Édes élet Kínában

Vágólapra másolva!
Az egész világot elárasztja a kínai bóvli. Közben a nyugati luxusmárkák keletre tartanak. A kollektivizmusból kiábrándult kínai fiatalok a fogyasztásban találják meg a szabadságot.
Vágólapra másolva!

"A most körülbelül 100 milliós kínai középosztály előrejelzések szerint 2010-re megduplázódik. Miközben az Egyesült Államokban mindössze két százalékkal nő a fogyasztás, Kínában tizennyolccal. Piackutatók szerint húsz év múlva a kínai fiatalok vásárolják majd a világon a legtöbbet" - írja Bay Fang, a U.S. News and World Report kínai tudósítója.

Még mindig sok a szegény, de az elmúlt évtizedek gazdasági fejlődése egyre több ember számára teszi elérhetővé a modern termékeket. A 400 millió mobiltelefon-előfizetés jól szemlélteti a piac méretét.

Főleg a divatos márkák népszerűek. "Kínában adják el a világ luxuscikkeinek 12 százalékát. Tíz év múlva ez lesz a világ legnagyobb luxuscikk-piaca, megelőzve a most még vezető Amerikát és Japánt."

Egy magára adó kínai nő Chanel rúzst használ. A pekingi és sanghaji jegyesek kétharmada gyémántgyűrűt vesz eljegyzéskor. A Prada, a Louis Vuitton, az Hermes már évekkel ezelőtt üzletet nyitott, és hamarosan átadják az első nyugati luxuscikkekre specializálódott bevásárlóközpontot. A bárokban a fiatalok whiskyvel isszák a zöld teát, miközben a Szex és New York-ot nézik.

A szülők még a kulturális forradalom idején szocializálódtak. Az ifjabb generáció azonban már Mao halála és a nyitás politikájának meghirdetése után nőtt fel. Számukra természetes a Teng Hsziao-ping-i alapelv, miszerint "meggazdagodni dicső dolog".

Sőt, szinte kötelező is, hiszen a menő nyugati cuccok nagyon drágák. De gyorsan meggazdagodni nem könnyű, ezért a fiatalok gyakran hónapokig spórolnak, hogy megvegyék a több száz dollárba kerülő sportcipőt vagy divatos táskát.

A nyugati cégek mindent elkövetnek, hogy a már most is hatalmas és gyorsan növekvő piacot meghódítsák. Amikor a Nike 1994-ben megjelent Kínában, csak kevés fiatal sportolt. A cég az első évben összesen 8 millió dollár forgalmat bonyolított le. Ezért középiskolai kosárlabda-bajnokságot szerveztek, aminek meg is lett az eredménye. Tavaly már 450 millió dollár értékű árut adtak el, és a közvélemény-kutatások szerint a Nike számít a legmenőbb márkának. Az Adidas focibajnokságot, a Coca-Cola számítógépes játékversenyt szponzorált.

A fogyasztási szokások átalakulásával párhuzamosan kulturális változás megy végbe. "A középosztálybeli fiatalok az internetről tudják, hogy amerikai és európai kortársaik milyen zenét hallgatnak és milyen sportágakat űznek. És ők is szeretnének a globális törzs tagjává válni" - idézi Fang a Nike egyik marketing-tanácsadóját.

"A kínai fiataloknak elegük van a kollektivizmusból - így a Coca-Cola távol-keleti leányvállalatának egyik vezetője -, és szabadságra vágynak. Mi ebben próbálunk nekik segíteni."

metazin.hu