Kisiklott egy nemzetközi vonat Csehországban

Vágólapra másolva!
Kisiklott a Krakkó és Prága közt közlekedő nemzetközi vonat Csehországban. A balesetben legalább hat ember életét vesztette és legalább 41 megsérült.
Vágólapra másolva!

Kisiklott egy nemzetközi vonat pénteken Csehországban. A baleset az ország északkeleti részén, Studenkában történt a Krakkó és Prága között közlekedő vonattal. A sínre ráomlott egy híd, majd a Comenius EuroCity szerelvény belerohant a törmelékhalomba.

Legalább hat ember meghalt a balesetben és 41 megsérült. Több mint egy tucat ember sérülése súlyos - közölte pénteken délben a cseh rendőrség, miután a mentők és a tűzoltók átvizsgálták az egész szerelvényt. "Súlyos katasztrófa történt" - mondta a helyi sajtónak Radek Joklik, a cseh vasút szóvivője.

A halálos áldozatok között öt férfi és egy nő van. Azonosításuk folyamatban van. A sérültek többsége cseh, de van köztük néhány szlovák, öt lengyel, két francia és egy brit állampolgár is. Az első becslések legalább tíz halottról és mintegy száz sérültről szóltak.

A BBC arról számolt be: az első jelentések szerint a vonat 140 kilométer per órás sebességgel haladt, amikor a baleset bekövetkezett. A cseh vasút közlése szerint valószínűleg az történhetett, hogy a vonat nekiment a felújítás alatt álló hídnak, amely ezután ráomlott a sínre, és kisiklatott három kocsit valamint a mozdonyt. Petr Kudela, a regionális tűzoltóság szóvivője ezzel szemben úgy tudja, hogy hat kocsi siklott ki, és a híd később lezúduló törmelékei két kocsit temettek maguk alá.

"Hatalmas tragédia. Bár a mozdonyvezető, amikor észrevette a veszélyt, fékezett, de a mozdony szinte megfordult a síneken, és a kocsik egymásba torlódtak. Biztosan sok a halott és a sérült" - mondta egy szemtanú az iDnes internetes hírportálnak.

"Megmozdulni, eldőlni láttam a híd egyik pillérét, azonnal behúztam a vészféket, és a motorház mögé a padlóra feküdtem, hogy megvédjem magam az ütközés elől" - nyilatkozta a mozdonyvezető, aki túlélte a balesetet.

A baleset fél tizenegy után történt, és néhány percen belül több tucatnyi rendőr, mentő és tűzoltó érkezett a helyszínre. A sérülteket az orvosok a helyszínen láttak el, illetve szükség esetén a közeli kórházakba, Ostravába és Olomoucba szállították. A kórházaknak nincs elegendő vérkészletük, ezért véradási felhívással fordultak a lakossághoz. "Egyelőre nincsenek pontos és megbízható információink, hogy mi is történt valójában. A hidat javították, és szünetelt rajta a gépkocsi forgalom" - közölte a rendőrség a közszolgálati rádióban.

A Cseh Televízió szerint körülbelül négyszázan voltak a vonaton. Egyelőre nem tudni biztosan, utaztak-e rajta magyarok is. A prágai főkonzul, Szénási Lajos koradélután az [origo]-nak azt mondta: eddig nem érkezett sem hivatalos szervtől, sem magyar állampolgártól bejelentés, segítségkérés a balesettel kapcsolatban. Magyar áldozatról a cseh rendőrség sem tud.

A baleset okainak megállapítására és körülményeinek kivizsgálására rendkívüli kormánybizottság alakult, a helyszínre érkezett Mirek Topolánek miniszterelnök is. Varsóból Studénkába indult Donald Tusk lengyel kormányfő is.

A legsúlyosabb vasúti baleset cseh területen 1960. november 11-én történt a kelet-csehországi Pardubice mellett. Két személyvonat frontális ütközése 118 emberéletet követelt. A rendszerváltás utáni legsúlyosabb vasúti baleset 1995. június 24-én történt az észak-morvaországi Chrudim mellett, annak 19 áldozata volt.