"Aggodalmat érzékeltem a rovarirtók miatt"

Vágólapra másolva!
Van egy ember, aki nagyon büszke megérzéseire. Rájött például, hogy a kávézás és a palackozott ásványvíz divat lesz, de előre látta a Szovjetunió felbomlását is. Viszont szeret ködösíteni, sosem lehet tudni, honnan tudja, amit tud. És persze nem tévedhetetlen. Szerinte 2000-ben nem George Bushnak kellett volna nyernie az elnökválasztást. Mégis kíváncsi a véleményére a Coca-Cola, a CNN vagy az amerikai játékgyártók. Gerald Celente a leghíresebb trendkutató.
Vágólapra másolva!

"Miért akarna bárki döntéseket hozni - legyen szó üzletről, befektetésről vagy termékek és szolgáltatások fejlesztéséről - anélkül, hogy tudná, mi várható a jövőtől? Miért akarna bárki vakon lépni a jövőbe, amikor megvan a lehetőség arra, hogy megtudjuk, mi van előttünk?" - kérdezi Gerald Celente, a New York-i Trend Research Institute (TRI - Trendkutató Intézet) vezetője. A trendkutatás olyan szolgáltatás cégek számára, amely a jelenben zajló események, folyamatok elemzése révén előrevetíti a jövő trendjeit, és segít felkészülni a változásokra, megtalálni a betölthető piaci réseket. Az American Express, a Nestlé, a Coca-Cola és az amerikai játékgyártók szövetsége is azon cégek között van, amelyek kaptak ezen a lehetőségen. Azt vásárolják meg Gerald Celente mindössze huszonöt kutatót foglakoztató intézetétől, hogy felkészülhetnek a jövő kihívásaira.

Minden összefügg - ezen alapul a trendkutatás módszertana. Gazdaság, társadalmi mozgalmak, fogyasztói attitűdök, divat, művészet, vallás, oktatás - néhány abból a háromszáz területből, amelyen az intézet kutatói figyelik, mi zajlik és mi várható. A szisztémájukat globonomicnak nevezik a global (globális) és economic (gazdasági) szavak összevonásával. A globonomic kifejezés arra utal, ahogyan a kutatók kapcsolatot teremtenek az élet különbözői területei között, és a lehetséges következményeket vizsgálják, például azt, hogy egy gazdasági változás miként hat majd a bűnözésre, a család struktúrájára, a közlekedésre, az élelmiszer-ellátásra.

"Persze senki sem tudja megjósolni a jövőt, de láthatjuk az arcát" - állítja az olasz származású Gerald Celente, aki 1980-ban alapította meg a TRI-t. A New York-i kutatóközpont volt az első globális változásokat is elemző trendelőrejelző intézmény a világon. "Az is egy trend, hogy egyre több trendkutató cég van" - mondta az [origo]-nak Törőcsik Mária, a magyar Trend Inspiráció trendkutató cég vezetője, aki tíz éve foglalkozik fogyasztói magatartás előrejelzésével. Magyarországon Törőcsik szerint még nincs más olyan cég, amelynek kifejezetten trendkutatás lenne a profilja. A felsőoktatásban sem oktatják külön szakon. Bár a Corvinus Egyetemen lehet jövőkutatást tanulni, de a két fogalom nem fedi egymást: a trendkutatás kifejezetten profitorientált, az emberi folyamatokra koncentrál és a marketingmunkát segíti, a jövőkutatás viszont hosszabb távon gondolkodik, és a technológiára, a makrogazdálkodásra fekteti a súlyt.

Trendkutatást Celente szerint még a legnagyobb amerikai egyetemeken sem tanítanak. "Az emberek félnek a jövőbe nézni. Nagyon gyerekesek abból a szempontból, hogy nem szeretik látni, ami nem tetszik nekik" - mondta az [origo]-nak Celente, akit telefonon értünk el New York-i irodájában. A jövőtől való félelem ellenére Celente szívesen látott vendég az amerikai televízióban és a sajtóban. A CNN például úgy utalt rá: "ha a CNN-t tudni akar a trendekről, Gerald Celentet kérdezzük".

A trendkutató rutinos nyilatkozó. Egyszer már megtalált, frappáns fordulatait nem hagyja veszni. A vele készült interjúkban rendre visszaköszönnek például a következő mondatok: "Ne ismételgesd, amit más mond, gondolkozz te magad!"; "Valami régi haldoklik és valami új születik belőle"; "A szükség az innováció motorja". Konkrétumokba csak ritkán bocsátkozik. Ha egy cikkben vagy honlapon felbukkan a neve, szinte biztosra vehető, hogy ott van a felsorolás a bevált jóslatairól is - annak leírása nélkül, hogy miként látta előre a dolgokat.

"Több aggodalmat érzékeltem a rovarirtók miatt" - csak ennyi magyarázatot adott például Celente arra, hogyan jött rá már 1988-ban, hogy üzlet lesz a tiszta, palackozott vízből. A trendkutató arra a legbüszkébb, hogy 1990-ben megjósolta az ínyenc kávé népszerűvé válását. Ekkoriban a Starbucksnak még csak 35 üzlete volt. A jóslat forrásairól a kávénál is csak szűkszavúan beszélt. Annyit mondott: "Tudtam, hogy van piaca a minőségnek." A titokzatosság egyik oka az lehet, hogy Celente nem akarja ingyen szórni azt, amiből egyébként jól keres: írt több könyvet, a TRI pedig negyedévente megjelenteti a Trends Journal nevű kiadványt, amelyben ismertetik legújabb megállapításaikat - az előfizetők évi 99 dolláért, azaz körülbelül 16 ezer forintért juthatnak hozzá a jóslatokhoz.

