Dagad a brit újságírók megfigyelési botránya

2009.07.09. 17:17

Több ezer hírességet és politikust tartottak törvénytelen megfigyelés alatt a brit News of the World című bulvárlap újságírói - derítette ki a Guardian. A rendőrség is vizsgálódik az ügyben, amelyben gyanúba keveredett a konzervatív párt kommunikációs vezetője, aki korábban a bulvárlap szerkesztője volt.

A brit rendőrség vizsgálja azokat az állításokat, melyek szerint a News of the World című brit bulvárlap újságírói magánnyomozókat béreltek fel hírességek és politikusok törvénytelen megfigyelésére. A Guardian számolt be róla, hogy több ezer embert figyelhettek meg, az illegálisan megszerzett információk között lehettek mobiltelefonos üzenetek, adó- és társadalombiztosítási adatok, bankszámlakivonatok.

Paul Stephenson, London rendőrfőkapitánya John Yatest, a helyettesét bízta meg az ügy kivizsgálásával. A Guardian szerint a megfigyeltek között volt John Prescott egykori miniszterelnök helyettes, Boris Johnson londoni polgármester és több miniszter, tovább képviselők mindhárom parlamenti pártból.

Az ügy még 2007-re nyúlik vissza, amikor börtönbüntetésre ítélték a News of the World egyik újságíróját és egy vele együttműködő magánnyomozót, miután kiderült, hogy törvénytelenül figyelték meg a Professzionális Labdarúgók Egyesületének elnökét, Gordon Taylort. Taylor akkor hétszázezer font kártérítést kapott azzal a feltétellel, hogy az ügy részleteit nem hozza nyilvánosságra.

Bár a News of the World kiadója - amelyet az ismert médiamogul, Rupert Murdoch tulajdonol - akkor azt állította, hogy elszigetelt jelenségről van szó, a Guardian által nyilvánosságra hozott új részletek arra utalnak, hogy széles körben folyt az illegális adatgyűjtés.

A rendszer kiterjedtségére utaló jelek miatt most magyarázkodnia kell Andy Coulsonnak is, aki az állítólagos bűncselekmények idején az újság szerkesztője volt, most pedig David Cameron ellenzéki vezető alatt dolgozik a Konzervatív Párt kommunikációs vezetőjeként. David Cameron védelmébe vette Andy Coulsont, és közleményben tudatta, hogy nem aggasztja az ügy - írja a BBC.

Andrew Neil, a Sunday Times korábbi szerkesztője úgy nyilatkozott az ügyről, hogy "A modern idők egyik legjelentősebb médiasztorija. Úgy tűnik, hogy nem csak egy önjáró újságíró és egy gazfickó magánnyomozó követte el a visszaéléseket, hanem ez egy szisztematikus rendszer volt a News of the Worldben, és kevésbé elterjedten a Sunnál" - olvasható a Guardianben.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK