Súlyos károkat okozhat az árhullám a Tisza alsó szakaszán

Vágólapra másolva!
Aggodalommal várják Vajdaságban a Magyarország felől érkező újabb árhullámot a Tisza alsó, dunai torkolathoz közeli szakaszánál, szakemberek szerint a térségben nagy a gátszakadás veszélye, ami katasztrofális következményekkel járna.
Vágólapra másolva!

A Tisza felső, Magyarországhoz közeli szakaszánál az elmúlt napban 10-12 centit nőtt a folyó vízállása, Törökkanizsánál csütörtök reggel 944, Zentánál pedig 921 centit mértek, miközben a torkolatnál a folyó magassága két centit csökkent annak köszönhetően, hogy apadt a Duna.

A Tisza fenyegetően magas vízállása miatt Juhász Attila zentai polgármester csütörtökön elemi csapás sújtotta térségnek minősítette a várost és környékét. A polgármester felszólította a helyi lakosokat, hogy vegyenek részt az árvízvédelemben, az intézkedés értelmében a helyi vállalatok kifejezetten kötelesek ezt megtenni. A polgármester megtiltotta a tehergépkocsik közlekedését a rakparton, és sebességkorlátozást vezetett be a személygépkocsik számára is.

Bár a folyó felső szakaszánál mindenkori rekordokat döntöget a Tisza, az igazi veszélyt továbbra is a folyó alsó szakasza jelenti, az egy évvel ezelőtti buszszerencsétlenségről elhíresült zsablyai hídtól egészen a dunai torkolatig. A nem túl masszív, 22 kilométer hosszú gátrendszert száz éve építették, és 1994 óta egyméternyi hosszon sem korszerűsítették.

Branislav Radanovic, a vajdasági vízgazdálkodási vállalat igazgatója csütörtökön immár sokadszor figyelmeztetett arra, hogy "nagy a gátszakadás veszélye" a zsablyai hídnál lejjebb fekvő bácskai szakaszon, amennyiben még hetekig ilyen magas lesz a vízállás. Mozsor (Mozorin) környéke van a legnagyobb veszélyben, itt a gátrendszert már napokkal ezelőtt megerősítették homokzsákokkal. Jelenleg az ideiglenes töltés erősítése folyik, ami emberpróbáló feladat, mivel az elmúlt napok esőzései miatt a gátat csak a Tisza vize felől lehet megközelíteni. A katonák pontonokról és csónakokról végzik a munkát, pallókat fektetnek a gátra, mert másképp nem tudnak rajta közlekedni.

A folyó túloldalán, a bánáti partvidéken újabb, második ideiglenes védvonal építésébe kezdtek. Kéttucatnyi munkagép vesz részt a majd négy kilométer hosszú nyúlgát építésében, amely Aradit (Aradac), Muzslyát (Muzlja) és Lukácsfalvát (Lukino Selo) védené meg gátszakadás esetén.