Vágólapra másolva!
Sürgős határozatot vár az Európai Bizottság az Európai Bíróságtól, amellyel megtiltanák, hogy a lengyelek folytassanak egy autópályaépítést. Az út miatt ugyanis veszélybe kerül egy ritka természetvédelmi terület. A lengyel miniszterelnök a kezdeményezést követően bejelentette: nem indulnak újra a munkálatok.
Vágólapra másolva!

Nem indulnak újra az útépítési munkélatok azon a tervezett lengyelorszégi autópályaszakaszon, aminek építését jogi úton igyekezett megakadályozni az Európai Bizottság. A pálya nyomvonala ugynais egy egyedülálló természetvédelmi területen keresztül vezet. Az EU végrehajtó szerve hétfőn kezdeményezte az Európai Bíróságnál, hogy sürgősen tiltsa meg az autópálya-építést, amíg sikerül érdemben elbírálni a lengyel tervet. A lengyelek ugyanis korábban azt közölték, augusztus elsején újraindítják az építkezést.

Az újabb uniós-lengyel konfliktust a Varsót és a finn fővárost, Helsinkit a balti államokok keresztül összekötő autópálya, az E67-es, pontosabban annak két települést - Augustówot és Nowinkát - elkerülő szakasza okozta. Az Európai Bizottság már márciusban az uniós bírósághoz fordult, hogy leállíttassa a védett területen átvezető utak építését. Ám akkor nem kért sürgős intézkedést, mivel áprilistól a lengyelek - a madarak fészekrakási idejére - eleve felfüggesztették a munkálatokat.

A bírósági eljárás idejére ugyan elvileg nem folytatódhatna a beruházás, ám a lengyel kormányzat nem tudta meggyőzően cáfolni azokat a sajtóhíreket, hogy újraindul az építkezés, ezért kérték a sürgős tiltást - idézte az Euobserver Barbara Helfferichet, a bizottság szóvivőjét.

Brüsszel és környezetvédő csoportok szerint a két út jóvátehetetlen károkat okozna a Rospuda-völgy élővilágában: fenyegetné az Európában veszélyezetett fajként nyilvántartott csíkos fejű nádi poszátáknak, valamint a szintén ritka hiúzoknak, farkasoknak, különböző sasfajoknak és vad orchideaféléknek az élőhelyét. Szerintük létezik gazdaságilag is életképes, de kevéssé környezetterhelő nyomvonal is.

A lengyel hatóságok szerint a környezeti kár minimális lesz, mivel a tervekben völgyhíd szerepel, nem pedig földön futó út, és közölték, számos kármentő intézkedést hoztak a fatelepítésektől a tőzeges talaj helyreállításáig.

Lengyelországban eközben egyre-másra szervezik a környezetvédők az út elleni tiltakozásokat. Augustów lakosai ugyanakkor az út megépítése érdekében tüntetnek, mert megelégelték, hogy naponta 4000 kamion halad át a városközponton.