A szinglik után jöttek a paraanyák

Törőcsik Mária a "paraanyák" megjelenését említette példaként arra, hogy melyek azok a változáscsírák, amelyekből a trendkutatók levonják következtetéseiket. Szerinte világszerte és Magyarországon is megfigyelhető ma már ez az újfajta anyai magatartás. Kitolódott a gyerekvállalás ideje, a paraanyák "életük sójaként" fogják fel azt, "luxusgyerekeket" nevelnek, akiknek mindent meg akarnak adni. Míg az anyák korábban az ő anyáikra és szakemberekre hallgattak, most egymást világosítják fel a baba-mama internetes fórumokon, blogokon, és közben egyfolytában azon aggódnak, mindent jól csinálnak-e - írta körül a jelenséget a magyar trendkutató, aki szerint nincs még öt éve, hogy a paraanyák feltűntek.

Törőcsik szerint mindez megjósolható volt az internet, a technika fejlődéséből és a szinglijelenségből. Várható volt, hogy ha az egykori szingli, jól kereső nők szülőképes korba kerülnek, így állnak majd hozzá a gyermekneveléshez. "Az individualizmus benne van. Nagyon fontos vagyok magamnak, így aztán a testemmel legközvetlenebbül érintkező gyerekem is nagyon fontos lesz" - tette hozzá.

Forrás: Getty Images

A trendkutatók napi rutinjának nagy részét az olvasás és az olvasottak elemzése teszi ki. Gerald Celente többnyire nem beszél részletesen arról, hogy hogyan dolgozik, de azt elárulta, hogy rendszeresen átfésüli a Postot, a Timest, a Financial Timest, a Wall Street Journalt, az al-Dzsazírát, figyeli a USA Todayt, mert meg akarja tudni, mit olvasnak, miről gondolkoznak az emberek. A magyar cégnél felhasználják más trendkutató cégek jelentéseit, hírleveleit is. A jövő változásait azért nem csak irodából szokás megjósolni. A divatra specializálódott cool hunterek, azaz trendvadászok az utcát járva figyelik az embereket, és ott csapnak le az új jelenségekre.

Persze tévedések előfordulnak. Celente a New York Postnak adott interjúban elismerte, hogy a politika terén nemegyszer lőtt bakot, 2000-re Al Gore, 2004-re John Kerry győzelmét jósolta az amerikai elnökválasztáson. Néha valami közbejön, és egy előre körvonalazható, várt trend mégsem jelenik meg. Törőcsik szerint ilyen volt, amikor 2001 előtt mindenki az utazási kedv növekedését, a turizmus felfutását jósolta. A 2001. szeptember 11-i merénylet felforgatta a trend kiszámított alakulását. Nőtt a terrorfenyegetettség, az utazás félelmetessé vált. Emellett erősödött a környezettudatosság, egyre több, a Föld miatt aggódó ember fontolta meg, hogy repülőre üljön-e, vagy inkább valamilyen zöld kirándulást válasszon. A turizmus kiszámított fellendülése pedig elmaradt.

Világháború, új vallás, apatikus választók

A 21. század tíz legmeghatározóbb trendjéről 2001-ben készítettek egy összeállítást a TRI. Tömegpusztító fegyverek bevetésével megvalósuló harmadik világháborút jósoltak, amely nagy valószínűséggel Irán és az Egyesült Államok között fog kirobbani. A TRI szerint számítani lehet újabb hidegháborúra is, valamint arra, hogy az alacsony szavazási hajlandóság abszurd méreteket fog ölteni. Az előrejelzés szerint hamarosan kialakul egy új vallás, amely riválisává válik a meglévő világvallásoknak, felveszi a versenyt az iszlámmal és a kereszténységgel. Új területeket hódít meg a virtuális oktatás, és az otthon jelentősége felértékelődik.

"Az élet önmagában ijesztő" - felelte Gerald Celente az [origo]-nak arra a kérdésre, hogy mindig jó-e előre tudni arról, ha valami rossz készül. "Mindig azt szoktam kérdezni az emberektől: ha előre tudtad volna, hogy így lesz, ezt a döntést hoztad volna-e meg? És a válasz az szokott lenni, hogy nem" - tette hozzá. Szerinte a TRI prognózisai megvédhetik az embereket a bajtól, segíthetnek megtervezni az óvintézkedéseket - például aki tudja, hogy gazdasági válság közeledik, takarékoskodhat, aranyba fektetheti a pénzét.

A TRI jóslatai között azért akad olyan is, ami kicsit derűsebb színben mutatja a jövőt. Celente szerint amire leginkább érdemes várni, az a művészet és a tudomány új reneszánsza. A trendelőrejelző innovációs forradalomra számít, olyan új találmányokra - főként az energiaforrások terén -, amelyek jelentősége a tűz és a kerék felfedezéséhez mérhető.

Gerald Celente egyforma hangon beszél a fenyegető és a biztató trendekről egyaránt. "Az orvos felállít egy diagnózist. Nem számít, hogy optimista vagy pesszimista. Ugyanígy van az én üzletemben is. Nem én csinálom a világ problémáit, én csak jelentéseket készítek róluk, analizálom őket" - magyarázta. "Magánemberként persze szeretek élni. Olasz vagyok. De a trendelőrejelzés nem optimizmus kérdése. Az a lényeg, hogy mi lesz."