Politikai okokból hallgatott el egy tízezer autóvezető mobiltelefonálási szokásait vizsgáló kutatát az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal 2003-ban - írja a New York Times. A hivatal ezenkívül nem engedte, hogy a kutatók nyilvánosságra hozzák előtanulmányaikat, amelyek rávilágítottak, hogy az autóvezetés közben folytatott telefonbeszélgetések - függetlenül attól, hogy kihangosítót használnak vagy kézben tartják a készüléket - növelik a baleseti kockázatot.
A kutatás eredményeit csak most kedden hozták nyilvánosságra, miután két fogyasztóvédelmi csoport pert indított ennek érdekében az információszabadságról szóló törvény alapján.
Nem szerették volna, ha a hivatal szembeszegül a kongresszussal, amely arra figyelmeztette őket, hogy maradjanak csak az adatgyűjtésnél, de ne lobbizzanak - mondta a New York Timesnak a hivatal volt vezetője. A kutatók ugyanis egy levelet is írtak annak idején a közlekedési miniszternek, amelyben figyelmeztették az államokat, hogy a kihangosítókat kötelezővé tevő törvények nem feltétlenül oldják meg a vezetés közbeni telefonálás okozta problémákat.
Clarence Ditlow, a kutatás nyilvánosságra hozását szorgalmazó Autóbiztonsági Központ vezetője szerint a telefonálás problémája az ittas vezetéshez mérhető, és számos halálesettel járt, de a kormány elkendőzte az ügyet.
A kutatás szerint csak 2002-ben 240 ezer balesetet okoztak telefonáló sofőrök, amelyből 955 halálos áldozattal járt. A kutatók azt állították, hogy aki vezetés közben telefonál, az olyan állapotban van, mintha 8 ezrelékes alkoholszinttel vezetne.