Már csak három olajtartály lángol Angliában

Vágólapra másolva!
Kisebb megszakítás után kedd hajnalban újra oltani kezdték a tűzoltók a két napja berobbant, és azóta lángoló dél-angliai Buncefield olajtároló telepet. Eddig már 17 üzemanyagtartály lángjait félezték meg, csupán három maradt hátra, amelyket akár még kedd délelőtt elolthatnak. A vasárnap reggel óta lángoló tartályok füstje Dél-Anglia jelentős részét beborította, és Franciaország felé tart.
Vágólapra másolva!

Már csak három üzemanyagtartály lángol a Hemel Hempstead mellett, Londontól északra működő Buncefield olajtároló telepen. A 20 lángoló tartály közül eddig 17-et sikerült eloltaniuk a tűzoltóknak. A BBC News híradása szerint akár már délre megfékezhetik a lángokat az oltáson több mint 48 órája megfeszített erővel dolgozó tűzoltók.

Hétfő hajnaltól 150 tűzoltó küzd egymást váltó műszakokban a 30-40 méter magasra felcsapó lángokkal. A tűzvész tényleges oltását csak a környék biztosítása és a szükséges, hatalmas mennyiségű felszerelés és oltóanyag helyszínre szállítása után tudták megkezdeni. A űzoltók nagy teljesítményű vízpumpákat és 250 ezer liter különleges oltóhab-koncentrátumot szállítottak a tűzvészhez. A vizet a közeli Grand Union csatornából, valamint egy mesterséges tóból nyerik. Ezekből percenként 32 ezer litert szivattyúznak ki és zúdítanak a lángokra a habbal vegyítve.

Hétfő este azonban egy időre felhagytak a munkálatokkal, mert kiderült, hogy az egyik tartályban "erősen lobbanékony" - közelebbről nem azonosított - olajszármazék van, amely szakértők szerint újabb robbanással fenyegetett. Emiatt este megint lezárták a Londont Észak-Angliával összekötő, a lutoni repülőteret is kiszolgáló M1-es autópályát, amelyet egy időre már vasárnap is lezártak.

A szakértők kedd hajnalra megszervezték a veszélyesnek ítélt tartály folyamatos hűtését vízpermettel, és a rendőrség engedélyt adott az oltás folytatására. Ezzel egy időben ismét megnyitották az M1-est, de ennek használhatósága változatlanul bizonytalan.

A tűzvészt, amelyet a területileg illetékes, Hertfordshire grófságbeli tűzoltóság parancsnoka az eddigi legnagyobb, békeidőbeli európai ipari katasztrófának nevezett, kedden kora hajnalig még nem sikerült teljesen ellenőrzés alá vonni, jóllehet a kigyulladt húsz - egyenként 14 millió liter olajat és olajterméket tároló - tartály több mint felét már eloltották.

Az olajtűz tömör füstje kedd hajnalra Dél-Anglia jelentős részét beborította. A vastag füstcsík hossza megközelítette a 120 kilométert, és a változó irányú, enyhe szél délkeletre és délnyugatra is jelentős mennyiséget sodort belőle. A füst megjelent az Anglia délnyugati részén lévő Dorset grófság, illetve a robbanás helyszínétől délkeletre fekvő London felett, és a dél-délkeleti irányban fekvő Franciaországot is fenyegeti.

Késnek a reptéri buszok

Fotó: EPA
Fotó: EPA

Az M1-esen megközelíthető lutoni repülőtér 35 kilométerre északra fekszik Londontól, és oda is érkeznek járatok Budapestről. A repülőtérre London központjából, a Victoria buszpályaudvarról a Greenline autóbusztársaság járataival lehet kijutni; a Lutonról hazainduló magyar utazók is elsősorban ezt a buszt használják.

A Greenline központjában hétfő este az MTI kérdésére elmondták: a buszjárat az M1-es lezárásának idején is közlekedik, de "rettenetes késésekkel". A busztársaság illetékese azt javasolta, hogy az utazók inkább vonattal közelítsék meg a repteret. A vonat Lutonra az észak-londoni King's Cross állomásról indul. A szerelvények a repülőtér közelében lévő Luton kisvárosba érkeznek, ahonnan ingyenes buszjárat közlekedik a repülőtérre.