A tervezettnél korábban nyitották meg az újvidéki Szabadság-hidat

Vágólapra másolva!
Az újvidéki városi hatóságok váratlanul átadták pénteken a forgalomnak a hat évvel ezelőtti NATO-bombázásban lerombolt Szabadság hidat, noha a tartományi hatóságok október 11-re tervezték az újjáépített híd ünnepélyes megnyitását.
Vágólapra másolva!

Az építményt péntek délután adta át a forgalomnak Maja Gojkovic, a székváros radikális párti polgármestere, az avatáson részt vettek a városi hatóságok radikális és a szocialista vezetői. Helyszíni beszámolók szerint a hídon elsőként Milos Bojanovic popzenész kelt át veteránautójával, a délután folyamán néhány száz gépkocsi és közel kétezer gyalogos haladt át rajta.

Az újvidéki koalíciós önkormányzat politikai ellenlábasaiból álló vajdasági tartományi hatóságok azt tervezték, hogy a hidat október 11-én avatják fel. Boris Tadic szerb elnök, Vuk Draskovic szerbia-montenegrói külügyminiszter és Olli Rehn, az Európai Unió bővítési biztosa adta volna át a forgalomnak a létesítményt. Rehnt azért hívták meg, mivel a híd helyreállításának költségeit teljes egészében az EU fedezte: az Európai Újjáépítési Ügynökség 40 millió eurót költött rá, ezen túlmenően az EU 22 milliót szánt a meder megtisztítására a NATO-bombáktól.

A városi hatóságok csütörtökön adtak engedélyt a híd használatba vételére, jóllehet a szélső sávban még pénteken is dolgoztak a hídépítők. Gojkovic asszony úgy ítélte meg, hogy ezután nincs miért "mesterségesen zárva tartani a hidat". Meggyőződését fejezte ki, hogy az átadást nem fogják rossz néven venni Nyugaton. Felszólította a polgárokat, hogy vegyenek részt az október 11-i ünnepélyes szertartáson. Bojan Pajtic vajdasági kormányfő közölte azonban, hogy ezután nincs értelme megtartani az október 11-re tervezett ünnepélyes hídavatást.

A méreteiben és szerkezetében egyaránt impozáns Szabadság híd az újvidékiek méltó büszkesége volt. A monumentális építményt 1999. április 3-án döntötték vízbe a NATO bombái. A híd felújítását egy német vállalat végezte, a régi hídelemek mintegy negyven százalékát tudta újrahasznosítani. A forgalomba helyezés nagy jelentőséggel bír a Duna menti országok számára. Ennek nyomán máris megkezdték szétszerelni az újvidéki pontonhidat, amely rendkívül megnehezítette a folyami hajózást.