Köd és emberi mulasztás okozta a milánói repülőkatasztrófát

Vágólapra másolva!
A köd mellett emberi mulasztás és repülőtéri biztonsági hiányosságok közösen vezettek a 118 halálos áldozattal járó 2001-és milánói repülőgép-szerencsétlenséghez. Ezt az olasz nemzeti légibiztonsági ügynökség, az ANSV állapította meg most lezárult hivatalos vizsgálatában. 2001 októberében egy nagy utasszállító és egy kisrepülőgép ütközött össze a kifutópályán.
Vágólapra másolva!

2001. október 8-án a SAS légitársaság utasszállító repülőgépe éppen lassított leszállás után a milánói repülőtér egyik kifutóján, amikor egy Cessna kisrepülőgép keresztezte az útját. Az ütközés után az utasszállító egy csomagraktárba csapódott. A baleset következtében meghaltak mindkét gép utasai és négyen a földi személyzetből - összesen 118-an. Az üggyel kapcsolatban a repülőtér 11 alkalmazottja ellen emeltek vádat, ügyükben várhatóan heteken belül megszületik az ítélet.

Az ANSV 182 oldalas jelentéséből kitűnik, hogy a fő felelős a Cessna pilótája volt, de komoly hiányosságokat tártak fel a repülőtér működésében, például a rossz kifutó-tervrajzok és a légiirányítók és a pilóták közötti gyenge kommunikáció miatt. "A Cessnát arra utasították, hogy olyan utat kövessen, amely nem volt megfelelően jelezve, hogy azonosítani tudja" - áll a jelentésben.

A vizsgálat szerint az is hiba volt, hogy az irányítók olaszul beszéltek, a szokásos angol helyett, és a kisrepülőt nem kérték meg, hogy olvassa vissza a torony utasításait. Emellett megállapították, hogy a reptér földi radarberendezése nem működött, holott rendszeresen tapasztalnak ködöt a térségben.

A jelentésben egy 12 pontos ajánlást is készítettek, hogy a reptéri biztonsági intézkedések megfeleljenek a nemzetközi előírásoknak - írja a BBC News Online.