Kihízták az autósüléseket az ausztrál gyerekek

Vágólapra másolva!
Az ausztrál 4-11 éves gyerekek negyven százaléka annyira kövér, hogy bár magassága szerint még kötelező lenne gyerekülésben utaznia, mégsem fér bele. Emiatt szélesebb gyerekülésekre lenne szükség a kontinensen, ahol eddig az európai és amerikai szabványnál kisebb üléseket használtak.
Vágólapra másolva!

Ausztrál kutatók melbourne-i balesetek elemzése során jöttek rá arra, hogy a gyerekek 40 százaléka egyszerűen kihízta a szabványos autós gyerekülést - írta egy ausztrál lap. A Monash Egyetem Baleseti Kutatóközpontjának munkatársai 633 4-11 éves, autóbalesetet szenvedett gyereket vizsgáltak. Mindössze a 29 százalékuk fért el kényelmesen a korosztályának előírt, szabványos autósülésben. "Kiderült, hogy a gyerekek nagy része súlyát tekintve 7 évvel idősebbnek tűnik tényleges koránál. Magasságukat tekintve viszont nem érik el azokat a minimumkövetelményeket, amik alapján biztonsággal használhatnák a gépkocsik biztonsági övét" - mondta Sjaanie Koppel kutató.

A legnagyobb méretű autósülés Ausztráliában legfeljebb 26 kilogrammos gyerekek számára készül, miközben a világ számos más országában 36 kilós felső határral tervezik a székeket. Igaz, ezek szélessége is számos esetben gondot okoz a túlsúlyos gyerekek esetében, mert nem feltétlenül szélesebbek ezek az ülések, legfeljebb magasabb gyerekeknek készültek. Az ausztrálok szerint szélesíteni kellene az üléseket.

A túlsúlyos gyerekeket a szüleik az autó szabványos biztonsági övével szokták rögzíteni, azonban ez annál kevésbé biztonságos, minél alacsonyabb a gyermek.

Az ausztrál táplálkozási szakértők szerint ez a legújabb adat is rávilágít arra, mennyire égető probléma a kontinensen a túlsúlyosság kérdése. "Nemcsak nagyobb autósülésekre van ugyanis szükség. A túlsúlyos gyerekek nem férnek bele a szabványos kórházi gyerekágyakba, a mentősöknek, gyerekápolóknak erősíteniük kell, hogy mozgatni tudják a túlsúlyos gyerekeket, sőt, a gyerekkoporsók és a hűtőkamrák méretét is felül kell vizsgálni" - közölte Ian Caterson, a Sydney Egyetem táplálkozáskutatója.

A kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy lehet ugyan nagyobbra szabni az üléseket, ágyakat, de az igazi megoldást az elhízás elleni küzdelem és az egészséges életmódra nevelés jelentené.

Magyarországon az ülésmagasítót is elfogadják

Magyarországon is előfordul időnként, hogy arra hivatkoznak a szülők, azért nincs biztonsági ülésben a gyerek, mert nem fér bele - mondta az [origo]-nak Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő, aki korábban az ORFK közlekedésrendészeti osztályát vezette. Hozzátette: ha az igazoltató rendőr látja, hogy a gyerek valóban túlsúlyos, ezért ülésmagasítón ül és úgy van bekötve, akkor nem bünteti meg a szülőket. Csupán biztonsági övet használni viszont valóban nem biztonságos. Régen a KRESZ csak annyit írt elő, hogy kötelező a biztonsági ülés használata, nemrég viszont módosították, és már a konkrét kategóriák is szerepelnek a KRESZ-ben. Pausz hozzátette, bár konkrét felmérést erről nem készítettek, sokkal több gyerek ül autósülésben, mint ahány utas amúgy használja az autóban a biztonsági övet. Magyarországon azonban így is csak a gyerekek 50-60 százalékát szállítják megfelelő autósülésben.

Internetes fórumokon olvasható olyan gyermekorvos bejegyzése, aki már találkozott olyan 14 éves gyerekkel, aki annyira kövér volt, hogy az ülésmagasítóra se fért rá kényelmesen, viszont magassága miatt még nem tudta használni az autó biztonsági övét. Magyarországon azonban ez nem gyakori probléma, szemben az Egyesült Államokkal, ahol már arról cikkeznek a szaklapok, hogy a gyerekek jelentős hányada annyira kövér, hogy az ülésmagasítónál előírt maximum 45 kilós súlyhatárnál is nehezebbek, így az ülésmagasítót se tudják használni.