Vadászrepülők késleltetik az új osztrák koalíciót

Vágólapra másolva!
Ausztriának csak jövőre lehet új kormánya, miután Wolfgang Schüssel ügyvezető kancellár vasárnap megerősítette: pártja csak a parlamenti vizsgálóbizottságok munkájának a befejeződése után folytatja a koalíciós tárgyalásokat a szociáldemokratákkal. A politikusok az Eurofighterek beszerzését és bankbotrányokat vizsgálnának.
Vágólapra másolva!

Az október 1-jei parlamenti választásokon a szociáldemokraták győztek Schüssel pártja előtt egy százalékos előnnyel. A győztesek bejelentették, hogy csak a Schüssel vezette Osztrák Néppárttal (ÖVP) kezdenek koalíciós tárgyalásokat, mert értékelésük szerint a választók többsége ismét e két párt nagykoalícióját szeretné kormányon látni. A két párt a II. világháború óta összesen 34 évig kormányozta együtt Ausztriát.

A néppártiak azonban megszakították a tárgyalásokat, miután az újjáalakult parlament vizsgálóbizottságokat alakított, amelyek feladata, hogy kivizsgálják a Schüssel-kormánynak az Eurofighter repülőgépek beszerzéséről kötött megállapodását, valamint az utóbbi évek bankbotrányait. Az Osztrák Szociáldemokrata Párt (SPÖ) már a választási kampányban is feleslegesnek ítélte az eurómilliárdokat felemésztő repülőgép-vásárlási megállapodást, és a szerződés felmondása mellett érvelt.

Wolfgang Schüssel vasárnap Bécsben Wilhelm Molterer ügyvezető frakcióvezetővel együtt tartott sajtóértekezletén megerősítette, hogy pártja csak a vizsgálóbizottságok munkájának a befejeződése után hajlandó a koalíciós tárgyalások folytatására. Úgy érvelt, hogy karácsonyig erre sor is kerülhet, majd azt követően három héten belül ki lehetne dolgozni a két párt közös kormányprogramját, és hivatalba léphetne az új kormány.

A kancellár nem utasította el, hogy Ausztriában népszavazásra bocsássák a 18 Eurofighter beszerzésének a kérdését, ahogyan azt a szociáldemokraták felvetették. Az ügyvezető kormányfő szerint azonban először a szociáldemokratáknak el kellene dönteniük, hogy milyen kérdést is tesznek fel a népszavazáson, mert jelenleg három változatot is hallani a soraikból ezzel kapcsolatban.

A választási győztesek egy része szerint egyáltalán nincs szükség semmilyen repülőgépre, mások viszont úgy vélik, hogy fel kell mondani a megállapodást, de más állammal kellene megállapodni az osztrák légtér felügyeletéről. Ugyanakkor vannak olyan szociáldemokraták is, akik szerint új versenytárgyalást kellene kiírni más típusú gépek beszerzéséről. Schüssel szerint Ausztria számára ez utóbbi lenne "a legdrágább megoldás".

Egyelőre nem tudni, hogy a vizsgálóbizottságok karácsonyig valóban be tudják-e fejezni a munkájukat. Az osztrák tömegtájékoztatás emlékeztetett arra, hogy a II. világháború óta az alpesi országban 14 parlamenti vizsgálóbizottságot alakítottak, amelyek átlagosan 1 év és 8 hónap alatt fejezték be a munkájukat. A 70-es évek első felében volt olyan bizottság, amely 3 év és fél évig működött, és az is éppen repülőgép-beszerzési problémakörrel foglalkozott.