Elfordul a felhőkarcolóktól az új repülő

Vágólapra másolva!
Fizetett, önkéntes terroristákkal próbálgatják az első eltérítésmentes repülőgép biztonsági berendezéseit. A The Sunday Times beszámolója szerint a gépet nem lehetne például magas épületeknek nekivezetni. Fedélzetén mikrofonok észlelik majd az utasok beszélgetéseinek "feszültségszintjét", és számítógépes viselkedéselemzőhöz kapcsolt zárt láncú kamerák fürkészik a gyanús mozgásokat.
Vágólapra másolva!

A brit BAe Systems repülőgép- és hadiipari csoport, az Airbus, az EU-bizottság és más részvevők együttműködésével készülő technológia első elemeit 2008-tól vásárolhatják meg a légitársaságok; a teljes rendszer néhány évvel később lesz hozzáférhető. A brit lap szerint a már kidolgozott berendezések első próbáit nemrég tartották Bristolban, illetve Hamburgban, földön álló repülőgépek fedélzetén, önkéntes "terroristák" részvételével.

A technológia része lesz az olyan, megerősített pilótafülke-ajtó, amely egyedi biometrikus azonosítók - szivárványhártya, ujjlenyomat - ellenőrzésével kizárólag a személyzet bejutását teszi lehetővé a pilótafülkébe. Hasonló biometrikus érzékelőkkel szerelik fel a vezérlő berendezéseket, így ha a terroristák meg is ölik a pilótákat - ahogy az a 2001. szeptember 11-ei merényletek során történt -, a repülőgép irányítását nem tudják átvenni. Ilyen esetben egy külön számítógép gondoskodik arról, hogy a gépet ne lehessen letéríteni az előre beprogramozott útvonalról, és lehetővé teszi a földi irányítóknak, hogy a repülőgépet távvezérléssel a legközelebbi repülőtéren leszállítsák.

A biztonsági rendszer része lesz az az ütközés-elkerülő is, amely érzékeli, ha a gép magas épületek felé tart, és automatikusan elfordítja a repülőt a veszélyes irányból. E berendezés alapját az a már ma is létező technológia adja, amely a repülőgépek egymás közti ütközését hivatott kivédeni. A The Sunday Times szerint valószínűleg ez lesz a teljes terrorellenes rendszer első, 2008-tól kapható eleme.

A lap szerint a biztonsági csomag legellentmondásosabb összetevője a fedélzeten tartózkodókat figyelő video- és audiohálózat lesz. A rendszer ugyanis minden egyes utas tevékenységét rejtett kamerával és mikrofonokkal rögzíti majd, és a fedélzeti elemző program riaszt, ha valaki például szokatlanul sok tárggyal a kezében megy a mosdóba, vagy ismételten fel-alá mászkál a kabinban. A lap szerint a tervezők azt még nem döntötték el, hogy a vécékben is elhelyezzenek-e megfigyelő eszközöket. A BAe Systems fenyegetés-felderítő programfejlesztésének vezetője szerint ugyanakkor szigorú szabályok lesznek érvényben annak elkerülésére, hogy a felvételekkel vissza lehessen élni. A mikrofonokkal rögzített beszélgetéseknek például "nem a részleteire vagyunk kíváncsiak, hanem a feszültségszintjére" - fogalmazott a szakértő.