Nem gázmérgezéstől ájult el a ciprusi gép pilótája

Vágólapra másolva!
Nem szenvedtek szénmonoxid-mérgezést az Athén közelében szerencsétlenül járt ciprusi gép utasai - közölték a görög halottkémek, így ez kizárható a 121 halálos áldozatot követelő vasárnapi katasztrófa feltételezett okai közül. A Helios légitársaság leállította járatait és felkérte a nicosiai kormányt, hogy független szakértőkkel vizsgáltassa át három megmaradt repülőgépét.
Vágólapra másolva!
Fotó: MTI
Fotó: MTI

Az áldozatok orvosszakértői vizsgálata során azt próbálják kideríteni, miért vesztette el eszméletét a pilóta, a másodpilóta és számos utas a Helios légitársaság Lárnakából Prágába tartó Boeing 737-es gépen, amely egy hegynek ütközött a görög főváros közelében. A vizsgálat során felmerült, hogy elektromos vagy más eredetű tűz miatt telhetett meg az utaskabin szénmonoxiddal vagy más gázzal, ami miatt a fedélzeten tartózkodók elvesztették eszméletüket.

Filipposz Kucaftisz vezető halottkém - miután találkozott Anasztassziosz Papaligurasz igazságügy-miniszterrel - elmondta, hogy további vizsgálatokat végeznek más gázokkal, mérgekkel, drogokkal és alkohollal. Hat áldozatot - közöttük a másodpilótát - vizsgáltak meg, ötük szervezetében egyáltalán nem találtak szénmonoxidot, míg egy utaskísérő vérében 7 százalék volt, ami Kucaftisz szerint nem veszélyes mennyiség.

Az eddig azonosított huszonhat áldozaton elvégzett boncolás kimutatta, hogy néhány utas és a személyzet legkevesebb négy tagja életben volt, ha nem is volt eszméleténél, amikor a gép lezuhant. A német pilóta holttestét még nem azonosították, s azt sem tudni, hogy egyike-e a három áldozatnak, amelynek a holttestét péntekig még nem találták meg.

A katasztrófa színhelyén a megtalálták a Boeing hangrögzítő dobozát, aminek révén megnőtt a remény, hogy sikerül fényt deríteni a szerencsétlenség okára. A repülési adatokat rögzítő feketedobozt már hétfőn megtalálták és Franciaországba küldték vizsgálatra. A vizsgálatot vezető Akrivisz Colakisz pénteken nem kívánta kommentálni azokat a görög sajtóértesüléseket, amelyek szerint a gépen percekkel a lezuhanása előtt kifogyott volna az üzemanyag.

Colakisz elmondta, hogy a légi irányítók által készített egyik diagram szerint a gép robotpilótával közelítette meg az athéni nemzetközi repülőteret, majd 10 360 méteres repülési magasságban délnek fordult, és a repülőtér felett elrepülve Kea sziget felé haladt, majd egy órai repülés után ismét az athéni repülőtér felé tartott, amelynek a közelében lezuhant. Colakisz szerint a robotpilótát az athéni repülőtér megközelítésére programozták be, és nem tudni, miért kapcsolták ki.

A hatóságok értetlenül állnak a repülés körülményei, illetve a gép megfigyelésére küldött F-16-os vadászgépek pilótái által látott, zavarba ejtő jelenetek előtt. A két F-16-os pilótája, akik először Kea felett kerültek vizuális kapcsolatba az utasszállítóval, elmondták, hogy a pilóta nem volt a helyén, a másodpilóta pedig szemmel láthatólag eszméletlenül borult a műszerekre. Azt is elmondták, hogy később két személy volt látható a pilótafülkében, akik vélhetően megpróbálták visszanyerni a gép feletti ellenőrzést.

Colakisz elmondta: továbbra is vizsgálják azt a lehetőséget, hogy a gépen tartózkodók a kabin hermetikus zárásának hirtelen meghibásodása miatt vesztették el az eszméletüket. Szabotázsra utaló jelek nincsenek az illetékesek szerint.