Veszélyes baktérium lepte el az USA tengerpartjait

Egy a gyógyszereknek ellenálló baktérium fertőzte meg a strandokat az USA nyugati partján - állítja egy seattle-i kutatócsoport. A baktérium ott van a tengervízben és a parti homokban is, ezért a kutatók óva intenek a tengeri fürdőzőstől Washington államban.

Rendkívül veszélyes, az antibiotikumoknak ellenálló baktériumot találtak Washington állam öt tengerparti strandján, az USA nyugati partján. Az MRSA baktérium (metacillin rezisztens Staphylococcus aureus) enyhébb esetekben makacs bőrelváltozásokat okozhat, súlyosabb formájában viszont tüdőgyulladást és más, életveszélyes betegségeket válthat ki.

A baktérium miatt mindenki veszélyben van, aki a tengerpartra látogat - mondta a fellelt törzsekről Marilyn Roberts, a seattle-i Washington Egyetem mikrobiológusa. A tudósok szerint a fertőzés valószínűleg még sokkal több helyen fenyegethet a nyugati parton.

Marilyn Roberts kutatócsoportja tavaly enterococcust talált a nyugati part számos strandján, ebben az évben pedig a Miami Egyetem kutatóinak megállapításai szerint Dél-Kalifornia partjainak egynegyedén találtak staphylococcust a vízben vagy a parti homokban.

A mikrobiológus szerint a fertőzés miatt tanácsos kerülni a strandolást, vagy legalább néhány óvintézkedéssel mérsékelni a fertőzés kockázatát. "Okos dolog azonnal lezuhanyozni a tengeri fürdő után. Szabaduljunk meg a ránk tapadt homoktól is és mindenképpen óvjuk a sérüléseket a vízzel és talajjal való közvetlen érintkezéstől. Most meglehetősen veszélyes a tengerparti homokozás és a homokba temetkezés is" - mondta Roberts.

Az MRSA korábban főképpen kórházakban fordult elő, de mára számos közintézményben - iskolákban, tornatermekben, uszodákban - is megjelent. A tudomány egyelőre keveset tud arról, hogy milyen környezetben szaporodik el a kórokozó.

Ellenáll a gyógyszereknek

Az MRSA veszélyessége főleg abban rejlik, hogy az ismert antibiotikumok ellen védekező mechanizmust fejlesztett ki. Amerikai kutatók éppen a napokban írták le ennek a mechanizmusnak a működését, amitől azt remélik, hogy új kezeléseket tudnak találni a baktérium ellen - írja a BBC.

A Science magazinban publikált tanulmány szerint a baktériumok az ellenük használt antibiotikum jelenlétében nitrogén-monoxidot kezdenek termelni, amely semlegesíti a legtöbb gyógyszer hatóanyagait. Legutóbb a New York Egyetem kutatócsoportja mutatta ki, hogy ezzel a módszerrel a baktériumok ellenállóbbá válnak, és hogy a nitrogén-monoxidot termelő enzimek pontosan akkor aktiválódnak, amikor a baktérium antibiotikummal találkozik.