Az EU-ban is dolgozhatnak légimarsallok

Vágólapra másolva!
Egyetértésre jutottak az EU-tagállamok kormányainak képviselői az Európai Parlament (EP) közlekedési bizottságával azokban a pontokban, amelyek újrafogalmazzák a légi közlekedés biztonságával kapcsolatos alapelveket, így például a repülőgépek fedélzetén tartózkodó biztonsági emberek - légimarsallok - tevékenységét.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államokban a 2001. szeptember 11-i terrortámadás után új biztonsági intézkedéseket vezettek be a polgári légiforgalomban. Megszigorították a repülőtereken az utas- és poggyászellenőrzést, átfogó adatgyűjtést rendszeresítettek, valamint fegyveres biztonsági embereket, úgynevezett légimarsallokat alkalmaztak a gépek fedélzetén. Ezek a különleges képzettségű, civil ruhás biztonsági ügynökök bármilyen veszély elhárítására felkészültek.

Európa csak fokozatosan, és bizonyos tekintetben vonakodva vette át az amerikai rendszabályokat. A légimarsallok alkalmazását illetően nincs kialakult egységes gyakorlat, és közös, irányadó elveket sem fogalmaztak meg eddig.

Az új uniós szabályokat - amelyekben most megállapodás született a tagállamok kormányainak képviselői és az EP szakbizottsága között - még jóvá kell hagyniuk egyfelől a közlekedési minisztereknek, valamint az EP plénumának. Ha mindez megtörténik, a szabályok áprilisban életbe léphetnek.

E szabályok értelmében repülés közben a gép fedélzetén csak olyan biztonsági tiszteket szabad alkalmazni, akik különleges kiválasztási folyamaton és kiképzésen estek át. Fegyvert csak speciális biztonsági feltételek mellett vihetnek magukkal a gép fedélzetére.

A most elfogadott alapelvek egyike, hogy amennyiben valamelyik EU-n kívüli államban a légi közlekedés biztonsági szabályai nem maradnak el az uniós országokban érvényesített biztonsági szabályoktól, akkor az ilyen országokból az EU-ba érkező utasnak elég egyszer keresztülesnie a biztonsági ellenőrzésen.