási kampányát George Bush amerikai elnök. Az új kampánytaktikával akarják feltüzelni Bush elkötelezett híveit a jövő novemberben esedékes választásra. A demokraták között közben éles harc folyik a párt nevében elnökségre pályázó kilenc politikus között.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államokban már javában folyik a 2004 novemberében esedékes elnökválasztást megelőző kampány. A legnagyobb figyelem egyelőre a demokrata aspiránsok vetélkedésére irányul, de egyre több jel mutat arra, hogy már George Bush jelenlegi elnök is megkezdte az aktív kampányolást.

Amikor például az elnök Szaddám Huszein december 14-i elfogása kapcsán sajtótájékoztatót tartott, nagyrészt nem is a bukott iraki diktátor kézre kerítéséről, hanem hazai ügyekről, például az egészségügy átalakításáról beszélt. A BBC washingtoni tudósítója akkor úgy kommentálta mindezt, hogy egyértelmű: Bush megkezdte kampányát a 2004-es elnökválasztásra.

Az elnök kampánystábjának munkatársai egyelőre nem tűntek fel az országos televízióműsorokban, helyi rádiókban azonban egyre többször szerepelnek - írja a The New York Times. Az amerikai napilap felfigyelt arra, hogy Bush kampányának sajtótitkárával az elmúlt hetekben számos rádióműsorban készítettek telefoninterjút. Ezek az úgynevezett beszélgetős rádiók a republikánusokhoz, Bush pártjához állnak közel.

A konzervatív szellemiségű rádiókban elindult kampánnyal Bush elkötelezett híveit akarják felkészíteni, feltüzelni az elnökválasztásra - írja a New York Times. Bush kampánystratégái szerint a konzervatív rádiók hálózatának komoly szerepe lehet majd a kampányban. Szerintük ugyanis a választás sikere egyrészt azon múlhat, hogy melyik oldal mennyire tudja mozgósítani a törzsszavazókat. A New York Times megjegyzi, hogy a demokraták egyelőre nem rendelkeznek őket támogató helyi rádióhálózattal, de szeretnének ők is valami hasonlót.

A lap szerint jellemző az is, hogy ezekben a republikánusokhoz közel álló rádiókban nem tesznek fel kemény kérdéseket az elnöki kampánystáb tagjainak. Terry Holt, Bush kampányának sajtótitkára legutóbb például a Floridában fogható Marc Bernier Show-ban tűnt fel, ahol elmondta, hogy Bush komoly erőfeszítéseket tesz a narancstermelők érdekében (Floridát a narancs államának is hívják), és hogy az elnök addig nem nyugszik, amíg egy olyan amerikai is állás nélkül van, aki dolgozni szeretne.

A pennsylvaniai egyetem politológiai központjának szakértője szerint Bush stábja új taktikát alkalmaz. Kathleen Hall Jamieson szerint ugyanis eddig a rádiókat rendszerint később használták fel az elnökválasztási kampányban, ráadásul nem helyi állomásokra, hanem nagyobbakra építettek. Jamieson megjegyezte azt is, hogy amikor az ország annyira megosztott politikailag, mint a jelenlegi helyzetben, akkor akár ötvenezer ember szavazata is eldöntheti a választást. A rádió, amely a Marc Bernier Showt sugározza, nagyjából ekkora hallgatósággal rendelkezik.

Terry Holt elmondása szerint szinte naponta keresik meg kisebb rádióktól. A sajtótitkár elmondta azt is, hogy az országosan fogható televíziós műsorokba azért nem fogadnak el meghívást munkatársaival, mert a szerkesztők kutyaviadalhoz hasonló vitákba kényszerítenék őket demokrata politikusokkal, márpedig ők ezt nem akarják.

A pártjuk elnökjelöltségi posztjára pályázó demokraták között közben egyre élesebb harc folyik. Az egyik legesélyesebbnek tartott Howard Dean, Vermont állam egykori kormányzója legutóbb a párt elnökét bírálta, amiért nem avatkozik közbe, és nem szólítja visszafogottabb stílusra az aspiránsokat. Deanen kívül még nyolcan szálltak be a versenybe: Wesley Clark nyugalmazott tábornok, John Edwards észak-karolinai szenátor, Richard Gephardt Missouri állambeli képviselő, John Kerry Massachusetts állambeli szenátor, Dennis Kucinich Ohio állambeli képviselő, Joe Lieberman connecticuti szenátor, Carol Moseley Brown volt illinoisi szenátor és Al Sharpton New York-i jogvédő.